J

jojjo150

Hejsan!!
Har fått höra att man kan se på virvlarna i pannan hur hästen är i tempramentet. Stämmer det? Min häst har 2 virvlar (den ena rakt ovanför den andra) i pannan... Vad betyder det? hur är den i tempramentet? :confused:

Sv: Virvlar!!

Det finns dom som påstår det, ja. Bland annat Linda Tellington-Jones (hon med TTeam och TTouch). Jag tror att det ligger ungefär lika mycket i det som att tro att man kan se på människors utseende (form på skalle, ögonfärg, hårfärg, hudfärg....) hur de är som personer. M.a.o. - BULLSHIT!

Jag har en bok hemma som heter TTouch eller något liknande. Där står det mycket intresanta saker om t.ex virvlar, formen på hästens öron, ögon osv och hur det påverkar temperamentet. Vet inte hur mycket det stämmer på alla hästar men min stämde det ganska bra på. Jag ska kolla när jag kommer hem vad 2 virvlar betyder, så svarar jag sen igen.

Den boken har jag också, och i den mån hästens utseende påverkar exteriören (t.ex. smal bringa -> dålig balans -> ängslig häst) eller kan påverkas av hästens sinnesstämning (ständigt vidgade näsborrar hos en häst som ofta blir rädd, hängande underläpp på trött och håglös häst osv), så kan jag hålla med om att det kanske ligger något i det. Men när det gäller virvlarna, så tror jag att det ligger ungefär lika mycket i det som att tro att jag är dum för att jag är blondin....

:rofl: Hi hi det stämmer nog, men det är i alla fall kul å jämföra med sin häst!

Hej igen!!
Vad heter den boken? Var kan man köpa den? Pris? :bump:
Står det bara om virvlar och hur man kan se på hur hästen ser ut och sånt?

Det sägs att 2virvlar lodrätt är en häst som är bekymmersam att sko....... :rofl:

Stämmer inte på en jag haft......

Om en Arab(mäniska)får tag i en häst med två virvlar i bredd,(talar om pannan)ger han helldre bort alla sina fruar och kameler,än att lämna denna häst............... :bump:

Det med virvlarna i tellington-jones bok har iallafall stämt på mina hästar....

Ex Ponnyvlack me tre virvlar i pannan, snäll men busig typ.. Det var länge sedan jag läste boken, kommer inte ihåg riktigt

3190322.jpg

Så här ser min Dam ut i pannan... två virvlar bredvid varrandra :) samt att hon har en till virvel på varsin sida av kinden...
Plus att hon har två stora virvlar på halsen, en på vardera sida så att manen lägger sig på bägge sidorna :)

Min b-ponnydam har MÄNGDER av virvlar i pannan (och på resten av kroppen). Veterinären suckade när han skulle räkna dom och märka ut dom :D . Är lite nyfiken på vad det står i boken om en häst som har många virvlar... :rofl:

Jag har också läst den boken. Har nämligen ett halvblod med två virvlar. Har haft ett halvblodssto med två virvlar. Hade samma far dessa hästar, efter Eminent.
I boken om jag minns rätt så var dom hästarna svåra att tämja, egensinniga och speciella i lynnet. Och för min del så stämmer det rätt så bra med båda hästarna.

Min dam har två virvlar i pannan och har hört att detta ska betyda att hästen är Envis, Väldigt Envis. Och det stämmer faktiskt på henne .
Men man hör ju så mycket . :smirk:

/Daffne

Hej! Har hört att två virvlar ska betyda att hästen är galeen, men jag har en ettåring med två virvlar i pannan, rakt ovanför varandra som din och han är ascool. hans hagkamrat har två virvlar bredvid varandra och är oxå hur snäll som helst, så jag tror inte ett skvatt på att det skulle betyda nått dåligt. Tror bara att det är en liten skönhetsgrej som gör dem mer speciella!!

/D

Det stämmer faktiskt på min foderhäst. Hon har 2 virvlar lodrätt och gillar inte att skos och har problem med tappskor. Tror iof inte att det beror på virvlarna :D

Haha.. 2 virvlar.. man brukar ju säga att hästarna är galna :crazy: då :P hehe Men inte vvet ja om de e sant :banana:

Roheryn skrev:
hängande underläpp på trött och håglös häst osv.

Ha! Trött och håglös?? :crazy: Mammas varmblodstos underläpp hänger alltid och dinglar, men inte är hon håglös! Hon fick gå av banan för att hon var "knäpp i huvudet"!! Då var hon totalstressad, nu är hon bara halvstressad, lagom så att man bryter ryggen i skritten på hemvägen... ;)
Hon har dessutom lagt till den superirriterande ovanan att så fort hon får minsta pressen på sig börjar hon fibbla med underläppen ( går och slår den mot överjäppen)

Senast ändrad av en moderator:

Jaa,du får väl ge bort dina pojkvänner,föresten varför inte hela släkten ,men absolut inte den pållen.......... :rofl: :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 283
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
673
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)