vit häst-en färg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linnsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 4 943

linnsan

Trådstartare
pratade med en kompis för ett par veckor sedan. hon sa att hästar som var vita inte var skimmlar utan deras färg heter vit. ja sa då att min unghäst kommer att bli vit med åren (avblekbar skimmel) och frågade om han då skulle byta "färg" från skimmel till "vit":S..
hon skrattade då och frågade hur ja visste det, han kanske inte alls blir vit.:S
eftersom att hon antydde att "vita" skimmlar heter vit istället för skimmel så frågade jag då vad en konstantskimmel är, men det visste hon inte ens vad det var och sa: "den färgen har du nog hittat på själv".. hmmm
så jag frågar nu er, finns det ngn färg som heter vit? eller har hon bara väldigt underliga lärare..
det var alltså en lärare som hade påstått att färgen vit fanns
dumförklara mej inte nu om ja har fel:angel:

Sv: vit häst-en färg?

Avblekta skimlar är ändå skimlar, genom hela livet. De ska INTE kallas för "vit"

Min är vit...
<--- se här..

men hon är vitfödd med blå ögon...:)

fast Habinas färgbeskrivning pärlvitblack lät bättre :)

Man kan väl inte säga vit ? :S
Skimmel låter både mer trovärdigare och snyggare :D

kulören ser vit ut, fast den korrekta färgbenämningen är inte vit på din häst heller

det var så jag tänkte med, det finns väl inga vita hästar och han ändrar ju knappast färg, och det hon menade var också att han kanske ändrar färg till exempelvis fux/brun elr ngt liknande:S

Nej, det finns inga såna oförutsäjbara färgväxlingar... en häst som är avblekt skimmel förblir vit resten av livet, färgen heter skimmel hela livet

kan, kan man alltid, men det heter skimmel...

det går ju att säja röd-orange-brun om fuxar också om man tycker det är roligt....

Då är det ju allt tur att ordet fux finns så att man slipper säga röd-orange-brun :)

När hästen har mer än 50% vita hår i pälsen är den skimmel oavsett hur ljus den är. Man skriver inte vit i en signalementsbeskrivning.

Det er forsåvidt riktig at det finnes en farge som noen forskere kaller hvit (eller rettere sagt Dominant white), men den er sjelden og og finnes i så fall kun i et fåtall raser. Enkelte argumenterer at dominant white bare er en annen variant av sabino siden det fins på samme gen (KIT). Det er imidlertid ikke en debatt jeg har tenkt å begi meg ut i.

Avhandlingen kan leses her. (På engelsk).

tack för ditt svar! har svårt att tro att hon menade den färgen du tar upp då hon sa att vita hästar inte är skimmlar utan den färgen heter vit..

Nja, det beror väl lite på anlagen? En skäck som är mer än 50% vit är ju knappast skimmel bara för det?

Bara för dom har minst 50% vit betyder inte att dom är skimmel
Finns ju tigrerade hästar med mer än 50% vitt.

Lite ot:
Jag har däremot ägt en vit åsna för många år sedan :love:
född vit med kolsvarta ögon och mörka hovar. Har nog någon bild i gömmorna...
Sedan vad färgen på "Snöboll" hette igentligen har jag ingen aning om

delvis kl*
tack för alla svaren!
man kan alltså säga att när hästen är vit så heter inte färgen vit utan det är helt enkelt en skimmel? då hade ja ju inte fel iallafall, började undra om ja hade missat ngt;)

När hästen har mer än 50% vita hår i pälsen är den skimmel oavsett hur ljus den är. Man skriver inte vit i en signalementsbeskrivning.

En häst som har en skimmelgen (eller två) är skimmel oavsett procentsatsen vita hår.

Liknande trådar

Relationer Måste vara anonym eftersom detta är ett något känsligt ämne. Skulle någon råka känna igen mig så ber jag om diskretion.. Något konstigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka