Jag har tänkt flera gånger att jag ju måste skriva i den här tråden men så kommer alltid något emellan, men nu så!
Jag och min man har en whippet på 20 månader, Dunit (Bling'z Dunit). Inte vår första hund men vår första vinthund! Vi har båda varit sugna på whippet i flera år, min man växte upp med en granne som hade en supertrevlig whippet och jag har alltid beundrat vinthundarna. Att det blev whippet var mycket för att det känns som den lättaste vinthunden när man annars bara är van vid brukshundar....
Att det blev just Dunit berodde på flera saker - egentligen hade jag tänkt mig köpa en beauceron till men 2020 var det inte läge att resa utomlands pga Covid och i Sverige fanns inga kullar som jag var intresserad av. Började då titta på whippet, kollade på whippetklubbens sida och kollade sen upp de kennlar som hade gjort parningar. En del hade ingen hemsida, en del hade hemsida som var uppdaterad för 4-5 år sedan, några fanns på Facebook men det blir inte riktigt samma sak tycker jag (praktiskt efter att man köpt valp men innan vill jag kunna läsa lite mer om uppfödaren, planer, erfarenhet, tidigare kullar etc etc). Dunits uppfödare hade dock en uppdaterad sida och när jag såg att tiken tävlade i rallylydnad mästarklass och även hennes bror gjorde det så kändes det väldigt rätt.
Mailade uppfödaren och hon var trevlig och återkom med att hon satte mig på listan och skulle återkomma när valparna var födda; beroende på antal och kön kunde det finnas en hane till oss. Och så blev det - 5 hanar och 2 tikar föddes! Tikarna var blåa, hanarna var det två svarta och tre svart-vita. Jag föll direkt för de två svarta men det var uppfödaren som skulle avgöra vem som fick vilken valp.
Vi fick komma och träffa valparna när de var 5 veckor. Fånigt nog blev det nästan lika långt att åka som det hade varit att åka ner i Europa för en beauceronvalp.... dryg 110 mil enkel resa. Valparna var jättehärliga och även resten av flocken (8 vuxna) och jag fastnade hårt för en av de svarta valparna - Dunit. Han var nog den vildaste i hela kullen, även om alla var livliga och framåt. Min man såg lite tveksam ut men jag tänkte att när man är van vid brukshundsvalpar så kan inte en galen whippetvalp vara värre.
Nån vecka senare fick vi veta att det blev just Dunit som fick flytta till oss, jag gissar att uppfödaren tänkte som jag.
Och vilken trevlig hund vi fick! Visst var han vild som valp men precis som jag trodde så var det inte värre än vilken brukshundsvalp som helst, snarare enklare. Morgontrött, sov hela natten från första dagen, tokig i mat, tokig i leksaker. Indigo fick snabbt lära sig att en whippetvalp vill ha närkontakt, något som Indi var tveksam till i början men som han så småningom fick vänja sig vid och de har blivit väldigt goda vänner.
Nu vid 20 månader är han fortfarande supertrevlig och lättsam, med undantag för bilåkning som han inte gillar. Går rätt bra vid lägre hastigheter men kör vi mycket motorväg så blir han stressad, fast bara ibland. Vissa gånger åker han en sträcka utan problem åt ena hållet men stressar åt andra, nästa gång kan det vara tvärtom på vilken sträcka han stressar. Tråkigt men verkar tyvärr inte vara helt ovanligt har jag läst i whippetgrupper på FB.
Nå, i övrigt är han en pärla. Lätt att ha att göra med, lär sig snabbt, glad och positiv till allt och alla, kampglad, träningsintresserad - vi tränar rallylydnad, hoopers och nosework, samt lite spår och uppletande på kul.
Vi visste ju inte riktigt vad vi skulle få eftersom det är vår första whippet men vi har nog haft tur; han är väldigt enkel - jag läser om whippets som måste ha rymningssäkra selar men Dunit har inte ens funderat på att försöka backa ur en sele eller ett halsband. Han hoppar inte över kompostgaller - han är generellt ganska usel på att hoppa; inte över tex agilityhinder men att hoppa över från fåtöljen till soffan tycker han är svårt och att hoppa över ett kompostgaller finns nog inte i hans värld. När han var runt 7-8 månader tyckte han att det var lite jobbigt att bli lämnad ensam (även i sällskap med Indigo) men nu är han helcool att lämna. Helt enkelt en fantastiskt trevlig liten hund och jag är SÅ glad att vi fick just honom.
Vi är tokglada i honom och vill definitivt ha fler whippet framöver.