Y

ylv4

Hejsan.
HAr ett skäcksto med vit man. Hur ska jag få den vit :confused: Såklart med shampo och så men finns det något knep att få den vitare lite hela tiden, genom mat eller något annat, ska väl inte behöva tvätta den varje dag hehe :smirk:

Sv: vit man

Det är tjusigt med vita manar:love:
Jag får dock använda rejält med pälsglans i manen på min lilla vita springare!
(bildkommentar, ignorera de smutsiga benen):angel:

Pinocio2.jpg

Har hört att på haflinger används ibland jodopax för att få manen vitare. Tror det fungerar som blekning, låt sitta i och verka ( kommer ej ihåg om det var timmar eller ett dygn). Brukar göras före utställning.

Antar att jodopaxen ska spädas ut, eller?! Vet du hur mycket?

:confused: Fungerar det verkligen? Mina vita pållar brukar bli svagt gulfärgade där jag använt jodopax... Men det kanske beror på spädningen? Jag inväntar med spänning en rapport om hur det går, m a o: Tar tacksamt emot alla tips om hur en häst kan bli vitare :angel:

min kompis kör med att spruta på jodopax utblandat då. låter de sitta nån dag sköljer bort sen.. har aldrig testat de men jag kör med skimmelschampo 1 gång per år och har pälsglans hittat ett underbart som håller hästen lite fräschare iaf. smustsen sätter sig iaf inte lika lätt :) :love:

På haflinger hästarna här hemma används skimmel schampoo, av olika sorter.
För att få manen hyffsad ren, krävs minst tre shamponeringar.
Hade tidigare ett shampoo med blekmedel i, men jag tror inte att det får säljas i sverige längre...
Kamomill shampoo, vet jag kan användas.

Det viktigaste är att efteråt spraya i rikligt med päls glans av ett bra märke, vilket gör att smutsen håller sig borta längre! samt under hålla manen ofta!;)

Jodopax fungerar utmärkt till både svans o man +benen men på benen ska man vara noga med att skölja ordentligt efter tvätt med j-pax.
Vi använder det mycket på isabellhästar med "vit" man-svans.
Späd som till sårvård

Till min islandshäst, som är fux med vit man & svans använder jag Hexocil shampo. Shamponera in man & svans ordentligt och låt verka några minuter, resultatet blir helt fantastiskt.

Min ska få åka ner till Färjestads travbana och duscha så snart banan öppnas igen (A2-virus) då det är bättre tryck i slangarna.

Kan tänka mig att de fungerar med jodopax, det måste jag prova på min skimmel-flicka. Hon har haft utslag i bringan under vintern som jag tvättatb med jodopax och precis efteråt blir hon såklart gulaktig, men dagen efter brukar det vara riktigt vitt! Att jag aldrig tänkt på det! :d

Ullis

Du kan alltid späda ut potatismjöl + vatten och sätta i manen. Funkar faktiskt... :angel:

Vet ej exakt hur man späder jodopaxen. men det har väl några tidigare inlägg här nu förklarat. jag har själv aldrig provat men en vän testade det på sin haflinger och det fungerade.

Yes (diskmedlet) gör vita tecken VITA iallafall. Väldigt många dressyrryttare använder det på vita tecken. Hur nyttigt det är för hästen vet jag dock inte

Nirak

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 869
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka