Visst har jag rätt!?

Sv: Visst har jag rätt!?

Usch ja... Och det är ju inte så himla mysigt att ta i det heller. Körde ut massa gammalt mögelhösilage som det bara yrde av idag, jag höll ju på att kvävas för sjutton gubbar :crazy:.
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Ursäkta om jag är lite korkad, men vaddå brann? Jag förstår att du inte menar att den brann som i eld :p Men jag är inte riktigt säker ändå.
 
Sv: Visst har jag rätt!?

usch ja, och banan flugorna då dom är hemska:eek: balen började koka över natten och på morgonne så var de där:crazy:

usch nej, nu har vi bara hö på somrarna o hösilage på restan av året när det inte är så varmt..
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Nja, rycka gjorde den inte, däremot började den ryka :angel: ;)

Precis som Lancet skrev så blir balen jättevarm av mögel så man måste rensa hela balen för att det inte ska förstöra ännu mer. Rädda det som räddas kan :p
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Kissing Spine skrev:
Nja, rycka gjorde den inte, däremot började den ryka :angel: ;)

Precis som Lancet skrev så blir balen jättevarm av mögel så man måste rensa hela balen för att det inte ska förstöra ännu mer. Rädda det som räddas kan :p

:p :p

jaja, en bokstav mer eller mindre :o

tänk om det hade varit så att den hae börjat rycka :rofl:

då kanske dne hade rymt sin väg också :rofl:
 
Sv: Visst har jag rätt!?

:rofl: Ser framför mig en stor hösilagebal som liksom hoppar i väg och hela tiden sneglar sig om ifall någon kommer :rofl: :bow:
 
Sv: Visst har jag rätt!?

haha, ja med, och ut genom stalldörren och iväg över åkrarna:angel:

:rofl: :rofl: :rofl:

( ja jag vet, det ÄR dags att gå och lägga sig :angel: )
 
Sv: Visst har jag rätt!?

*fnissar löjligt*

Kan du förstå hur många som skulle krocka när en hösilagebal kommer skuttandes och klippar vägen i ett bamsehopp? :rofl:
 
Sv: Visst har jag rätt!?

hahaha, *asg*

ja och sen blir det massa skriverier i tidningar om att det är utomjordingar som har gjort så att de kan röra på sig :rofl: :rofl: :o :D
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Helt klart JÄTTERÄTT!!

Och genom att läsa detta har jag även fått mig en funderare om foderhästen jag hade i vinter.
Jag hade henne som sköthäst till en början och efter ett tag började hon hosta till under uppvärmningen, men det gav med sig efter ett litet tag. När hon gjort så ett par dagar i rad berättade jag det för ägaren. Hon trodde dock det kunde bero på att hästen var lite ur kondition och att höet kunde vara dammigt, så vi började vattna det. Inte hjälpte det!!
Däremot när hon släpptes på bete och inte fick något hö, så gick hostan över, men när hö började ges igen så kom hostan. Dock var det ingen som tänkte på att det kunde vara mögligt hö, men när jag tänker efter så luktade det lite konstigt och nu har hon lindrig kronisk hosta under uppvärmningen :cry:

Typiskt att jag inte tänkte på mögel i höet!! iofs försäkrade ägaren mig om att det var bra hö, trots att det legat på logen ett bra tag. Så blind man kan vara!! :o
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Hejsan!

jag tycker att du gjorde het rätt som slände de där balarna som luktade illa och hade svarta prikar...
Vi brukar alltid slänga våra balar som luktar illa och som har det minsta lilla tecken på mögel... inte värt att reskera vad som kan hända med hästarna..

och det där med att " hästarna äter inte det hö som inte är bra" det är verkligen INTE sant.. för min häst äter då allt, om det så skulle lukta illa eller ha lite mögel på sig...

så som sagt jag tycker du gjode helt rätt som slängde allt!!!!!!!
 
Sv: Visst har jag rätt!?

Hihi, balen börjar rycka!!
Förlåt, lät lite kul bara, förstår vad du menar.. Angående att balen "brann".. Man kan säga att det har påbörjats en process i balen, en nedbrytningsprocess. Balen blir då varm, man kan känna det tydligt med händerna. Kan tänkas att balen kan bli så varm attt det ångar om den, men det har jag aldrig sett.
Jag slänger oxå dåligt hö, det hoppas jag att alla hästmänniskor har vett att göra. Ni pratar om svartmögel.. Men vad kan det vara när det är gult mjölaktigt i höbalarna?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 263
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Hejsan Höet som jag ger mina hästar har börjat lukta konstigt. I en bal var det synligt mögel men inte i de andra. En del balar...
Svar
14
· Visningar
4 381
Senast: mackan
·
Foder & Strö De andra inackorderingarna i "mitt" stall har föreslagit att vi i vår ska fodra i hagen med några av deras rundbalar som de egentligen...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 922
Senast: Tora
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 635
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp