Vit Herdehund

Sv: Vit Herdehund

Kul med Herdetråd :D

Själv har jag en 7,5 månaders hane, hade väl ingen annan tanke än att han skulle bli min sällskapshund när jag köpte han. Han skulle hänga med mig och min sambo i vår vardag, i stallet och med på ridturer. Min förväntan var vardagslydnad för att kunna fungera i vårat liv. Men nu när jag går hundkurs, börjar jag bli lite sugen på att prova på någonting med han :)

Här är lite bilder på min ögonsten:

5månader
33804_484672293192_665503192_5909464_796250_n.jpg

5 månader
33804_484672308192_665503192_5909467_4491671_n.jpg

7 månader
167635_10150096038523193_665503192_6329081_5183640_n.jpg

Trodde aldrig jag skulle finna en ras som passar mig perfekt, men det har jag nu! :love:

*KL*

Vilka underbara bilder! :love: Har ingen herde än men drömmer om en långhårig i framtiden som jag kan testa på lite annat roligt med än det jag gör med mina små troll ;)

Tack, vad glad jag blir! :)

Precis så tänkte jag med, när jag bodde hemma har vi bara haft cavalierer (älskar den rasen också såklart) men drömmen har alltid vart en långhårig Vit herdehund!
Nu har jag min herde, och jobbar på att övertala sambon att vi ska ha en cavalier också ;) hehe

Tack! :)

Han kommer från Rollingdogs kennel, Svärdsjö. Inte det närmaste från mig i Värmland, men lätt värt det! Super nöjd! ;)

Delvis Knapplån;
Min hund är gul på ryggen. Som sagt, innan var han tänkt som sällskap bara innan, men nu när vi är intresserade av att testa ställa ut, kanske tävla eller åtminstonne träna något annat, är detta ett stort minus? Kommer vi bli det ekipage som ingen tycker om just för att han är så gul?

Ja jag har i dagsläget 2 tibbar (spaniel) och troligtvis kommer det bli ytterligare en så småningom om det blir en lovande tikvalp i någon av kullarna (kennel). Innan dessa småtroll så hade jag en leonberger hane och man saknar att ha en stor hund omkring sig framför allt när man går ut sent på kvällarna sen vill jag gärna ha en hund med mer motor och arbetsvilja än vad mina troll har. En pigg och glad tränings- och kanske tävlingskompis helt enkelt och det är just herden jag har fastnat för så tills dess får man sitta och dregla över andras herdar :)

Aha ja Rolling dogs känner jag till väl, kommer ju från Borlänge så har träffat uppfödaren många gånger, är det Axo som är pappan då?

Hur pass gul är han? Syns oftast inte riktigt på bilderna hur verkliga färgen är.
Det beror lite på domare också, nu är ju konkurrensen större så de vita premieras oftast före men är han snyggt i övrigt bör det kunna gå bra ändå! Finns ju faktiskt en hel del med lite färg som blitt champions!
Bara att ut och prova!:D

Ja, Axo är pappan :)
Han är tydligen lite gul och det går ju bra för honom! :d
Mormorn är också gulaktig.

På mitten bilden jag la in, så är färgen rättvis.
Prova att ställa ska jag göra, för att se om mitt intresse är utställning så vet jag hur jag ska göra inför kommande hundar. Sedan vore det himla kul att få ett omdöme på min hane. :)

Smulis:
Jag förstår dig till fullo, mina cavvar var inte alltid mycket till träningskompisar... Så nu är det skönt när jag äntligen har en större hund som kan hänga med i tempot i stallet/ridturen och som har lite mer motor.
(Kul med kennel, spännande med en lovande valp! Lycka till! :D)

Okej, men det är alltså främst en skiftning på ryggen?
Jo visst har Axo lite färg, men det är väldigt lite, för övrigt måste jag säga att Axo är en urmysig hund:love:

Hmm... mormor, det måste bli Zamba då? Eller är jag ute och cyklar? För hon har istället mycket gul färg.

Ska du till Västerås på utställning då?;)
17 april är den, han borde ju ha hunnit fylla 9mån då..
Jag har funderingar om jag ska dit och i så fall skulle du kunna få lite hjälp och påputtning om du vill:D

Ja, min Ilex är främst gul över ryggen, även lite på svanstippen.
Du har så rätt att Samba är mormor, hur trevlig som helst! :)

Känner du Axo? :D

Vi funderar faktiskt på det! :D
Om du är där så vore det jätte kul och bra för oss! Så kul att träffa kunniga folk, så vi kan lära oss mera :)

Jag ska se om jag kan få hjälp med hur man anmäler sig och så vidare, så ska vi se att vi kommer ut på utställningar vi med ;)

Ja, min Ilex är främst gul över ryggen, även lite på svanstippen.
Du har så rätt att Samba är mormor, hur trevlig som helst! :)

Känner du Axo? :D

Vi funderar faktiskt på det! :D
Om du är där så vore det jätte kul och bra för oss! Så kul att träffa kunniga folk, så vi kan lära oss mera :)

Jag ska se om jag kan få hjälp med hur man anmäler sig och så vidare, så ska vi se att vi kommer ut på utställningar vi med ;)

Ja jag har träffat honom flera gånger, ägaren till honom har ju en till hane som han samäger med uppfödaren till mina:D
Cool, mysig och verkar framförallt vara väldigt trygg i sig själv.

Har inte bestämt än själv om jag ska dit men där har jag chans att ställa både min vita och huskyn då de faktiskt ställs samma dag, vilket inte är så ofta. Men har ju ett tag till på mig att bestämma mig, sista anmälningsdatum är 28mars (internetanmälan).
Att anmäla är plättlätt:D
Bara att gå in på skk.se, klicka på utställningar och prov, sen på internetanmälan. Sen bara att fylla i!
Ha hundens regnr till hands och ditt medlemsnummer i skk för det ska fyllas i.

Tycker alltid det är kul att kunna vara till hjälp, har fått vara "ben" till din hunds uppfödare nån gång (alltså sprungit med hunden):D

*knapplån*

Gud så fina hundar alla har! :love:

När nästa hund ska införskaffas (om en sisodär 4-5 år) så ska det helt klart bli en renrasig Vit Herde. Fram tills dess får jag nöja mig med att ha en halv viting :D

Åh, tack för hjälpen! :) Ska fundera lite till, så får vi se sen!

Jasså?! Vad kul! :D Brukar du ställa andras hundar eller var det bara någon engångs grej? :)
Är det vanligast att man ställer sin egna hund?

Du får hänga med till Norge i slutet på april ;) Ska troligen ställa båda mina
// Ingemarie

Åh, tack för hjälpen! :) Ska fundera lite till, så får vi se sen!

Jasså?! Vad kul! :D Brukar du ställa andras hundar eller var det bara någon engångs grej? :)
Är det vanligast att man ställer sin egna hund?

det beror väl lite på hur man vill ha det, vill man inte ställa själv så fixar man att nån annan gör det:laugh:
Det händer att jag ställer andras hundar, om nån tex har två hundar i samma klass eller av någon annan anledning inte kan eller vill ställa sin hund.
Jag tycker att det är KUL så frågar nån säger jag ytterst sllan nej:D

*kl*

Skulle en vit herde passa en familj på två vuxna och en bebis? Ena vuxna är totalt ointresserad av allt som inte är jakthundar men jag vill ha en tävlingshund som ändå inte är särskilt skarp och inte får nippertippan om den inte får jobba en dag. Skulle vara framförallt spår den skulle tävla (om jag nu inte hittar på något annat kul!) Känns så smidigt att skaffa en till brukshund för då vet jag att jag får göra allt roligt:D
(Har haft briard innan)

Jag tycker om att VH är "schäfer light" och ryggen, light med tanke på aktiveringsnivån och ryggen då jag kan ställa ut utan att ha en räkrygg!
Självklart finns det en kull nu som är totalt dregelvänlig om man ska tro hunddata, tyvärr tror jag att vi behöver vänta in bebisen och ha den några månader innan vi skaffar en till hund.

Hur gör man för att hitta planerade kullar där föräldrarna har egna meriter och korade helst? Bara en av de kullarna på valphänvisningen är intressant för mig, är det bara att börja gå igenom alla uppfödares hemsidor? Eller så kan ni få pm:a några trevliga kennlar:angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 377
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: MML
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
781
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka