vit häst-en färg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linnsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 4 943
Sv: vit häst-en färg?

Blodprov.

Jag har en perlino med ett skimmelanlag. Den på min avatar.

På henne kunde man misstänka det dels därför att båda föräldrarna är skimlar (födda gulbruna uppenbarligen), dels för att hon är "för ljus" för att vara perlino (var mkt mörkare som liten) och dels för att hon har skimmelknölar! (Dvs melanom).

Jo, det är klart man kan ta ett blodprov - tänkte bara om man på ngt sätt kunde "se" det...
Men trodde ju inte att de skulle mörkna som en vanlig fux t.ex.
Vad tråkigt att hon har Melanom!!
Hon har mkt vackert huvud, får man fråga vad det är för ras??

Hon har ganska lite melanom och de kom först runt 15 år så jag tror inte det är de som kommer ända hennes dagar, utan snarare hög ålder.

Det är en connemara.

Jag har alltid funderat på hennes färg och i somras fick jag möjligheten att lämna blod.

Hon har ju aldrig varit grå som en "vanlig" skimmel.

Jag har fått fatt i en liten Perlino-kille vars mamma ska vara Perlino & EV Skimmel...
Det konstiga m henne är att hon är pigmenterad (lila-aktig) i skinnet oxå (nos & vid ögonen) - ska det kunna bli så på en Perlino???

Hoppas att det inte är för stor avvikelse från ämnet, men dessa hästar kallas ju oxå ofta -felaktigt- för vita & ännu värre albino(:devil:)...

De HAR pigment. Det är "bara" väldigt utspätt. Min blir mörkare på sommaren "solbränd" (men inte bränd som i skadad utan som när man solar lagom).

Ser ut som en cremello i mina ögon.

Pappan är iallfall cremello.

Jag tror snarare att han är en isabell all-white sabino. Han är mörkögd och om man tittar på hans avkommor finns bla en fux och en maximal sabino, också fux. Båda dessa skulle vara isabeller om han vore cremello. Mamman ser likadan ut, en fux all-white sabino. Båda hennes föräldrar är fuxar, så hon kan inte heller vara cremello.

Ja det har du nog rätt i. Funderade lite på hans avkommor där och fick inte ihop det. Är han inte cremello så måste han vara isabell om pappan är cremello.

Fenotype säjer vit medan genotyp säjer isabell.

Har du någonsin SETT en häst som är vit hela tiden?

"Vita" hästar brukar ju liksom ta färg av omgivningen. Antagligen instinkt bakom....:rofl:.

Min welshponny som på gamla dagar var nästan vit, blev tex när maskrosorna blommade GULPRICKIG!

Eller ska man säga "icke konstant gul-tiger?". :D

På höstarna antog han den trendiga camoflaguefärgen vid namn... "lerkhaki".

/KT

Liknande trådar

Relationer Måste vara anonym eftersom detta är ett något känsligt ämne. Skulle någon råka känna igen mig så ber jag om diskretion.. Något konstigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka