Vintråd för alla smaker

Samma här. Samt mulliga italienare. :d Just nu är det dock sydfranska roséviner som gäller; just i dag Côtes du Rhône rosé. Riktigt bra för 89 kr!

Roséfavoriten här är också sydfransk(Languedoc-Roussillon), Puycheric som bara kostar 69 kr. Rekommenderas verkligen!

Jag dricker inte rött,får ont i skulderbladen av det.
Och är kinkig på vitt så dricker oftast Chapel hill.

All-time favourite är Les Hauts de Granget från 2005.

Annars är just nu vissa Zinfandel på favoritskap - som Bonterra Zinfandel 2015 (ordinarie sortiment).
En riktigt god Chardonnay är Pere et Fils, Laurent Miquel, Chardonnay Viognier 2016 (99 spänn på beställning).

Gaillac-viner är också ofta väldigt bra.

Roséfavorit är ett motsägelseord i sig, tycker jag. Vissa är OK att dricka, men sämre än motsvarande vita.

Min roséfavorit är mulderbosch. Såg att de även hade en vit variant, någon som testat den? Jag är lite skeptisk till vita viner, tycker ofta de är för syrliga eller på tok för söta.

Min roséfavorit är mulderbosch. Såg att de även hade en vit variant, någon som testat den? Jag är lite skeptisk till vita viner, tycker ofta de är för syrliga eller på tok för söta.

Nu var det ett par år sen jag provade dem, men jag vill minnas att mulderbosch vita inte var god alls! Men rosén gillar jag :)

jag är svag för mustiga röda viner och lite söta vita. Garand Fudeo och Faustino. och en och annan Chabli.

@Dentaku ; här startar du en vintråd och så är nästan alla inlägg om sockerdricksblandvarianten rosé. Suck. :p

Har inte alla noterat att rosévin inte är gott i nästan någon tappning och passar till nästan ingenting inom mat?

Det är gott med ett glas när man läser en god bok ute i solen. Men till mat är användningen högst begränsad. :D

Min röda systemet-favorit i rimlig prisklass är för övrigt också från Languedoc, Baron de Saint Jean för 117 kr. Det vin som fick mig in på den typen av viner håller fortfarande klassen, Xavier Côtes-du-Rhône för 95 kr. Det var en sommelier som rekommenderade det till mig och jag föll som en fura(för smaken, inte av berusning).

Några röda favoriter:
Mont-Redon (Côtes du Rhône)
Delas Saint-Esprit (dito)
Côtes du Rhône (heter bara så)
Chateau Mont-Redon (Chateauneuf du Pape)
Och så några italienare:
Langhe nebbiolo Paolo Scavino (halvflaska, vet inte om den finns på hel)
Fontanafredda Ebbio Langhe Nebbiolo

Kostar från 100 och upp mot 150 kr.

Några röda favoriter:
Mont-Redon (Côtes du Rhône)
Delas Saint-Esprit (dito)
Côtes du Rhône (heter bara så)
Chateau Mont-Redon (Chateauneuf du Pape)
Och så några italienare:
Langhe nebbiolo Paolo Scavino (halvflaska, vet inte om den finns på hel)
Fontanafredda Ebbio Langhe Nebbiolo

Kostar från 100 och upp mot 150 kr.

Vi verkar onekligen ha samma smak, förutom stilen på de franska så är Fontanafredda Ebbio en riktigt trevlig italienare. :up:

Jag gillar Gazela, billigt vitt vin från Portugal.

Jag går på fin etikett (gärna grön, blommig och med djur på) när jag köper vin :angel:

Gazela är ett riktigt fynd! Föredömligt låg alkoholhalt och trevligt pärlande, perfekt som fördrink på sommaren. :)

Tänkte att vi som gillar vin kanske inte skulle ta över alkohol-tråden med diskussioner om smaker, priser och tips. :)

Jag hittade bara en vintråd sedan tidigare och den låg på ungdom, så jag startar en ny här!

Hos oss är det nästan bara olika årgångar & typer av "Amarone della Valpolicella" som gäller! :love::d
(Mellan 180-1000kr+)

Även Tommasi har ett par godingar! :d (89-400kr ungefär)

Gällande rosé så är det ALLTID "Grande Recolte" som gäller.
(119kr)

Hos oss är det nästan bara olika årgångar & typer av "Amarone della Valpolicella" som gäller! :love::d
(Mellan 180-1000kr+)

Även Tommasi har ett par godingar! :d (89-400kr ungefär)

Gällande rosé så är det ALLTID "Grande Recolte" som gäller.
(119kr)

Vi verkar ha liknande smak! Dock älskar jag till vardags Riojan Marques de Murrieta, mustig fyllig och mkt trevligt bordsvin! Kostar runt 150 kr flaskan.

Liknande trådar

Mat Vi ska till Scandinavium på en torsdag. Funderade på att äta något innan vid 16-17 tiden. Har googlat lite men mest hittat äldre trådar...
Svar
15
· Visningar
916
Senast: Mabuse
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
29 885
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix