Vit Herdehund

Sv: Vit Herdehund

hurra då finns det hopp :bump: :banana:

min guru på hundklubben rekomenderade mej nått annat än schäfer/herde. hon tyckte typ flatte, men jag vet inte. härliga hundar och skulle mycket väl kunna ha ta en sån, men schäfer och herde hägrar mer. jag är barnsligt förtjust i dom raserna. sen är jag sån att jag vill ha resultat snabbt. inte behöva nöta in momenten.

du har räddat min dag :)

frågor till alla

hur lika är herdehunden och schäfer egentligen? schäfer är ju arbetsidioter, är det likadant med herden? jag gjorde misstaget att köpa schäfer, älskar rasen men har inte riktigt tiden att jobba med den så mycket. kom att tänka på herdehunden, har försökt luska en del i rasen men jag behöver mer fakta

Stamboken är fortfarande öppen så ganska många herdar är helt enkel omregistrerade schäfrar, de är nog inte mer eller mindre arbetsidioter än de varit om de varit bruna. Annars lär ju herdarna vara lite "mildare" men jag har väldigt lite personlig erfarenhet av rasen själv. Skulle tro att det skiljer sig mer mellan schäfer/herde i länder där de varit åtskiljda längre tid än här i Sverige där schäfer fortfarande blandas in.

*delvis kl*

Har i omgångar funderat på en vit herde som nästa hund. Vad jag har förstått så är de inte fullt lika föriga som schäfern i och med att de haft ett mer självständigt arbete? Att de pga detta går mer efter eget huvud och inte har samma will to please som schäfern? (nu pratar jag bara om vit herdehund, inte vit schäfer) Ligger det någon sanning i detta?

De ligger ju även i sällskapsgruppen, vilket torde innebära att de inte heller är fullt lika aktivitetskrävande?

Jag personligen tycker det är totalt fel att ha vit herde i sällskapsgruppen, visserligen varierar abetsbehovet mellan individerna och vilket material man avlat på men de jag träffat inkl min egen skulle jag beskriva mer som brukshundar som behöver arbeta för att må helt bra, dom kommer ju ändå från schäfern ursprungligen vilket enligt mina ögon definitivt är en arbetande ras.

Att herden skulle vara mildare en schäfern tror jag mest beror på att man inte avlar herden lika starkt åt brukshållet som med många schäfrar. Men kollar man runt finns det ju olika typer av herdehundsuppfödare, de som avlar mer mot arbete och användbarhet och de som avlar mer mot utställning/familjehundshållet fast så är det väl inom de flesta raser.

Men hur är det med förighet resp. självständighet jämfört med schäfern?

Jag tror att det beror mycket på individ, exempelvis så har min herdehund mer "will to please" än vad min färra hund (schäfer) hade. Min far har även han en vit herdehund, halvbror till min (från samma tik) och dom är väldigt olika, hans har mindre intresse av att jobba med sin förare och är mer svårmotiverad, dock väldigt lugn och cool av sig medan min är lättstressad, mer social och något av en arbetsnarkoman. Sen beror det ju på vad man lägger i begreppet förighet/självständighet... Men jag kan tänka mig att schäfern ibland upplevs som "tuffare" (bättre bruksmaterial) än herden då man avlar på annat material. Sen tycker jag att många av de herdar jag träffat har haft mer vallanlag kvar i sig än de schäfrar jag träffat men om det beror på individerna jag träffat eller om det är så generellt vågar jag inte yttra mig om. Ledsen för snurrigt inlägg:D

Behöver du nöta med en flat så ska du nog överväga att byta sätt att träna ;)

:D nej nej , ja mena inte att flatten skulle behöva nöta. bara att jag inte vill ha en hund som man måste upprepa samma sak kanske 50 gånger innan den kanske har fattat.

men jag vet inte vilken ras som passar bäst, suck

De flesta vita herdar jag träffat har haft väldigt olika personligheter. En del är mjukare än vad schäfern är medan en del är tuffare. En del har mer "will to please" medan en del har lite mindre.
Dagens vita herde är en allroundhund som du kan använda till allt från utställning, spår, lydnad, agility, bruks mm.
Den stora gemensamma nämnaren jag märkt hos dessa hundar är att de gärna hänger med på arbete, men att när de kommer in är det lugn och ro.

Är man sugen på en vit herde så kolla upp hur föräldrarna är, är de arbetande hundar eller är de mest för show? Kolla gärna på klubbens hemsida där finns godkända uppfödare. (www.vitherdehund.com)

Anledningen till att det finns flest långhåriga tror jag (min personliga åsikt) att den helt enkelt blivit mest populär, och alltså mest eftertraktad.

Annapanna: Visst är det Vita Herdens Tim?!:idea:
Kände igen uttrycket i hans ansikte, plus att flera av bilderna var så bekanta:rofl:

*delvis kl*

Har i omgångar funderat på en vit herde som nästa hund. Vad jag har förstått så är de inte fullt lika föriga som schäfern i och med att de haft ett mer självständigt arbete? Att de pga detta går mer efter eget huvud och inte har samma will to please som schäfern? (nu pratar jag bara om vit herdehund, inte vit schäfer) Ligger det n ågon sanning i detta?

De ligger ju även i sällskapsgruppen, vilket torde innebära att de inte heller är fullt lika aktivitetskrävande?

Inget jag någonsin hört talas om. De vita herdar jag känner har ganska mycket "will to please" bara du har rätt (för just din hund) belöning, men det gäller nog de flesta hundar:p
Alldeles nyligen tog faktiskt en vit herde 1:a pris i Lydnadsklass ELIT som Sveriges första med den meriten.

Jag håller med dig i att det verkar vara stora skilnader inom rasen i hur hundarna är, kanske beroende på att det är en relativt ny ras? Dock tycker jag ändå man ska se det som en arbetande ras som inte nöjer sig med att enbart fungera som promenad och sällskapshund (självklart med vissa undantag). Min egen hund Tim är ju egentligen inte från vad jag skulle kalla arbetande linjer men ändå är han en av de hundar som många som varit i kontakt med rasen förvånas över vilket arbetsintresse han har. Sen är ju frågan hur mycket som speglar hans arv/mentalitet och vad som kommer av det liv han lever just hos mig.

Vacker.jpg

gud vilken fin bild, så jädrans fina hundar:D

Har en hane från Sunnantorp som snart är 2 år. På bilden här är han 8 månader och sötast i världen :) Ska se om jag kan hitta en nyare bild också.

Deus8mn6.jpg
[/IMG]

KL

Nu har jag tid att lägga upp lite bilder på min brors Vita Schäfer (han är 10år så han är reggad som det och inte Vit Herdehund).

Han ser väldigt eländig ut i kroppen, men han har stått 5 år (:eek:) i hundgård där de två andra hundarna tog mestadelen av hans mat etc.
Han påstås vara hanhundsilsk (och inte lite heller) men när jag och min Lapske hanne var ute med dem var det inga problem alls. En väldigt trevlig hund måste jag säga!

Här är bilderna :D

Rambo0.jpg

Rambo3.jpg

Rambo7.jpg

RamboNarmo3.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 377
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: MML
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
781
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka