Vit och grå Norsk skogskatt

Sv: Vit och grå Norsk skogskatt

Ja, rasrena är dom kanske. Men du har inget äkthetsintyg på dom. Så enkelt är det. Så dom kommer aldrig räknas som renrasiga eftersom det krävs stamtavla då. Sen kan man ju fråga sig varför dom inte blev reggade, det kostar inte många hundralappar.

De kommer kanske inte räknas som renrasiga i föreningen men lik förbenat är dom ju den rasen! :p
Men mina var/är som sagt korsningar - den ena blev framavlad av två 'vildkatter'. ;)

(Undrar vad människor med okända föräldrar kallas? )

De kommer kanske inte räknas som renrasiga i föreningen men lik förbenat är dom ju den rasen! :p
Men mina var/är som sagt korsningar - den ena blev framavlad av två 'vildkatter'. ;)

(Undrar vad människor med okända föräldrar kallas? )
De kallas nog .....människor! :idea:

Vad är det för fel med huskatter egentligen? Är det inte fint nog att vara huskatt?

Hur kan en raskorsning bli framavlad av "vildkatter"?
Både Manx och (Norsk) Skogkatt är ju raser menar jag...

Anledningen till att de inte kommer räknas som renrasiga är ju för att man inte vet säkert vilka föräldrarna är, hela grejen med rasaveln är ju att man ska kunna följa katterna bakåt och på så sätt förhindra inavel och sjukdomar. Så det är rätt viktigt med papper på raskatter.

Det är inget fel på huskatter, jag bara undrar varför det är så fel att kalla en katt för den ras den är! :p
(Har även två huskatter då. Utan känd fader).

Hur kan en raskorsning bli framavlad av "vildkatter"?
Både Manx och (Norsk) Skogkatt är ju raser menar jag...
Hur menade du där? :confused:

Alltså jag förstår som sagt varför rasföreningar osv inte tar in katterna till godkännande, men jag förstår inte varför "vanliga människor" inte tillåts kalla sina katter för raser de är. :p

Det är inget fel på huskatter, jag bara undrar varför det är så fel att kalla en katt för den ras den är! :p
(Har även två huskatter då. Utan känd fader).

Hur menade du där? :confused:

Alltså jag förstår som sagt varför rasföreningar osv inte tar in katterna till godkännande, men jag förstår inte varför "vanliga människor" inte tillåts kalla sina katter för raser de är. :p

Du sa att den ena korsningen blev framavlad av "vildkatter" hur kan den bli det när både skogisar och Manxar är raser och inte borde gå ute okastrerade. Var det så så vet du ju inte hundra att det verkligen var Manx och Skogisar.

Jag kanske fattade helt fel iofs.

Du sa att den ena korsningen blev framavlad av "vildkatter" hur kan den bli det när både skogisar och Manxar är raser och inte borde gå ute okastrerade. Var det så så vet du ju inte hundra att det verkligen var Manx och Skogisar.

Jag kanske fattade helt fel iofs.

Min ena katt som är halvmanx blev avlad på vildkatter (inte skogisen alltså).

Pappan var nog bara lite halvvild, har för mig om att man fick klappa på den, men mamman var svår att komma inärheten.
(Det fanns bara en hankatt där vid den tiden..)

Min ena katt som är halvmanx blev avlad på vildkatter (inte skogisen alltså).

Pappan var nog bara lite halvvild, har för mig om att man fick klappa på den, men mamman var svår att komma inärheten.
(Det fanns bara en hankatt där vid den tiden..)
Fattar inte riktigt. Hur vet du att katten är halvmanx om båda föräldrarna är vildkatter? Om en katt ska vara halvmanx så måste ju en av föräldrarna vara en renrasig manx :confused:.

Fattar inte riktigt. Hur vet du att katten är halvmanx om båda föräldrarna är vildkatter? Om en katt ska vara halvmanx så måste ju en av föräldrarna vara en renrasig manx :confused:.

Precis vad jag menade. Det är ju lite smått omöjligt. Manxar är väl för övrigt inte så vanliga i Sverige?

Pappan var manx. (den var inte vild från början, snarare "utslängd".)

Du menar alltså att ägarna slängt ut en Manx som kostar mer än 4000 kr på gatan? :crazy: Som dessutom är väldigt ovanlig i Sverige.

Du tror inte det var en svanslös huskatt? Jag menar det finns...

Nä, precis. Den har anlaget som gör att katten blir utan svans, men jag har också svårt att tro att den var renrasig.

Har själv träffat en huskatt med manxanlaget, men nån rasren manx var hon inte. Sin korta svansstump och överbygda rumpa till trots.

Det kan nog då inte vara männsikor eftersom det inte finns papper på dem, hmmmmmmm. Nu gäller det att inte tappa bort sitt pass.

Förstår hur ni menar med att det måste finnas papper för att det ska vara en äkta raskatt, men trots det så är den av rasen men möjligen inte räknas som det i utställningssammanhang och dylikt. (Har en Norsk skogskatt MED papper).

Senast ändrad av en moderator:

Du menar en Norsk Skogkatt? Du kanske skulle kolla på stamtavlan hur det stavas ;)

Du menar en Norsk Skogkatt? Du kanske skulle kolla på stamtavlan hur det stavas ;)

ska gå och göra det ögonblickligen, spelar det någon roll. Det känns som du är inne på kattforumet för en enda sak....reta upp folk

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Katthälsa Min ena skogis har länge haft problem med pälsen. Den har känts fet, tjock och tovig. Jag har försökt att både bada och kamma henne, men...
Svar
6
· Visningar
1 680
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 869
Senast: Domino_s
·
Övr. Katt Jag har en katt... En söt sköldpaddsfärgad hona som är 2 år i pingst. Sen dag 1 då våran bebis föddes för 1,5 år sen har hon käkat...
2
Svar
32
· Visningar
4 295
Senast: ika77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV