Visst är det intressant!

C

CarolaLind

Att Borrelia inte finns på svenska hästar!!

Ja, alltså, enligt mitt försäkringsbolag då alltså.. :cool:

Men om det inte finns? Varför i helvete tar man då prov på det???????

:confused:

Sv: Visst är det intressant!

Märkligt att det inte finns på svenska hästar... det finns ju nämligen i allra högsta grad på svenska hundar.

Försäkringsbolag är konstiga.

Ja det kan man ju lugnt säga, varför tar man prover,??? varför BEHAndlar MAN???? för det då?

Jag är arg så jag spricker snart.

Fast läser man igenom detta som jag hittade på SVA: s sida så får man sig dock en funderare :confused:

Diagnos
Diagnosen baseras idag på sjukdomshistoria, veterinär undersökning och påvisande av antikroppar på laboratorium. Det är viktigt att utesluta andra diagnoser då de beskrivna symtomen även förekommer vid andra sjukdomar. Att ställa diagnosen enbart på påvisande av antikroppar i blodet kan inte anses som korrekt, då undersökningar visar att inte alla som infekteras av bakterien får symtom. Möjlighet till ytterligare laboratoriediagnostik vid misstänkt borrelios är begränsad då borreliabakterier är svårodlade och det finns få laboratorier som rutinmässigt försöker sig på detta. I Sverige har inga borreliabakterier hittats hos varken häst eller hund. Påvisande av borrelia-DNA i blodet med hjälp av en laboratoriemetod som kallas PCR teknik är en metod som kan erbjudas, dock sällan med positivt resultat. På SVA kan antikroppar påvisas i blodprov med en laboratoriemetod som kallas indirekt immunofluorescens (IFA) Den är framtagen med hjälp av en svensk B. afzeliibakterie.

Den svenska borreliabakterien korsreagerar med de övriga tidigare nämnda borreliabakteriernas antikroppar, vilket gör att testen fungerar mot de svenska borreliaarter vi idag känner till. Höga antikroppstitrar i blodet påvisas med jämna mellanrum hos olika djurslag. Hos människa har det visat sig att positiva antikroppstitrar kan finnas kvar mycket lång tid efter genomgången infektion (flera år). Hos häst vet man inte hur länge antikroppstitrarna kvarstår.

Ja, och när jag pratade med Ultuna i förra året sa de att det inte finns nåt konstaterat dödsfall av botulism i Sverige heller, men det kanske är typ som Mynta2 skrev ovanför, att man kan inte kan konstatera till liksom 100%? Eller så pratade jag med nån som kan ske trodde att det var så. ;)

Eh är jag dum? För jag fattar inte? texten är väl ganska motsägelsefull?

Än finns det än finns det inte..... :confused:

Nej, du är inte dum ;) .

Huruvida hästar blir sjuka i borrelios eller inte är en mycket omtvistad fråga bland veterinärer. En del behandlar, andra vägrar för att de anser att man inte kan ställa en tillräckligt säker diagnos.

På ultuna heter det att borrelios (=sjukdom orsakad av borreliabakterier) inte förekommer alls (på häst OBS! På hund är det en inte helt ovanlig diagnos, och allmänt vedertaget att hundar blir sjuka!).

Ett par mil därifrån på en stor hästklinik är man av en helt annan mening.

Normgruppen för veterinär hästpraktik ser det på följande sätt:

"Vid sk. "kronisk borrelios eller ehrlichios" skall hästen förutom att vara seropositiv också uppvisa kliniska symptom för att antibiotikabehandling skall vara indicerad.
Det rekommenderas också att man i parprov har påvisat en signifikant titerstegring innan antibiotikabehandling sätts in."

AnnaKarinA skrev:
Ja, och när jag pratade med Ultuna i förra året sa de att det inte finns nåt konstaterat dödsfall av botulism i Sverige heller, men det kanske är typ som Mynta2 skrev ovanför, att man kan inte kan konstatera till liksom 100%? Eller så pratade jag med nån som kan ske trodde att det var så. ;)

Om det inte finns dödsfall i botulism i Sverige då kan jag gå å hänga mig...

Noblesse RIP :cry: :cry:

Ja, jag fattade inte heller riktigt... för jag har ju såklart hört om hästar som har dött pga det, och då vekar det ju skumt om de säger att inga konstaterade fall finns? Men antagligen sa hon som jag pratade med fel.

Antar att du haft en häst som råkat ut för det? Beklagar om det är så! :(

Jag tog ett B/E prov på min hæst før att utesluta ev fæstingsjukdom.
E-provet betalar mitt førsækringsbolag samt æven behandling. Men Borrelia ersætter dom inte samt ev. behandling blir till sjælvkostnadspris.

Nu betalade jag provet ur egen ficka & det var æven negativt. Kænner inte før att bråka med førsækringsbolaget att vi skall splitta en faktura på 400:- & jag skall ha 200:- återbetalt. Kænns som om det kvittar.

Jösses, det var det dummaste jag läst!
En bekants häst dog till följd av Borrelia,dessutom råkar den stackarn ut för ytterligare en nu när hon inskaffade ny häst....Finns inte, försäkringsbolag släng er i väggen eller skaffa kunskap om sjukdomar på hästar :mad:

AnnaKarinA skrev:
Bara för att man ringer en etablerad instutition är det tyvärr inte säkert att man får prata med ngn som vet vad h*n pratar om.
För att säkert ställa diagnosen botulism krävs att man kan påvisa toxinet, vilket man gör ibland men oftast inte, annars ställs diagnosen på symtomen vilket blir ganska säker om man iaktar sjukdomsförloppet o inte bara ser hästen vid ett tillfälle.
Ang borrelia så sammanfattar diskussionen ganska bra var vi står idag.
Vi vet att hästar utsätts för borrelia men vi vet inte i vilken utsträckning de blir sjuka. Ett positivt antikroppsprov säger absolut ingenting om att hästens problem beror på borrelia.
PL

Detta med borrelia... :crazy: (kräksmiley på fästingar)
Man säger att man inte kan "hitta" "aktiv" borrelia om ni förstår vad jag menar... att sjukdomen är ny i kroppen.
Man kan se att hästar och hundar har varit utsatta för smittat i blodet men inte om det är nyligen smitta eller en gammal.
Man behandlar i vilket fall som helst.
Nu har jag inte så stor erfarenhet av borrelia på häst dock på hund.
Så därför tror jag att försäkringsbolagen "friskriver" sig att borrelia inte finns... ja i ett aktivt skede enligt dom... dock finns borrelia i allra högsta grad och hur slutet kan te sig för borrelia smittade djur som ex min hund... är fruktansvärt att se.
Min vet tyckte dock att vi skulle fortsätta behandla trots att han blev sämre och sämre, jag valde dock att ta bort honom då han inte levde upp till kraven för ett fullgott hundliv. Nu fick han neuroborrelios (dvs borrelia som sätter sig på centrala nervsystemet)

Jag hoppas och håller tummarna att det inte är borrelia.

Kram Åsa

En häst i stallet jag stod behandlades för borrelia..? :confused:

Jag antar att sjukdomsbilden är olika för häst och hund?

Det är ju rätt intressant när man def. sjukdommen borrelia.
På min hund röntgade vi hela ryggraden, höfter och ben samt hela framdelen, ja hela hunden faktiskt för att utesluta annat problem.
Tog diverse tester men det var "bara" borrelia vi hittade.

hade varit intressant att få igång en disk om hur borrelia framträde samt hur djuret blev innan avlivning av just fästingsjukdom...

CeciliaW skrev:
Märkligt att det inte finns på svenska hästar... det finns ju nämligen i allra högsta grad på svenska hundar.

Försäkringsbolag är konstiga.

Om du verkligen tror på sådana samband antar jag att du är noga med att ha din häst vaccinerad mot valpsjuka och parvo?

CarolaLind skrev:
Att Borrelia inte finns på svenska hästar!!

Ja, alltså, enligt mitt försäkringsbolag då alltså.. :cool:

Men om det inte finns? Varför i helvete tar man då prov på det???????

Borelia, fästingsjukdomen? Den finns i alldra högsta grad på svenska hästar. Hade ett sto som blev behandlad för det 2001, detta godkände mitt försäkringsbolag så jag förstår inte varför inte ditt gör det?

Mvh

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 028
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud