Vintertäcken NU?

_Runaway_

Trådstartare
Huh, blir helt svettig av att åka förbi hästhagar där hästarna går med tjocka vintertäcken + helhalsar på sig, det är plusgrader för dom som missat det :crazy: Okej om man täcker hästn när det är kallt, men vindstilla, fri tillgång på grovfoder och plusgrader... Då tycker JAG det börjar gå till överdrift.

Sv: Vintertäcken NU?

Men har man en gammal och känslig häst så kanske det behövs.

Det finns hästar som fryser om du missat det och många har sina hästar helklippta.

Jag har själv mina täckade ända fram till halva april åtminstone.

Kan hålla med dej, men täckning är ju individuellt också..Vissa behöver även när det är plusgrader, andra inte.

Tog själv av täcket under dagen idag (och i fortsättningen)på min häst nu när det solar och är plus ute, + att jag bytt till fodrat regn när vädret är mildare.

Hade en svettig häst igår när det var tre-fyra plus och vindstilla med strålande sol och vintertäcke...det blev lite väl varmt för honom..

Och jag blir helt svettig av tanken på att folk har missat att alla hästar har olika behov av täckning. Alla hästar kan inte gå med 100 grams regntäcke när det är +5 grader.

Det är klart alla behöver oliks täcken, men jag tycker det är överdrivet när en häst står påpälsad med tjockt vintertäcke med hals en vårdag. För det räknas det väl som idag, plus fem, solen tittar framm och skiner. Undrar just vad som skulle hända om hästen hade ett lite tunnare täcke på sig :smirk: Kanske ställer sig och huttrar som om det vore vargavinter? Blev en isbit?

Tja hade jag gjort det med mina, hade det stått och varit kalla och alldels spända i hela ryggen när de kom in.

Ja, de hade mina troligtvis gjort.
Fast de kan inte huttra.

ja mina skulle skaka ja... Inte alla som har långpälsade okänsliga djur förstår du.

Min häst hade sitt tjockaste utetäcke med hals redan i mitten på oktober. Hon var en mycket känslig häst och hade då fått ont ige. Senare i mitten på november hade hon tjockt innetäcke under med allt för att skydda hennes rygg.

Hon hade det förra vintern med fasy skillnaden var väl att hon klipptes i slutet på september(helklippt) men det växte ut på mindre än en månad.

Jag har ej haft täcke på hela vinter förutom ett par dagar då det var blaskit och blött. Det var ett tunt regntäcke, bara för att hon inte skulle bli blöt och kall.

*kl* Jag jobbar ibland i ett stall med 30 hästar som de flesta tävlas rätt mkt, och jag blir både förbaskad och ledsen när FYRA av hästarna vi tog in igår in är REJÄLT svettiga. Ägarna säger glatt själva att just deras häst är en "porslinshäst", men jag har faktiskt inte sett nån av dem stå och frysa eller få ont i ryggarna av köld... (vi känner igenom ben och rygg vid insläpp).

Visst, somligas hästar fryser säkert, men jag tycker ändå det ser hemskt ut när de står i sina halstäcken som tom. täcker ÖRONEN! Två uteboxhästar finns, de har masker på sig på nätterna, men hål för mule och ögon... :crazy:

Två termotäcken inomhus i 11 plusgrader...

Det är ju så här också. Att dom flesta hästar kan nog vara utan täcke några timmar mitt på dagen när det är som varmast. Men vem sjutton springer och sätter på täcket på morgonen, går och tar av det ett par timmar och sätter på det igen. Nej, då får det nog sitta hela dagen tyvärr. Det finns ingen som orkar hålla på så där. Ibland lovar dom fint väder och sol och så regnar det i stället. Då står hästen där och fryser. Men jag håller med dig om att man kan minska till ett tunnare täcke nu när det knappt är minusgrader på morgonen. Men vädret går inte att lita på så mycket i februari precis.

Min häst går täcken ute! Detta pga att hon är en rygghäst, som får jätteont i ryggen när hon blir minsta kall... Och det beror inte på att hon har blivit känslig för kyla pga för mycket täcken, utan det har med muskelaturen att göra

Hur mycket päls hade det svettiga hästarna? Är det lunga hästar som bara strosar i hagen eller såna som leker och har sig?

Hästarna är i tävlingskondis, en av dessa är klippt. (Jämför man dessa med mina som går på lösdrift kan man kalla dem.... nakna ;) :D ) De går en och en i hagar 20*15 m, så de leker inte speciellt mycket...

Men man börjar ju undra hur det står till med hästägeriet idag, när man på morgonen lägger på vintertäcke över dessa thermotäcken, hästen står i box ca. 5 minuter innan vi tar ut, och hästen ångar när den kommer ut i friska luften.... DÅ tycker jag att det har gått till överdrift. Behandlar man hästarna så fattar jag inte varför man inte virar in dem i bubbelplast och låter dem stå i madrasserad box 24 timmart om dygnet....

Min häst ä inte speciellt frusen av sig, men hon har vart täckad sedan i höstas, så jag får ju fortsätta med det. Däremot har hon bara haft ett ulltäcke på sig inatt, för det var plusgrader utanför och säkert mycket varmare inne i stallet. Det är ju helt individuellt och väldigt beroende på vädret!

Min pålle är långhårig (kallblodstravare) och enbart "fartrandsklippt"
Men han är både gammal och känslig, blir stel direkt vid kyla / nederbörd.
Har därför på sig täcke jämt ute, även inne. Täcke efter årstiden, som skiftar väldigt här i Uppland.
Både veterinär OCH ET rek. det.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 824
Senast: warg
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar