Visa eller inte visa föl

Sv: Visa eller inte visa föl

Är det en nackdel att visa ett föl som endast har hunnit bli 2 månader när det är dags för fölvisning............

Två månaders ålder tycker jag i allmännhet det är OK att visa vid, jag såg ett 3-veckors föl på en fölvisning en gång som fick bra poäng, dock lite neddrag på typ för dagen då han var liten jämfört med övriga föl av förståeliga skäl. Visning eller inte beror på hur fölet ser ut och hur det rör sig tycker jag.

Det är alltid en nackdel att visa föl som är inne i växtfas, de rör sig då inte så smidigt och luftigt som annars och är ofta överbyggda, ofta ser man detta hos lite äldre föl tycker jag. Det kan även skifta från en dag till en annan i den åldern tycker jag.

Nu tänker jag ur ett säljarperspektiv, men ska man behålla fölet själv så kan man väl visa det även om det är i växtfas om man vill det. Ska fölet säljas gynnas inte försäljningen av att man får låga poäng, då avstår jag hellre.

Hur långsam är man inte om man inte hänger med ett föl? :angel:

En liten allmän fråga (hoppas det inte gör något TS, förlåt isf!)
Finns det någonstans man kan ställa ut ett föl med en mamma som har okänd stam?

Tja jag vet inte hur fort du springer, men springer du ledigt med en häst som galopperar så hade du kanske hunnit med mitt ena föl så att hon hade visat gången för hon travade enkelt bredvid sin mamma som galopperade, exakt lika stora kliv i traven som sin mamma på 170 som ändå har en jättetrav jämfört med de flesta.

Två månaders ålder tycker jag i allmännhet det är OK att visa vid, jag såg ett 3-veckors föl på en fölvisning en gång som fick bra poäng, dock lite neddrag på typ för dagen då han var liten jämfört med övriga föl av förståeliga skäl. Visning eller inte beror på hur fölet ser ut och hur det rör sig tycker jag.

Det är alltid en nackdel att visa föl som är inne i växtfas, de rör sig då inte så smidigt och luftigt som annars och är ofta överbyggda, ofta ser man detta hos lite äldre föl tycker jag. Det kan även skifta från en dag till en annan i den åldern tycker jag.

Nu tänker jag ur ett säljarperspektiv, men ska man behålla fölet själv så kan man väl visa det även om det är i växtfas om man vill det. Ska fölet säljas gynnas inte försäljningen av att man får låga poäng, då avstår jag hellre.

Tack Rebus.........då ska jag bara börja träna den lilla ettriga saken, är ett sto med ganska mkt vilja, men vi har börjat gå i grimskaft o bli ledd så lite träning varje dag så ska vi väl hinna.....stoet är lugnt som en filibunk så det är nog inga bekymmer. Vårt föl var under 1 m när det föddes, första fölet för stoet, kommer det att dra ner på poängen måntro.........

Det är inte bara höjden som bedöms på typ utan även hur pass utvecklad fölungen är i kroppen för sin ålder, men det är klart är fölet ovanligt litet i helhet så kan det bli lite avdrag för det.

År 2004 fick jag ett föl som var precis 100 cm, inte speciellt stor och stoet var förstföderska, i dag är den hästen 170 cm och växer ännu, så även om de är ganska små vid födsel behöver de ej bli så små sedan.

Lycka till med din lilla tuffing!

De var samma för mig. Mitt sto var också förstfödeska och fölet kom 3 veckor för tidigt. Hon var bara 83 cm hög och vägde 23 kg (vägde henne på djursjukhuset för hon fick träckförstoppning). Nu är hon nästan 4 månader och Inte ens 5 pers rubbar henne när hon inte vill. (I de läget var vi tvungna att evakuera hästarna för de brann i närheten)

Känns skönt att höra, vi behöver en lite mer rejäl häst om vi ska behålla fölet, mina töser är drygt 170 cm så de måste ha en häst som är drygt 165..........stoet är ca 165 men mkt manke, fölet är efter Nobel och jag tycker att fölet som idag är 5 v har växt rejält, är mkt propertionerlig i formen, växt i takt liksom, med vad jag kan bedöma raka fina ben..........men domarna kan säkert se något som inte jag kan se på vår lilla älskling.....tyvärr, men så är det ju.

Var ute o tränade inför fölvisningen och den lilla lär sig snabbt, även om hon är ganska envis. Kommer säkert att blir bra, men när man är nybörjare inom detta område är det guld värt att få hjälp av er alla här på buke......TACK

Jo det har jag och jag tycker det är superlätt att hänga med ett föl om man jämför med en stor treåring! :p
Bebisar springer ju ändå ganska sakta :D

Senast ändrad:

Läs ovanstående svar.

(Och jag har faktiskt sprungit med min häst när hon galopperar några gånger, men då måste jag hålla mig i manen för att kunna hänga med :D )

Bra då kommer du och hjälper mig att visa sto och föl ;)

Behöver en som är en j*k*l på att springa och i takt också ,men det låter ju som nemas problemas för dig :)

Kanske ditt nya yrke visa hästar :idea:

Mia

Javisst. ;)
Men just nu har jag absolutabsolut ingen kondition (har inte ens ridit sen april!) så jag fasar för när jag ska visa tvååringen på söndag :eek: :p
Tur är väl att hon är av en långsam ras.

Ja jag kan ju ta betalt per minut :devil:

Javisst. ;)
Men just nu har jag absolutabsolut ingen kondition (har inte ens ridit sen april!) så jag fasar för när jag ska visa tvååringen på söndag :eek: :p
Tur är väl att hon är av en långsam ras.

Ja jag kan ju ta betalt per minut :devil:

Bra du hinner träna :D
Och minutpriset är inget problem:idea: .
För pållen springer fort och du ska bara hålla i snöret och hänga med :rofl: :rofl:

*KL*

Jag ska också visa mitt halvblodsförl, och det blir första gången för mig... så får jag kapa tråden med frågor?

1. man är ju två när man visar föl/sto, men sedan när man släpper fölet får då jag som kommer leda fölet ta över stoet och springa med henne?

läste igenom länken... men lite funderingar:
ska man ta av grimman på fölis i traven/galoppen?, om fölis promt vill galoppera får man byta sida när man springer med fölet och ¨hålla ut en arm och stoppa upp fölet? :devil:

Hmm, det står att även stoet måste vara i fin form.. att det kan va problem med fyullblod och så.. ja jo, jag har ett nästan rent fullblodssto.. och dte är inte så att hon är mager/tanig.. tvärt om... hon är megatjock :angel: Delsa pga att hon är ett matvrak.. dels för att hon går om avelsto och inte tränas (ska väl försöka hårdträna nu sista veckorna) men också pga att hon innan vi köpte henne varit maskätet och sedan gått från svält-övergödning-svält och därmed är väldigt bukig.. :(
Är det dumt att visa då? hon mår ju ändå bra och så.. men han bukmage..

sto, med föl
http://joizmeds.mittspejs.se/P1220942
en bild från början på sommaren, på tunnan och fölis
http://joizmeds.mittspejs.se/P1200543

*KL*

Jag ska också visa mitt halvblodsförl, och det blir första gången för mig... så får jag kapa tråden med frågor?

1. man är ju två när man visar föl/sto, men sedan när man släpper fölet får då jag som kommer leda fölet ta över stoet och springa med henne? Ja, så gjorde jag och kompisen förra året, ingen sa nåt om det.

läste igenom länken... men lite funderingar:
ska man ta av grimman på fölis i traven/galoppen?, om fölis promt vill galoppera får man byta sida när man springer med fölet och ¨hålla ut en arm och stoppa upp fölet? :devil:
Det gör man om man vill, jag tycker man ska låta bli att plocka av den för att slippa risken med att det blir knöligt att få tag på ungen igen, de brukar latja en del :angel:

Byta sida är ganska olämpligt kan jag tycka, räcker det inte med att sakta farten själv och hålla lite extra i snöret?

Hmm, det står att även stoet måste vara i fin form.. att det kan va problem med fyullblod och så.. ja jo, jag har ett nästan rent fullblodssto.. och dte är inte så att hon är mager/tanig.. tvärt om... hon är megatjock :angel: Delsa pga att hon är ett matvrak.. dels för att hon går om avelsto och inte tränas (ska väl försöka hårdträna nu sista veckorna) men också pga att hon innan vi köpte henne varit maskätet och sedan gått från svält-övergödning-svält och därmed är väldigt bukig.. :(
Är det dumt att visa då? hon mår ju ändå bra och så.. men han bukmage..

Jag tycker personligen att om stoet är rent, ohalt och har någorlunda snygga fötter så går det utmärkt att visa även om stoet är i under/över hull. Däremot hade jag tänkt över saken en extra gång om stoet var extremt tanigt-undernärt.
Alltså alla ston där är ju avelston, de flesta gör inget annat än att skrotar i hagen och är på smällen så de har överseende med att hon inte är i toppskick.

sto, med föl
http://joizmeds.mittspejs.se/P1220942
en bild från början på sommaren, på tunnan och fölis
http://joizmeds.mittspejs.se/P1200543

Jag har svarat med FET text.. *lat*

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Kajsalisa
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 632
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka