Vippande öron i ridningen

Q

queenoftheroad

Min häst vippar öronen i ridningen, alltså dom gungar i takt med hennes steg.Hur ser ni på de?

Så länge jag kan minnas har folk sagt att hon är avslappnad.
Men fick för ett tag sen höra att en häst som gör så då helt har "knäppt(stängt) av" ..
Tanken gör mig jätteledsen.. :cry: och jag vill höra vad ni hört/tycker?

Jag vill även säga att jag aldrig sågar eller lirkar henne i munnen. Utan jag sitter med stilla hand. Jag har heller aldrig använt en hjälptygel på henne någonsin så hon tvingas inte i form.

Är det positivt eller negativt när en häst vippar på öronen i dressyren?

/ Fundersam

Sv: Vippande öron i ridningen

En häst som vippar med öronen i takt med steget är en avslappnad häst har jag fått lära mig, så tror inte du behöver oroa dig. För att hästen ska kunna vippa på öronen måste öronen vara helt avslappnade, och en häst som går och spänner sig är naturligt inte avslappnad någonstans.

Jag har aldrig sett en häst med vippande öron som varit "avstängd". Frågade du personen vad det är som gör gör att helt avslappnade öron skulle betyda "avstängd" häst? Hur skulle det liksom höras ihop?

Fortsätt du dressyra på med din vippöra och var glad att du har en avslappnad häst:)

*KL*

Kanske menar personen att en avstängd häst vippar med öronen därför att den inte riktar dem efter ljud i omgivningen, ryttarens röst etc?

För mig är vippande öron positivt då jag också ser det som att hästen är avslappnad, men jag har också sett det på främst långörade hästar som kanske får mer "gung" längst ut?

*KL*

Kanske menar personen att en avstängd häst vippar med öronen därför att den inte riktar dem efter ljud i omgivningen, ryttarens röst etc?

Tror inte det, en del hästar har som Breccia uttrycker sig, av naturen blivit utrustade med kaninöron, jag tror de vippar i takt med rytmen oavsett.

Rörliga, avslappnade öron brukar ju bara tyda på en avspänd häst. Men mycket riktigt så har de absolut mest sönderstressade hästarna jag sett helt "döda" öron som viftat hur som helst utan koncentration så att säga. Minns speciellt ett sto jag red ett tag som var som en duracellkanin, inte en enda avspänd muskel någonstans, frenetiskt tuggande och skummande, och ben överallt som gärna drog iväg så fort det bara gick. Hennes öron hängde helt som om hon inte hade någon som helst kontroll på dem!

Jag upplever att många hästar vippar öronen rakt ut, som kaniner och så guppar dom bara där när de är avslappnade och tillfreds.

Har aldrig sett en spänd häst "slappna av" så med öronen :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 389
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
552
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka