Visst har jag rätt!?

Centaur

Trådstartare
Hade en liten disskution i stallet i dag. Min mamma hade gett mina hästar hö i hagen och då jag skulle ge kraft så upptäckte jag att det höet dom fått var lite dammigt och luktade dåligt, och vissa ställen fanns svarta prickar. MÖGEL-alarm och bort med allt dåligt hö. Sen sniffade jag mig igenom alla höbalar som fanns nede och kasserade flera. Dom hade inget synligt mögel men luktade väldigt mögligt, som jord. :crazy:

Jag vill inte att mina hästar ska äta sånt så jag tänkte slänga det. Mamma undrade om det verkligen var nödvendigt, och fick medhåll från en annan tjej i stallet. "Hästar äter inte sånt som dom blir sjuka av." Visst 17 gör dom! Hur uppstår annars alla förgiftningar.. :smirk: Jaha, sa jag, om du tycker så kan din häst gärna få det. jag tänker inte ta risken.

Min åsikt är att om man kan se svarta prickar med blotta ögat så är höet väldigt dåligt, och luktar det illa så är det inte bra att äta, trots att man inte kan se något.

Håller ni med?? Eller är jag onödigt försiktig? Jag vill inte att mina hästar ska få asthma och andra luftvägsproblem pga dåligt hö... :crazy:
 
Sv: Visst har jag rätt!?

det du gör är helt rätt!
"min" häst fick äta dåligt hö i vårt gamla stall,jag märkte att höet var fuktigt å luktade lite konstigt..hästägaren skickade det på analys å visst var det mögligt hö!!:mad: :mad:
bytte genast till hösilage,men det var för sent,nu idag-2 år senare hostar hästen fortfarande till lite (inte alls lika mkt som förr) under uppvärmningen..
det verkar som om det satt sig i luftvägarna,inget farligt å han tar ingen skada av det,men ÄNDÅ!
men så som det ser ut nu är det nog en kronisk hosta han fått..det kanske kommer avta mer med tiden som det gjort nu...men han hostar alltid till lite...:crazy:

så ja-du gör helt rätt i att inte låta din/a häst/ar äta sånt hö...
 
Senast ändrad:
Sv: Visst har jag rätt!?

Hej!

Hästar äter visst foder de blir sjuka av - annars hade det ju underlättat för oss om de kunde ha haft godheten att låta bli :smirk: !

Angående mögel kan jag berätta om min gamla häst. Han var en sådan häst som alla stall skulle en av. Åt inte han höet var det fel på det - ofelbart! Vi hade en sändning som såg helt ok ut. Han åt inte och jag tog de grövre stråna och delade, om du förstår hur jag menar. Det var fullt med svartmögel (har säkert ett tjusigt namn men du förstår vad jag menar) Så är höet dammigt och mögekrisk - släng det!

Tycker du har helt rätt! Du är dessutom "Hästmänniska" till skillnad från lilla "Stapplaren" Fia!

Mvh / Fia
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Tack för era svar. :) Bra att veta att fler tycker som jag! Har ju läst här på buke om alla som har problem med sina hosthästar :crazy: och vill inte att mina ska bli såna också.

Dock verkar det vara ganska vanligt med den här "jaja, dom dör inte av det"-attityden i stall runt omkring. :mad:
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Är det inte helt otroligt! Jag förstår inte hur människor resonerar. Vi har tex en bestämd uppfatttning om hur saker och ting ska vara i stallet (har eget stall)för ca 4 år sedan hade vi en tjej anställd för att sköta stallet och rida två hästar, en unghäst som skulle motionsridas lätt och en 8 årig valack som tävlade 140 hoppning.
Behöver jag säga att hon inte blev långvarig.
När hon arbetat ca 2 månader så vägrade hon rida hästarna för de kunde öka i värde och de ville inte hon. Hon vägrade dessutom att ge hästarna vatten i hagen ( ca 5 m till hagen) men förklaringen att hästarna kan dricka när de kommer in. De var ute mellan 8-19 - hua!

Det finns människor till allt! Det är svårt att bemöta den attityden när man inte har eget stall, det finns så många människor som är okunniga (vilket är självklart), problemet är att det inte är många som vill förkovra sig!

Mvh / Fia
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Jag tycker att du gjorde rätt i det. Vet en shetlandsponny som åt råttgift fast hon dog inte som tur var :)

Jag har fått lära mej att hästar kan äta sånt som är farligt när det inte finns nått alternativ
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Visst har du rätt! Ta bort allt mögel och dammhö, hästar äter det annars ändå.
Har själv gått igenom en pärs med host häst, det var inte kul skall jag säga.
Som tur är löste det sig och min pålla är ok nu.:banana:
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Hej! Får man snålåka lite på tråden, och fråga hur du fick bukt med hostan? Vet att det finns andra trådar...
 
Sv: Visst har jag rätt!?

cristobal skrev:
Hej! Får man snålåka lite på tråden, och fråga hur du fick bukt med hostan? Vet att det finns andra trådar...

Först och främst hade jag ute en veterinär som bekräftade att det inte var andra åkommmor, sedan fick mina hästar gå på utedrift vintern efter det, fick då fri tillgång på bra hösilage, hennes hosta försvann den vintern.
Numera står de inne på nätterna under vinterhalvåret, men jag är noga med att mitt hö är bra såklart samt vill jag gärna att de går ute så länge det är rimligt på vintern.
Detta är säkert inte det enda sättet att få bukt med hosta, jag kanske hade tur? ;)
men så blev det med min häst i allafall :)
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Jag har lärt mig att aldrig använda en höbal som ens har lite mögel i sig. För finns det mögel på en liten plats är hela balen drabbad.

Tycker du gör helt rätt.
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Nej jag tycker du gör rätt som vill slänga höet.
Inget foder ska vara dåligt :)

För som du säger, visst äter dom dåligt foder.. Okej att dom i naturen väljer bort giftiga växter, men mögligt hö (som inte dammar så mkt då eller smakar illa), det äter dom nog ändå. Mums.. :crazy:
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Ja för mig räcker det att det luktar unket och att det dammar ovanligt mycket för att jag ska kassera det, ser man desseutom prickar som liknar mögel så hade jag inte velat riskera ge det till min häst. Så ja hellre att man slänger lite för mycket än för lite.
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Smulan75 skrev:
Ja för mig räcker det att det luktar unket och att det dammar ovanligt mycket för att jag ska kassera det, ser man desseutom prickar som liknar mögel så hade jag inte velat riskera ge det till min häst. Så ja hellre att man slänger lite för mycket än för lite.

Precis, så tycker jag med.
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Jag tycker att du gjorde helt rätt.

I endel stall och med en del hästmänniskor förstår man inte hur de kan ge de dåligt hösilage/höensilage. Om jag upptäker en bal med mögel tycker jag att den ska kasseras och inte användas. Andra tycker att man kan ta bort det som är mögligt och använda resten. Men jag anser att en bal som det är mögel i och som dessutom har varit inplastad en hela vinter ska kasseras, även om man har tagit bort det som syns som mögel så finns det fortfarande kvar mögelsporer in resterande hö.

Har man en häst som man vill ska prestera bra och använda för tävling så krävs det ett bra foder. Vem kräver att en elitidrottsman ska äta en ost där det varit mögel på och sedan springa ett 800meterslopp på en bra tid?

Alla hästar förtjänar att äta ett bra foder av bra kvalité, oavsett ändamål!!
 
Sv: Visst har jag rätt!?

En bra grej. Jag läser ofta om folk som tar bort "en stor bit"runt där möglet suttit. Men mögel har trådar som säker sig långt in som man inte ser. Aldrig fodra med något som haft mögel på sig!
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Centaur skrev:
Mamma undrade om det verkligen var nödvendigt, och fick medhåll från en annan tjej i stallet. "Hästar äter inte sånt som dom blir sjuka av."
Jag har fått lära mig att hästar inte äter mögel om dom har annat att välja på, men en häst som är hungrig och bara serveras dåligt hö kommer att äta det "för att överleva".
Självklart ska man slänga mögliga balar!
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Usch, på tal om mögel... Igår tillbringade jag en god stund med att rensa en hösilagebal som brann. Det bara ångade om den :cool:
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Häftigt... :crazy:

Jag ger bara vanligt hö så såna problem har jag iaf inte...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 263
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Hejsan Höet som jag ger mina hästar har börjat lukta konstigt. I en bal var det synligt mögel men inte i de andra. En del balar...
Svar
14
· Visningar
4 381
Senast: mackan
·
Foder & Strö De andra inackorderingarna i "mitt" stall har föreslagit att vi i vår ska fodra i hagen med några av deras rundbalar som de egentligen...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 922
Senast: Tora
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 635
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp