vintersäsong..

Sv: vintersäsong..

Gazzan skrev:
Jag har aldrig förstått detta med att man inte kan rida bara för de är vinter..

Jag rider som vanligt de finns massor av åkrar att rida på och de är rätt mjuka jag rider där i alla gångarter och jobbar hästen som vanligt!
Jag travar och galopperar nu på vägarna även om de är hårt

När de är snö kan man trava och galoppera på vägarna eller åkrarna och de är verkligen jobbigt för hästarna BRA träning!

Jag rider i paddocken de blir spår runt fyrkantspåret och så!

Och mörkt ute?? som om de skulle hindra en till att rida???.. jag fick i 3 års tid rida efter 18:30 varje dag och de gick hur bra som helst, mörker är inte farligt de varken bits eller sticks hehe

Och hur bra håller dina hästar..? :crazy:
Nog för att man kanske inte behöver dalta med dem o bara skritta överallt så fort det inte är mjukt, men inte rider man i trav o galopp på hårda vägar.. eller.. :confused:

Det är klart att mörkret inte är nptt farligt o rida i lr så.. :p
Men jag har inte lust att rida mitt ute i skogen i kolmörkret, eftersom ja inte vill att min häst ska trampa i nått hål å bryta benet.
O några jämna bra skogsvägar har vi inte.. :(

qodrofenia skrev:
Denna period på året är perfekt att befästa olika komandon och att få hästen rak..bara för att hålla i gång konditionen behövs inte trav och galopp..skritt fungerar utmärkt..Dessutom kan man under dessa tider ta och se över sin sits..sitter man rak över hästen? inverkar man i onödan? träna på att öka länga skritten går ju oxå bra..förhållningar.eftergift funkar dessa tillfredställande..öppna/sluta ..fungerar hjälperna och tar hästen dem korrekt..är halterna bra.. ryggar hästen rakt? det finns massor att göra.. trots att det är hårt i marken..Och att det är mörkt vad gör det..? då får man gå mer på känslan.. vilket är kanon..

Ja det är iofs bra o träna sits o sådär. Men det är hästens kondition ja vill hålla igång, sitsen kan ja träna på när som helst.. ;)
Fast skrittövningarna är ju bra..

O som sagt, så har ja ingen bra stans o rida när det är kolmörkt ute.. :(

Här har vi inte heller speciellt mjuka åkrar/fält....

Man kan ju ändå inte påstå att några fält är mjuka när de e svinkallt o fruset ute. :smirk:
OM de nu inte har varit väldigt torra o bra precis innan det blev fruset, för då kan ja förstå om fälten är mjukare.
Här har de varit/är det så blött så när det fryser på - ja då fryser det verkligen :p

Virre skrev:
Skritträning är bra för konditionen, och du kan jobba ganska mycket med hästen i skritt. Vill du bygga upp en bra grundkondition bör du skritta i åtminstone 1 timme i veckan, gärna mer, vid samma tillfälle. Jag vet att det är inte roligt eller bra att ut och skritta när det är kolsvart. Men det var ett tips i allafall.

Ja det va ett bra tips :)

Jag skrittar faktiskt väldigt mycket redan nu. Har inget annat val. Måste alltid skritta en bra bit för att komma nånstans dåär man kan rida mer än i skritt.
Synd bara att det bara blir på asfalt :p
Det är så svårt o ta sej nånstans där det är mjukare underlag när det är mörkt ute.
O speciellt snart för då får vi inte gena över skidbacken längre så då måste man rida genom samhället o bara det tar väl nån halvtimme-timme :p
Men mycket skrittarbete kommer det förmodligen bli... ::bump:

Jag har alltid hört att asfalt ska va mer sviktande. Och vad jag har upplevtm så tycker jag oxå att det verkar vara det.
Det känns mycket bättre o trava med hästen på asfalt än på grusväg.

Däremot är det knappast bättre att göra det när det är halt ute. Då blir det ju så halkigt på asfalten.

Men om man bara tänker på hårdheten så tror/tycker jag att det är bättre med asfalt.

min foderponny har vintervila nu, ungefär 4 veckor fram tills mitt jullov börjar då jag kommer sätte igång honom.

han är bara 4 år och har gått sin första tävlingssäsong och tränat mkt under hösten så denna vila var rätt behövlig och passade bra att lägga under den här årstiden när jag inte kan rida så bra hemma, samt så är det väldigt mkt i skolan just innan jul.

längtar tills det kommer snö. just nu är alla vägar jätteleriga, stubbåkern är lerig och paddocken funkar om den inte har frusit och blir knugglig.
sen när snön kommer och det blir bra vinter har jag väldigt mkt ridvägar i skog och på både grus och gräsvägar, klättringsbackar och fina rundor.
samt stubbåker. paddocken kommer nog enbart vara plogad i år, ej saltad.
har 5 minuter till västerås finaste ridhus som är ungefär 30x85 stort (sånt där fint i limträbalkar), isolerat= varmt och härligt på vintern :)

Visste väl att jag inte hade fel angående ridning på asfalt.:smirk: men finns väl alltid folk som tror och tycker annorlunda!

Senast ändrad:

qodrofenia skrev:
Denna period på året är perfekt att befästa olika komandon och att få hästen rak..bara för att hålla i gång konditionen behövs inte trav och galopp..skritt fungerar utmärkt..Dessutom kan man under dessa tider ta och se över sin sits..sitter man rak över hästen? inverkar man i onödan? träna på att öka länga skritten går ju oxå bra..förhållningar.eftergift funkar dessa tillfredställande..öppna/sluta ..fungerar hjälperna och tar hästen dem korrekt..är halterna bra.. ryggar hästen rakt? det finns massor att göra.. trots att det är hårt i marken..Och att det är mörkt vad gör det..? då får man gå mer på känslan.. vilket är kanon..

:bow: :bow:
precis vad jag tänker göra hela vintern, är inne på "sista travsvängen" nu. sen blir det skritt, skritt och åter skritt, det är en klart underskattad gångart! min häst är endast jobbad i trav i ca ett halvår (innan dess bara skritt i drygt ett halvår) och jag ser köldknäppen som det perfekta tillfället att låta honomkoppla av lite, gå tillbaka i utbildningen och befästa grunderna. även utbilda honom mer i skritt.
dessutom tappar inte en häst kondis på 2 dagar, som så många verkar tro!

Vita_N_6520 skrev:
Jahapp. Nu har den börjat (Här iaf :p )
Det är stenhårt i backen och man har ingenstans att rida..
Hur 17 ska man lyckas hålla hästen i kondition..? :crazy:

Tre dagar i veckan har ja ingen möjlighet att rida ordentligt eftersom det är skola och kolsvart när man kommer hem...
Vi har bara en padock där det redan är stenfruset (men det brukar gå upp o ner - ibland är det mjukare så man iaf kan jobba lite mer..)
Jag har ingen som helst möjlighet att åka till nått ridhus mer än kanske en gång i månaden för speciella träningar/tävling - som jag ändå inte kan åka på om hästen inte är i kondition...

På helgerna kan ja ju rida lite hårdare, om ja kan ta mej ut i skogen nånstans där marken förhoppningsvis iaf är lite sviktande.
På onsdagar kommer ja rida lättare dressyrpass, beroende på underlaget o ev även torsdagar.

Men jag vet inte hur ja ska lyckas hålla hästen i kondition när jag bara kan rida liiite mer ordentligt på helgerna..? :crazy:

Någon som kan ge förslag på vad man skulle kunna träna på om man inte kan rida i galopp o kanske inte ens i trav.
Förutom klättring då..
Går det att rida mer hårt om det är på gräs..? :confused:

Det är alltid ett problem innan snön kommer.. Då kan man iaf träna lite styrka med hästen...
:(

Jag rider ut på helgerna eftersom min skola inte tillåter mer ridning, alltså jag har inte tid för hästen kan man säga, Skolan går ju först så mamma får ta hand om pollen.

Nu är det ju väldigt hårt på grusvägarna, men jag travar lite iaf, mest i ett lugnt tempo, vilket min häst hatar, hon tycker det är supertråkigt.Men så är det.Annars så rider jag ju mest på vallar brevid fält,i skogen när det är ljust och i ridhus 1 gång i veckan.

Längtar tills det blir snö då kan man jag rida på sidorna av bondens åkrar, och att trava runt i snön är det bästa min polle vet.

Jag tycker det är jätte svårt att kunna träna både kondisen och musklerna nu, min häst måste ju ha mer muskler men det är jätte svårt att träna verkligen.Men man får göra det bästa utav situationen.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 631
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama