Vinthundar!?

K

kbohlin

Hej på er!
Nu är det såhär att jag har fastnat INNERLIGT för vinthundar - speciellt Salukin! Är de inte bara för underbara? :)
Min fråga till er är om ni har haft vinthundar tillsammans med hästar förut. Alltså, inte bara om de hälsat någon gång, utan om det är någon som har vinthund och häst tillsammans. Skulle vara guld om ni ville berätta hur det funkar, eftersom att jag är medveten om deras temperament mot saker/folk de inte känner igen osv.
Ha det bra! :)

Sv: Vinthundar!?

Visst är salukis underbara! :love: Är uppvuxen med dem och vill gärna ha en snart igen... Ta och kika in i min tråd där liknande frågor ställs! :)

Jag håller med om att salukin är underbar ;)

Men jag ser ut lite såhär::crazy: när du skriver "eftersom att jag är medveten om deras temperament mot saker/folk de inte känner igen osv."
Det enda de "gör" mot främmande folk och saker är väl att skita i det fullständigt? Det är väl knappst något problem? Eller vad har du för erfarenheter?

Ja salukin kan tyckas vara lite högfärdig, eller blyg, lite beroende på salukipersonlighet. Något som oftast kommer först med åren då salukivalpar/unghundar är väldigt tramsiga och lekfulla. :) Men det är mkt sällan en saluki är så tillbakadragen att det är ett problem. Har dock erfarenhet av mkt blyga salukis också.
Salukin tyr sig först och främst till familjen och kan efter övervägande även innefatta vissa utvalda (av salukin) som får tillåtelse att vinna deras hjärtan. ;)

jag har också fastnat för vinthundarna:love: och förhoppningsvis blir jag ägare till en om några månader, fast en Borzoi:)

lite off topic men kan bara inte låta bli tråden:angel:

Älskar också vinthundar, hoppas på att i framtiden äga en sådan igen, men då blir det en greyhound.

Alltså, vinthundar springer, det är bara att acceptera! :angel:
Vi har två salukitikar som är lösa i stallet varje dag. Det funkar jättebra, vi har aldrig "behandlat" de som en saluki som inte går att ha lös...

Visst kör de sina springrejde så man får ha lite koll. Sen är hästarna i vårt stall väldigt coola. Dock får de stanna i bilen eller boxen när vi är ute och rider, hästarnas svansar är lite väl roliga annars. :angel:

Och sen att vinthundar ska vara reserverade mot främlingar, well... Om de vill. Våran äldsta kan dissa folk totalt bara för att i nästa sekund ställa sig hos de och bara kela, kela, kela. Den yngsta fattar inte att hon är saluki, hon hälsar på "vad skit somhelst". :angel:

dom är otroligt vackra! men kanske inte den mest lämpliga som stallhund eftersom dom har stark jaktinstinkt och drar efter vilt. jag tycker stallhundar ska ha noll jakt, eller så gott som noll. så kan man ha med odm på ridtur utan att dom försvinner.

men det är såklart lite hur man vill ha det..

Inte saluki, men väl greyhounds. Med i stallet och kring hästarna utan problem. 2 av 3 har varit (blivit) fullt pålitliga även lös och bland vilt. Den tredje blir aldrig mer än 98-procentig dock. Hinner jag få hennes uppmärksamhet INNAN hon låser på 'bytet' så är det lugnt, hinner hon 'låsa' på bytet är jag chanslös och hon sticker..

Alla 3 har varit fd kapplöpningshundar och omplacerats i vuxen ålder och inte varit vana att vara lösa alls innan. Med en man haft sen valptiden anser jag det med jakten inte borde vara ngt problem alls bara man är noga med grundlydnaden.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 261
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 949
Senast: Snurrfian
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
639
Senast: Mli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 923
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka