Vissa borde inte få ha häst!

H

HappyBroline

Blir så jävla arg (ursäkta språket)! :devil:
Rider två st halvblod, men har nu varit borta i ca en månad, vilket jag såklart meddelade ägarna innan jag åkte, så att dem skulle veta att jag inte kunde rida under den månaden.
Ägarna till hästarna är ett äldre, rikt par i 65-70 års åldern som är väldigt slöa när det gäller att sko hästarna. Det är inte ovanligt att hästarna går med skorna i 12-13 veckor och dem har nästan alltid tappat minst en sko när dem väll skos om.
I alla fall, när jag åkte bort hade hästarna redan gått med skorna i ca 11-12 veckor och dom började bli lösa. Givetvis trodde jag att dem skulle få nya skor strax efter jag åkt. Men inte! När jag kommer hem och åker till stallet för att rida en sväng ser jag att hästarna ser förjävliga ut i fötterna. Den ena hästen är svagt halt och har tappat en sko + att en gammal spricka (som gjorde att han fick vila i ca 1 år för 3 år sedan) hade spruckit upp igen.
Den andra hästen hade endast en sko kvar ochsåg riktigt hemsk ut i hovarna.
Hästarna hade alltså gått med samma skor i 15-16 veckor när jag kom hem.
Det visade sig sen att ägarna hade strax efter att jag åkt, åkt till sin sommarstuga på nån ö och under den månaden bara kommit hem ca 1-2 ggr för att byta hage på hästarna.
Dem hade antagligen tagit förgivet att en tjej som bor på gården skulle kolla till hästarna, men dom hade alldrig frågat henne om hon kunde det. Hon hade även under den tiden dom var borta ringt flera gånger till ägarna och sagt att dem måste ringa efter en hovslagare.

Här kommer en länk till lite bilder på hur hästarnas fötter såg ut när jag kom hem.

http://www.pixbox.se/pic_show_id22915866.html

Ursäkta den urdåliga kvalitén och dem konstiga vinklarna. (Tagit med mobilkamera)

Sv: Vissa borde inte få ha häst!

Skulle jag vart du skulle jag anmält dom.

Ta ett snack med ägarna innan du en funderar på att anmäla.
De borde ju ha råd med hovvård för hästarna så det är inte ekonomin det handlar om. Bristande kunskap? Då är det bra att du informerar dem om hur det ska vara.
Att anmäla utan att först prata med ägarna är inte bra.

Immer

fy fan va dom såg ut!

påpeka detta för ägarna, att hästarna lider av att ha det så och att det absolut inte under några omständigheter får se ut på det viset.
händer inget så tycker jag nog du ska anmäla sen.

Ta ett snack med ägarna innan du en funderar på att anmäla.
De borde ju ha råd med hovvård för hästarna så det är inte ekonomin det handlar om. Bristande kunskap? Då är det bra att du informerar dem om hur det ska vara.
Att anmäla utan att först prata med ägarna är inte bra.

Immer

Ska prata ordentligt med dem när dem kommer hem igen. Har ringt och pratat med dem men mer eller mindre bara fått ett "tack för att du ringde" till svar.
Tanten har ridit på ridskola i en herrans massa år och fött upp hästar så hon borde ju ha kunskapen tycker jag..
Gubben har ridit i över 30 år och haft hästar lika länge så detsamma gäller han att han borde veta bättre.

Men som sagt, jag ska prata ordentligt med dem öga mot öga när dem kommer hem, vill helst slippa anmäla. Under de 2 ½ åren jag ridit dessa hästar har hovarna alldrig skötts speciellt bra, men nu e det värre än någonsin.

fy fan va dom såg ut!

påpeka detta för ägarna, att hästarna lider av att ha det så och att det absolut inte under några omständigheter får se ut på det viset.
händer inget så tycker jag nog du ska anmäla sen.

Jo, funderar starkt på att anmäla om det inte händer nåt efter att jag pratat med dem, men vill helst slippa det. Men händer det inget blir jag tvungen att göra det för hästarnas skull.

den första bildenvar ju en klar hovspricka som måste åtgärdas.

Jo, det e den jag är mest orolig för, för den sprickan fick han för ca 4 år sen (tror jag) och då fick han opereras och skruvas ihop och gipsas mm. + vila i ca ett år.

Och nu när hovarna inte skötts som dem ska har den spruckit upp igen:mad:

En tanke som kanske kan hjälpa er att slippa detta problem i fortsättningen.
Fråga ägarna om inte du kan få ansvar över hovvården eftersom du tycker att det sköts för sällan, många hovslagare har inga problem att skicka fakturor om dom inte vill betro dig med pengar.

Hovsprickan såg ju inte så bra ut.
Bakhoven var ju rejält nedsliten.
Dom andra hovarna såg ut som när min häst tappat skon och hovslagaren inte kommit på några dagar.
Givetvis ska hovarna skötas inom rimlig tid!

En tanke som kanske kan hjälpa er att slippa detta problem i fortsättningen.
Fråga ägarna om inte du kan få ansvar över hovvården eftersom du tycker att det sköts för sällan, många hovslagare har inga problem att skicka fakturor om dom inte vill betro dig med pengar.

Hovsprickan såg ju inte så bra ut.
Bakhoven var ju rejält nedsliten.
Dom andra hovarna såg ut som när min häst tappat skon och hovslagaren inte kommit på några dagar.
Givetvis ska hovarna skötas inom rimlig tid!

Den tanken har faktiskt slagit mig med, så jag kanske ska ta upp det med dem?
Har även en egen häst som jag skor ca var 7e vecka och jag e supernöjd med min hovslagare:love:: Skor kanon, kommer alltid i tid och kan oftast komma inom 2 dar efter man ringt han.

När allt har löst sig;
Prata med både ägarna och hovslagaren och se till att hovslagaren sätter upp en ny tid varje gång den är där så ni HAR en tid och inte behöver boka.
Då 'kan' inte det där hända.

Håller med dig. Att, innan hovslagaren packar ihop efter utfört arbete, alltid ta fram kalenderna och boka in en ny hovslagartid, borde underlätta för alla; hovisen, ägarna och framför allt hästarna!
Tur för hästarna att TS finns! :)

När allt har löst sig;
Prata med både ägarna och hovslagaren och se till att hovslagaren sätter upp en ny tid varje gång den är där så ni HAR en tid och inte behöver boka.
Då 'kan' inte det där hända.

Det ska jag definitivt kolla med ägarna och hovslagaren om vi kan göra, då kan inte detta fortsätta och hästarna blir skodda regelbundet precis som jag vill :laugh:

Men fyfan vad hemskt ! Stackars hästar!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 553
Senast: nexxa
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 994
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka