Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Den här var inte fy skam. Mycket doft, nästan en hint om att det ska vara strävt och kantigt (mycket ek och en hint av läder) men det är supersmooth med mycket bär och bara en kort liten påminnelse av strävhet en stund efteråt. Mycket mer europeisk än NZ viner brukar vara, men utan att förlora sin egen stil. Me like!
20221222_154428.webp

Köpte du fler? Jag är rätt säker på att den är ännu trevligare om några år. :dFörmodligen den mest prisvärda champagnen i butik nu.

(Jag köpte ingen tyvärr, har fått sätta en strikt begränsning på hur mycket champagne jag får införskaffa varje månad.:angel::eek: )
Det släpptes en 2013 också för någon hundring mer

Jag fick denna i julklapp och pappa sa att jag absolut inte skulle dricka den nu utan vänta några år. Jag har inget vettigt ställe att förvara på, utan det är rumstemperatur som gäller. Är det fortfarande något som är godare om ett par år än nu? Verkar inte jättedyrt, så kanske inte top notch kvalitet?

Bifogade filer

• 20221227_112544.webp
    20221227_112544.webp
    89,4 KB · Visningar: 34
Den här var inte fy skam. Mycket doft, nästan en hint om att det ska vara strävt och kantigt (mycket ek och en hint av läder) men det är supersmooth med mycket bär och bara en kort liten påminnelse av strävhet en stund efteråt. Mycket mer europeisk än NZ viner brukar vara, men utan att förlora sin egen stil. Me like!Visa bifogad fil 108635
Åh det låter som något för mig! Jag inte så himla förtjust i Pinot Noir från NZ men på din beskrivning lät det som att det kan passa 😃

Jag fick denna i julklapp och pappa sa att jag absolut inte skulle dricka den nu utan vänta några år. Jag har inget vettigt ställe att förvara på, utan det är rumstemperatur som gäller. Är det fortfarande något som är godare om ett par år än nu? Verkar inte jättedyrt, så kanske inte top notch kvalitet?
Det är viktigare att temperaturen är jämn än att det är perfekt temperatur, om det rör sig om enstaka flaskor i några år bara.

Åh det låter som något för mig! Jag inte så himla förtjust i Pinot Noir från NZ men på din beskrivning lät det som att det kan passa 😃
Ja den är lite mer fat än de viner du brukar tipsa om, men jag tror att vi har ganska lik smak. Absolut värt ett försök!

Jag köper rätt mycket vin från NZ av någon anledning, tycker sällan att de röda är någon jättehit men inte heller dåliga. Jag tycker det är roligt att de har en genuin smak. Just pinot är lurigt, slår lätt över till något som liknar koncentrerad blandsaft. Skräcken är när det börjar smaka lakritsbåtar :cry:.

Ja den är lite mer fat än de viner du brukar tipsa om, men jag tror att vi har ganska lik smak. Absolut värt ett försök!

Jag köper rätt mycket vin från NZ av någon anledning, tycker sällan att de röda är någon jättehit men inte heller dåliga. Jag tycker det är roligt att de har en genuin smak. Just pinot är lurigt, slår lätt över till något som liknar koncentrerad blandsaft. Skräcken är när det börjar smaka lakritsbåtar :cry:.
Jag gillar ju kalifornisk Pinot Noir, som tenderar att vara lite mer fatdrivna och fylligare så tror att den från NZ kan vara något. Den fanns inne på mitt närmaste systembolag dessutom! 😃
Jag vet precis vad du menar med blandsaft-lakritssmaken, det är ingen hit 😖

Tips på vin till nyår.
Vi ska bli bjudna på boeuf bourguignon till varmrätt på nyår. Då våra gäster inte dricker vin så ska jag köpa något till mig och maken att ha till. Vin till själva grytan fixar kocken så det vet jag inte vad det blir för nåt.

Tips på vin till nyår.
Vi ska bli bjudna på boeuf bourguignon till varmrätt på nyår. Då våra gäster inte dricker vin så ska jag köpa något till mig och maken att ha till. Vin till själva grytan fixar kocken så det vet jag inte vad det blir för nåt.

Det funkar ju med de flesta vinerna av en mustigare typ, har ni någon favoritdruva/område?

Tips på vin till nyår.
Det brukar vara fint att dricka samma vin till som man har i grytan, pga samma smaker. Men det förutsätter att kocken använder ett gott vin i grytan :p

Jag fastnar oftast för franska viner i övrigt dricker vi utifrån vad som passar till maten. Beställer vi vin på restaurang till exempel beställer vi det som ska passa bäst till rätten.

Då säger jag Cotes-du-Rhone, det mesta över 100kr är bra. Sedan finns ju bordeaux... :angel: Vilket pris hade ni tänkt er?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka