Vissa ska ju inte ha hund..

movi

Trådstartare
I alla fall inte en rottweiler,om man ej är kunnig om rasen..
Fick ett exempel idag!
Tog en kort prom ut på grusvägen,och mötte där en 6,5-mån rottisvalp med ägare..
Den lilla tiken stog där och småmuckade lite,men ägaren fick den med sig(jag har HAFT stora problem med min och rottistikar,nåt har hänt tidigare,men nu kan vi mötas,och jag kan följa med min kompis och hennes rottisar på prom,utan problem..)
Rätt som det är så kommer den lilla tiken,och bara flyger på min hund,ett bett i nacken,varav min blir fly förbannad och vrålar till,och ska flyga på..
Tack och lov är jag tydligen lite förberedd,ett snabbt ryck i kopplet,så hon når inte fram!
Så när jag går därifrån,så har jag en hund som är 10cm högre,lätt trippande och allmänt uppeggad..

Så nu står jag väl på ruta ett igen..vilket blir problem att möta rottisar igen,tog mig drygt ett år av hårt arbete att överhuvudtaget kunna gå förbi en i slakt koppel..

Och jag bara undrar..Hur kan man få en valp på 6,5 mån så förbannad..?? Den stog och vrålade när vi gick därifrån..Där kommer det att bli PROBLEM!
Sälj hunden och skaffa marsvin..

Sv: Vissa ska ju inte ha hund..

Håller med om att det låter märkligt att en 'valp' på 6,5 månader ska vara såpass aggresiv redan nu!:crazy: Det har jag aldrig stött på, och storvuxna hundar som mognar rätt sent med.

Men hur gick det för din hund? - Den blev inte skadad fysiskt?
Kunde du prata med rottweilerns ägare efteråt?

Nej,det blev inget på min,hon kastade sig ju runt för att svara upp,men jag var snabbare..

Nej,jag sa inte så mycket,i vissa lägen blir jag förbannad och inte rolig att ha att göra med,så då brukar jag tiga och bara skaka på huvet..Det kan säga mer än 1000 ord..
Och han märkte nog vilka problem han hade..

Jag kan hålla med om att det är frustrerande men samtidigt vet man ju inte historien bakom.Hunden KAN vara en omplacering som ägaren försöker komma till rätta med.:idea:

Hur sjutton vet du att den är 6,5 mån :rofl: var min första tanke....

men nej vissa människor ska inte ha hund alls.... finns många som väljer ras efter dess yttre och utan kunskap alls..... låter inte heller som en så vettig rottis heller, jag har aldrig träffat en agressiv rottis....

Kanske det bästa är att va snabb med att öva med andra (vettiga) rottisar igen? "upp på hästen då du ramlat av" så att säga...?

Okej, ja förhoppningsvis insåg han det.
Och om du möter han igen får du klargöra tydligt vilket avstånd du vill ha hunden på. Synd på din hund om den blir osäker på mötande hundar igen - hoppas inte allt ditt arbete är i 'onödan, men det brukar det sällan va. Men jag förstår dig verkligen. Vad irriterad man kan bli i!

Sånt som kan irretera en så mycket..

Här om dagen när jag va ner på köpigen så såg jag en som va ute gick med en rotti den kanske va 3-4månader sen ska hon gå över sån där parkerings staket i järn som bruka finnas, Sen när hon går så klarar inte rottis valpen att hoppa över och då lyfter hon valpen i halsbandet så han bara hänge och lyfter över han så:crazy:

Förstår inte hur människor kan va så elak på en liten valp som inte klarar av att hoppa över det fast att han försökte...

Jo,jag vet att hunden är 6,5 mån,då den bor i samhället och sen har jag en kompis som har ett kullsyskon till den!

Men jag har bara träffat på den när den var mindre! Ser den inte så ofta!

Och idag stötte jag på den igen..då var jag på bättre humör,igår hade jag 40 i feber och snorförkyld,idag är jag bara snorförkyld..

Men herren som är ute med den är tydligen bara hundvakt,både han och sonen bor här,men trots det så ser man dom nästan aldrig!

Men men,det var lite mutter och mätning,men till slut så kunde vi i alla fall stå och prata,min kunde sitta,och jag fick henne lätt med mig sen,så kanske..

Men han berättade att om hans fru gick upp ur sängen,så var hunden snabb upp..och sen fick inte frun lägga sig..:eek:..6,5 mån,och bestämmer vem som får vara i sängen..ja man blir mörkrädd..
Skulle var bra om jag mötte hussen med hunden,och se om det blir annat resultat när vi möts!
Så träligt och mötas och det ska bli kast i koppel och vrål..
När jag äntligen har kommit ifrån det!

Tyvärr är problemet att många rottisar idag inte är renrasiga. En rottweiler ska inte blandas. Själv är jag emot blandrasavel eftersom det är ett sätt att göra sig snabba pengar på djur.
Rottweilern är en hund som man ska träna flera timmar för att den ska må bra. Min första hund var en rottishane som jag köpte 1986 då den var väldigt ovanlig. Tyvärr blev den populär i och med att det här med svanskupering kom upp i dagen. De seriösa som föder upp är väldigt noga med vem de säljer till för de är rädda om sitt rykte och rädda om sina hundar. De behåller hellre valpen än att de säljer den till vem som helst.
Lika lite som en jakthund passar som sällskapshund så passar en rottis som rent sällskap, det är djurplågeri.
Jag retar mig också på de som köper en hund som är oregistrerad eller uppblandad rottis och sedan har mage att kalla den för rottis. Har man ingen stamtavla har man köpt en blandras och ingenting annat. Det finns bara en orsak till att folk föder upp valpar utan stamtavla och det är för att tjäna pengar på dåliga valpar. Om båda föräldrarna har stamtavla, varför har inte valpen det? Jo för att den s. k. uppfödaren har begått allvarliga fel som har gjort att han eller hon har blivit utesluten ur SKK. Det kan vara så att hundarna har avelsförbud och att uppfödaren till och med har djurförbud som man kan få om man misssköter sig ordentligt. Sedan kan man ju alltid fråga sig varför en uppfödare avlar på djur som inte får registreras? Då låser man ju hunden från att göra det den är framavlad för och vilken uppfödare vill sina valpar så illa.
Men så länge det finns folk som köper dessa valpar så får hundrasen lida.
Alla tikar och inte heller alla hanhundar ska gå i avel. I naturen är det bara ett enda par, det så kallade Alfaparet som går i avel så det där med att alla tikar ska gå i avel är bara skitsnack.
Ring en seriös uppfödare om du är intresserad av rasen och prata med en valpförmedlare. Blir du nekad en valp så är du inte rätt människa att köpa en rottis och då bör du ta till dig det och välja en annan ras, annars blir det synd om hunden.
När jag ser en blandning med denna ras i så tänker jag; Där går en som blev nekad att köpa en renrasig.
Tänk också på att de som föder upp blandraser inte har några som helst regler att rätta sig efter vad gäller: Hälsotillstånd. De har heller inga kostnader som en seriös uppfödare har vad gäller kostnader för parning, registrering och så vidare.:eek:

Du kan få en vettig blandis med rottis,om du vet föräldrardjurens ment mm,ja hela registret!
Jag har haft en blandis rottis/doberman-hane,en tjuvparning på en kennel!

En helt otrolig hund,bland det vettigaste jag haft,och hela kullen blev kanon!
Dock såldes inte valparna till vem som helst!

Hade uppfödaren vetat om denna tjuvparning,då hade dom inte fått födas,men nu gick det inte att göra något åt,men vid tillfället för parningen hade dom hus-hundvakt,och denne vågade väl inget säga..

Men den rottis jag pratar om nu,6,5mån,den är helt renras,för kompisen har papper på sin,så det bör ju även denna valp ha!

Och det är inte alltid som det hänger på föräldrardjuren,mycket hänger på vem som äger hunden,det är oftast där det stora problemet är!

En rottis kräver flera timmars träning per dag för att må bra:confused: Har haft två rottistikar genom åren och; de kräver flera timmar soffliggning per dag för att må bra! Latare hundras än rottisar är svårt att hitta...

Är van vid schäfrar sedan många år tillbaka och där snackar vi aktivitetskrävande - rottisar är "a walk in the park" i jämförelse.

Har även svårt att tro på att en 6,5 mån rottisvalp är så aggressiv och "på" som TS beskriver, i såna fall mår den inte bra, har ngn defekt.

Så min erfarenhet av rottisar; rottistik=perfekt familjehund och passar även de som inte är extremt aktiva med träning. Det viktigaste för rottisen är att får vara med sin familj, gruppen och hemmet är viktigt. Rottishane= KAN kräva betydligt mer av sin husse/matte, tydligt ledarskap och klarar gränser, problem med hanhundsaggressivitet och alltför hormonstinna hanar.

Att det blir så uppjagat i TS fall beror kanske mer på de förväntningar h*n har vid möten med andra hundar, särskilt rottisar då. Det skapar spänning hos alla inblandade skulle jag tro - kroppsspråk säger mycket.

Att det blir så uppjagat i TS fall beror kanske mer på de förväntningar h*n har vid möten med andra hundar, särskilt rottisar då. Det skapar spänning hos alla inblandade skulle jag tro - kroppsspråk säger mycket.

Nej,jag meddelar inget med mitt kroppsspråk om rottisar,då jag numera är ute och går med en kompis som har flertalet rottisar i alla åldrar och det funkar!
Jag har även kunnat möta rottisar som min tik ignorerar!
Och det är efter många tmmar/ år av arbete,och en kompis som har ställt upp med sina!
Så nervös vid rottismöten? Nej,inte det minsta,är nog mera stolt att från att haft en galen hund,kunna möta andra!

Jag åker även på utdtällningar och kan befinna mig i närheten av rottisar utan problemas!

Och det är efter många tmmar/ år av arbete,och en kompis som har ställt upp med sina!
Så nervös vid rottismöten? Nej,inte det minsta,är nog mera stolt att från att haft en galen hund,kunna möta andra!
!

Jag tycker så här. Om det har tagit dig timmar och år att få din hund att gå förbi en rottis, då får du visa samma tålamod med någon som just har köpt en ung hund och håller på att lära sig den. Du ska givetvis inte acceptera att den biter din hund, men ägaren kanske inte har kommit underfund med hur man stoppar utfallen ännu.

Jodå,idag stog vi ju och pratade,och det gick ganska bra med rottisen,min var ganska avkopplad!
Men i går när detta skedde,då hade jag varken ork eller tålamod,till vare sig diskussion eller hjälp,jag rastade hunden,knappt mer,hade dyga 40 i feber och en rejäl förkylning,ville bara in,inte engagera mig då..

kan inte hålla med dig riktigt...har en rottis/dobermanntik på 6 år en alldeles underbar tjej har aldrig haft några större problem med henne

Min familj har en blandning mellan 75% Rottis å 25% schäfer å en trevligare och snällare hund en honom är svårt att hitta... Även den mest hundrädde kan gå fram till honom utan problem.. En liten flicka på 2år råkade ta hans stora tuggben en gång å han sa ingenting...

Han e klok å pålitlig och förstår och bryr sig ifall man e ledsen...

Älskar den här hunden å vet att många håller med!!:love:

Så jag tycker du har fel i ditt resonemang om att det inte finns bra blandningar med Rottis för det finns det...

En rottis kräver flera timmars träning per dag för att må bra:confused: Har haft två rottistikar genom åren och; de kräver flera timmar soffliggning per dag för att må bra! Latare hundras än rottisar är svårt att hitta...

Är van vid schäfrar sedan många år tillbaka och där snackar vi aktivitetskrävande - rottisar är "a walk in the park" i jämförelse.

Här har vi motsatta erfarenheter! Har tidigare haft schäfer och denvar en perfekt femiljehund. Trivdes kanon med att bara följa med på familjens aktiviterter och träna lite lagom.

Ena rottisen jag har idag fungerar som en aktiv familjehund som behöver en del mental stimulans för att må bra men är nöjd för det mesta bara den får hänga med mig... Den andre däremot (mer tävlingsinriktad kennel) har massor av energi. Han mår inte alls bra av att "bara" hänga med och ta ett spår ibland. Han måste tränas och aktiveras ordentligt för att må bra och fungera i vardagen. Därtill är han jätterolig och träna med. Har stor egen motor och tycker allt är kul.

Nu skulle jag aldrig påstå att schäfern är en idealisk familjehund för att min var det lika lite som jag tror att alla rottisar är hyperaktiva...Jag säger bara att det finns alla varianter.

Uscha, hatar hundägare som inte kan ha sin hund kopplad när de inte har pli på den!:devil: Har inte råkat ut för just en rottis nån gång men däremot flera schäfrar som har hoppat på våra hundar. t o m en schabrador. har en skogsslinga en bit från vårt hus där man måste gå förbi en stig bredvid huset där den här hunden bor. den brukar skälla när man rider och går förbi där men det gör inte så mycket eftersom våra inte bryr sig och de har staket så det känns tryggt. Men helt plötsligt en dag så flyger hundjäveln över staketet och riktigt attackerar våra hundar!! Först hoppade den på min lilla snälla finska spets och sen gav han sig på och högg mammas labrador som aldrig gör en fluga förnär. Det var en riktigt obehaglig upplevelse och vi har bara gått förbi där en gång sen dess och då var inte jag med. ägaren till hunden fick lägga sig på den för att den inte skulle göra om det. Så nu varesig rider eller går vi där av rädsla för att hunden ska göra illa oss eller våra djur.

Har också en annan hund i närheten där vi bor som har attackerat både hästar och hundar som går förbi, även våra. jag fick lyfta upp min hund och bära den för att hunden inte skulle komma åt den + att vi fick kasta sten på den för att den skulle gå tillbaka på gården. Den här hunden är riktigt aggresiv och har t o m bitit ihjäl en liten hundvalp UTAN ATT ÄGAREN BRYDDE SIG OCH KOPPLADE DEN:eek:! den högg tag om det lilla livet och ruskade tills revebenen knäcktes och släppte sen varav hon som hade valpen med sig lyfte upp den och den dog i hennes famn:cry:.

Ursäkta långt inlägg men jag blir så frustrerad och förbannad på folk som inte kan göra en så enkel sak som att koppla hunden eller bygga en hundgård åt den om de inte har någon pli på den!! Är hunden en fara för allmänheten ska den inte gå lös! Det är iaf min mening. Finns uppenbarligen andra som tycker annorlunda eftersom de går lösa...

Om hunden är så hemsk som du säger så tycker jag att du ska polisanmäla ägaren!! Om polisen då anser att hunden är en fara för andra djur eller människor så tar dom bort den... Men man får ha tålamod med polisen för dom e inte alltid så snabba...:rofl:

Man ska inte behöva vara rädd för att bli biten av någon annans hund!!

QUOTE] Men den rottis jag pratar om nu,6,5mån,den är helt renras,för kompisen har papper på sin,så det bör ju även denna valp ha!

Och det är inte alltid som det hänger på föräldrardjuren,mycket hänger på vem som äger hunden,det är oftast där det stora problemet är![/QUOTE]

Problemen uppstår väl när hunden är alldeles för mycket hund för vad djurägaren klarar av...

Jag är nyfiken, det låter som om det skulle kunna vara en kullsyster till vår hund. FInns inte så många rottisar födda exakt den tidpunkten och med tanke på var du bor... Din kompis, har han/hon en hane med tilltalsnamn som börjar på S?

Om det är ett syskon till vår kan jag förstå om dä har "problem" för den kullen är rena rama arbetsmaskiner som INTE kan jämföras med "vanliga tråkiga halvdöda soffrottisar" (min personliga åsikt om rottisen som brukshund...)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 492
Senast: Tonto
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 550
Senast: Migo
·
Övr. Hund Var på promenad med hunden imorse. Han är fem månader, en Bichon Havanais, och väger dryga 3 kg. På en stig möter vi en bekant med hund...
Svar
8
· Visningar
2 211
Senast: Smulis
·
Övr. Hund Nu behöver jag er hjälp. Jag vet inte hur jag ska agera/bemöta en viss typ av människor. Jag misstänker att de flesta hundägare stött på...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka