vit häst-en färg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linnsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 4 943
Sv: vit häst-en färg?

jag gissar att jag skrev lite otydligt, jag menade: finns det fler "vita"? Sorry, jag tycker inte alls att perlino o cremello är särskilt kritvita om det nu var så mitt inlägg tolkades.
U

Ja,men vet man ej det så är en häst med färre än 50% vita hår att betrakta som stickelhårig. Anger bara vad som lärs ut på ID-kontrollantkurserna...

delvis kl*
tack för alla svaren!
man kan alltså säga att när hästen är vit så heter inte färgen vit utan det är helt enkelt en skimmel? då hade ja ju inte fel iallafall, började undra om ja hade missat ngt;)
förutsatt att det är en skimmel vi pratar om, så är det helt korrekt uppfattat
Ja,men vet man ej det så är en häst med färre än 50% vita hår att betrakta som stickelhårig. Anger bara vad som lärs ut på ID-kontrollantkurserna...
Jag brukar inte räkna hårstrån, utan titta på vad det är för färg på föräldrarna. Konstantskimmel och stickelhårig kan vara ganska lika till utseendet, där avgör föräldrarnas färganlag ifall det ens är genetiskt möjligt att det är en skimmel elelr inte, oavsett antal vita hårstrån på kroppen...

ja fick höra av min lärare i skolan (går typ hästgymnasium) det finns inga vita hästar. så vi fick absolut inte säg vitt till skimmlar. :) om det stämmer kan man ju undra, men skimmel låter ju bättre

I Skandinavia er jo også de fleste "hvite" hester gråskimler, men teoretisk sett kan en hvit hest være f.eks. en maksimal sabino (vanlig i noen amerikanske raser) eller en annen kombinasjon av hvite mønstre (tobiano, sabino, splashed white og/eller frame overo). Etterhvert som flere amerikanske raser blir bedre representert i Skandinavia (paint, Tennessee walking horse, Saddlebred osv) må man begynne å ta i betraktning at de har andre typer tegninger enn vi er vant til.

Fast deras färg heter fortfarande inte "vit" även om de ser vita ut när man tittar på dem.

delvis kl*
tack för alla svaren!
man kan alltså säga att när hästen är vit så heter inte färgen vit utan det är helt enkelt en skimmel? då hade ja ju inte fel iallafall, började undra om ja hade missat ngt;)

en vit häst är vit och en skimmel en skimmel.
stooor skillnad.
jag har en brun o vit skäck ,, skulle int aklla hennes vita för skimmel det är vitt .
En albino häst ÄR vit ej skimmel.

stooor skillnad.
jag har en brun o vit skäck ,, skulle int aklla hennes vita för skimmel det är vitt .

Bara det att det inte finns några albino hästar :smirk:.

en albino häst finns inte ens... :idea: alltså, det finns inga hästar som är albino.
Det man tidigare trodde var albino vet man numera att det inte handlar om albino utan bara blekanlag som får dubbel effekt i dubbel uppsättning, men de har pigment även om de är lite urblekta. Googla på "perlino tobiano" eller "cremello tobiano" så lär ni hitta massor med bilder på skäckar där man tydligt ser skillnaden mellan de vita (pigmentlösa) och de färgade fälten på kroppen.

stooor skillnad.

Då skulle jag vilja att du förklarar skillnaden för oss "okunniga" eftersom du är så påläst !

VAD är den stora skillnaden mellan en skimmel och vit ???

(mej veterligen är alla vita hästar skimlar :idea:)

kl*
ja vet ju att alla "vita" hästar inte är skimmlar, men det finns väl ingen färg som heter vit iallafall?
tacksam för alla svar! mycket intressant;)

Avblekta skimlar är ändå skimlar, genom hela livet. De ska INTE kallas för "vit"

Framför allt eftersom dom så sällan är just vita. Min är mera skäckfärgad, brun-grön-gul mm-skäck..

/ lavinia, vars skimmel inte är det minsta vit

Då skulle jag vilja att du förklarar skillnaden för oss "okunniga" eftersom du är så påläst !

VAD är den stora skillnaden mellan en skimmel och vit ???

(mej veterligen är alla vita hästar skimlar :idea:)

en skimmel bleks ju av från en annan färg , en vit häst är vit hela tiden.

Fast den färgen heter väl inte heller vit, utan tigrerad, med angiven grundfärg (om det går att se). Att det inte är så mycket prickar på den när den är homoozygot tigrerad gör ju inte att färgen kallas vit.

Visst finns det ju Vitfödda hästar - m mörka ögon & skinn. Dessa måste väl ändå betäcknas som Vita?!?
Men när man talar om Avblekbar skimmel... Finns det ngn som kan förklara för mig hur/om man kan se på en Perlino/Cremello om denna även är Skimmel?? (Förutsatt att man vet att minst 1 förälder ÄR Skimmel.)

Liknande trådar

Relationer Måste vara anonym eftersom detta är ett något känsligt ämne. Skulle någon råka känna igen mig så ber jag om diskretion.. Något konstigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka