Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle aldrig våga tvätta en kattunge i Virkon. Bada den med vanligt schampo istället. Man ska inte underskatta vad man kan lyckas med genom mekanisk rengöring.
Jag skulle höra av mig till SVA och fråga. De gav mig bra råd när jag fick parasit. Jag har dock aldrig haft någon katt med ringorm så där vågar jag inte uttala mig.Okej tack! Troligtvis är det han som smittat mig med det. Han kliar sig och är tunnpälsad på vissa ställen men inga typiska ringormar, eventuellt att det börjar gå att ana en nu. Prov är taget men det tar ju ett bra tag att få svar på. Om han är den som smittat mig, är det lönt att börja sanera huset innan vi har svar/behandling till katten? Försökte ringa veterinären men fick inte svar
Försök ringa veterinären igen, men tvätta inte katten med Virkon på eget bevåg.Okej tack! Troligtvis är det han som smittat mig med det. Han kliar sig och är tunnpälsad på vissa ställen men inga typiska ringormar, eventuellt att det börjar gå att ana en nu. Prov är taget men det tar ju ett bra tag att få svar på. Om han är den som smittat mig, är det lönt att börja sanera huset innan vi har svar/behandling till katten? Försökte ringa veterinären men fick inte svar
Hej
Är kattungar känsliga för Virkon S (vet att dom är känsliga för vissa salvor och liknande) eller kan jag bada en kattunge i Virkon? 1% lösning då jag vet att kattungen varit i kontakt med ringorm. Vi tror han är ca 8-9 veckor gammal.
Okej tack! Troligtvis är det han som smittat mig med det. Han kliar sig och är tunnpälsad på vissa ställen men inga typiska ringormar, eventuellt att det börjar gå att ana en nu. Prov är taget men det tar ju ett bra tag att få svar på. Om han är den som smittat mig, är det lönt att börja sanera huset innan vi har svar/behandling till katten? Försökte ringa veterinären men fick inte svar
Hej
Är kattungar känsliga för Virkon S (vet att dom är känsliga för vissa salvor och liknande) eller kan jag bada en kattunge i Virkon? 1% lösning då jag vet att kattungen varit i kontakt med ringorm. Vi tror han är ca 8-9 veckor gammal.
Jag antar att han är försäkrad. De flesta försäkringsbolag är anslutna till FirstVet de har både telefon och videosamtal som du kan boka from 07-22, oftast samma dag. De enda som inte har det är Agria numera eftersom de har en egen telefonvet.
Ringorm försvinner inte av att du badar den i Virkon!
Den behöver medicin från veterinär och inte nåt hemmakok.
Man kan bada katter i Virkon, det är inte farligt om man sköljer ordentligt och torkar djuret noga. Svampdödande schampo är dock lite mer lätthanterligt tycker jag, det löddrar och gör det lättare att känna när man har tvättat igenom pälsen.
Svampsalva kan användas om djuret har synliga fläckar. Osäker på hur giftigt det kan vara för en liten kattunge dock.
Om du sätter igång med att bada/behandla djuret så ta itu med omgivningen också så att ni minskar risken för återsmitta.
Tack! Har påbörjat sanering av omgivningen (väntar även svar från SVA med hur ofta det bör göras osv tills det är borta) med tvättning av alla tyger samt desinficering av alla ytor där han/jag varit.
Har försökt hitta svampdödande schampo men blir inte riktigt klok på vad som är bra. Finns ju klorhexidinschampo men vet inte hur effektiva dom är på svamp?
Min svampsalva ska enligt vet inte vara giftig för kattungen men han bör kanske inte slicka på min arm t.ex. när jag smort in så. Det är ju lätt att undvika men svårare att undvika att han slickar på sig själv så avvaktar med det