Helst inte med än 150kr, men lite wiggle room finns alltid.Då säger jag Cotes-du-Rhone, det mesta över 100kr är bra. Sedan finns ju bordeaux... Vilket pris hade ni tänkt er?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helst inte med än 150kr, men lite wiggle room finns alltid.Då säger jag Cotes-du-Rhone, det mesta över 100kr är bra. Sedan finns ju bordeaux... Vilket pris hade ni tänkt er?
Ja och eftersom kocken själv inte dricker vin så har jag ingen aning om vad han väljerDet brukar vara fint att dricka samma vin till som man har i grytan, pga samma smaker. Men det förutsätter att kocken använder ett gott vin i grytan
Eller så väljer man en Bourgogne där själva grytan kommer ifrån
Funderar, vi gjorde en boeuf i höstas som blev riktigt god, men vad sjutton hade jag för vin i den och till den? Det var i alla fall en fransk pinot noir…Då får du komma med tips för jag är inte bevandrad i Bourgogne
Helst inte med än 150kr, men lite wiggle room finns alltid.
Jag behöver dricka vin med dig och @tornblomma så att ni kan lära mig tycka om er typ av vinCh Seguin är alltid pålitlig och lite av ett husvin här och hos @tornblomma. Ch Saint-Sernin från Sud-Ouest är en budget-bubblare för 89kr och riktigt god.
Les Hauts de Granget från Bordeaux är extremt mycket vin för pengarna (189kr) och en favorit jag alltid har hemma. Kan svaja lite med årgångarna men 2016 är mycket bra (drack den för någon månad sedan) och räknas till ett av de stora åren i Bordeaux.
En annan klassiker är https://www.systembolaget.se/produkt/vin/ctes-du-rhne-201101/ Den kan också svaja på årgångarna och jag har inte druckit den senaste men den har varit bra de senaste åren.
Jag behöver dricka vin med dig och @tornblomma så att ni kan lära mig tycka om er typ av vin
Vilka roliga, kände inte till varken producent eller importör! TackNär jag letade runt nu så ramlade jag på ett par lådor som jag tror kan passa dig @Malibu_Stacy (jag ber om ursäkt om du redan har koll på dem): https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gaillac-vinlada-7268109/ och https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gaillac-lada-orangevin-7190509/
Note to self. Fråga aldrig efter israeliska viner på Södermalm Stel stämning!
Här har det varit mkt libanesiskt i glasen på sista tiden. Grannen bjöd på anka och då blev det Musar.
Visa bifogad fil 109312
Sen råkade jag på ett magsår och har därför varit utan vin typ tio dagar nu. Kaos men tänker återgå till normalt liv lagom till nyårsmiddagen är planen.
Jag har fått uppdrag att ordna ett ekigt och smörigt chardonnay så det blev Yarden pga säkert kort. Däremot undrar jag vad jag borde köra på till huvudrätten som är en svamppaté med rödvinssky och hasselbackspotatis. Några tips? Gärna ngt ”nytt”. @athena_arabians ?
Där fungerar ju kraftigare rödviner ypperligt (jag utgår ifrån att det är fett i patén och att svampen är tillagad). Nu är det ju inte "nytt" per se men Les Hauts de Granget om du inte druckit den på ett tag? Eller Chateau Belgrave? Båda finns ju med lite äldre årgångar på Systembolaget även om den sistnämnda definitivt vinner på lagring ett tag till.
Sedan hade jag personligen tyckt det varit roligt med en passning från sidlinjen och testat madeira till... men haft något rött redo ifall det blev mindre lyckat.
Har också funderat i madeira-banor!
Jag hade madeira i min svampsås nyligen och jäklar vad det höjde såsen! Blev riktigt bra.Ja, det känns extremt lockande att testa det till den där rätten.
Jag hade madeira i min svampsås nyligen och jäklar vad det höjde såsen! Blev riktigt bra.