vintersäsong..

Sv: vintersäsong..

Då har ni tur, här finns inga mjuka åkrar... :(
Är det valler du rider på då eller? Här dyrkas endast korn, så alla åkrar är stubbåkrar, och dom är Inte mjuka... Tyvärr!!!

Har inga mjuka åkrar eller ängar här heller, verkar tydligen bara vara vi som är drabbade av dessa hårda underlag,eller kanske bara vi som bryr oss.

Har en tävlingshäst som går rätt höga klasser i hoppning och skulle inte våga riskera något genom att rida i GALOPP på hårda grusvägar.
Grusvägar är lika med dödens för hästen leder. Bättre att då trava lugnt på asfalt som har mer svikt och fjädring är grusvägar som bara är stenhårda!

Min häst tävlas inte alls, men hon är min ögonsten och bland det allra viktigaste i mitt liv.
Jag tvekar inte att både trava och galoppera - i balans - på grusvägar.

Immer

Långnos skrev:
Har inga mjuka åkrar eller ängar här heller, verkar tydligen bara vara vi som är drabbade av dessa hårda underlag,eller kanske bara vi som bryr oss.

orättvist att säga så. var bor du?

det är väl ganska så stor skillnad på underlag uppe i norrland och i skåne? :confused:

så länge inte underlaget är ojämt & "knöggligt" så är det väl ingen fara för hästens ben så länge hästen är uppvärmd väl och med ridbandage?!

Långnos skrev:
Men herregud, inte hört talas om "bra underlag". Hur bra tror du det är för hästen att ridas i trav och galopp på hårt underlag, utan någon som helst fjädring eller stötdämpning. Ryser när jag tänker på sådana som inte ser till hästens ben. Tänk själv att springa dag ut och dag in på hårt underlag. Hur tror du dina ben och leder skulle må då?
Gösses:confused:

Skritt och trav är absolut inget problem på en frisk häst. Hästen ska var uppvärmd ordentligt, då är det bra för senorna. Senorna är ju till för att ta emot en del av stötarna men eftersom hästar allt som oftast rids på för mjukt underlag får aldrig senorna gymnastiseras. Kanske en orsak till senskador?:smirk:

En häst som inte är van hårt underlag tar man det lugnt med, och likaså om det är ojämt!

Sedan är det inte så många som vet att är det is så dämpar faktiskt is, för is är inte helt stumt.:smirk:

Hårda grusvägar är inte att rekommendera för hästens senor, men däremot asfalt som är betydligt mer sviktande. Rider ca en gång i veckan i samlad trav på asfalt, men inte för att jobba hästen...det gör jag i ridhuset.

Alla är vi olika och har olika filosofier om vad accepterat underlag är...min efrarenhet är att de flesta" hobbyryttare"/"skogsmulleryttare" inte lägger samma vikt vid bra underlag när de rider.

och till Immer...Bor i södra sverige och har ändå hårt ute i backen. Bara för att man lindar hästen är det väl knappast mindre farligt för senor och ben att rida på hårda grusvägar:confused:

Nej det är det inte, en linda ger inte mkt mer stöd än en strumpa, eftersom den inte går runt ett led. Och med tanke på hur mkt en häst väger så tror jag nog inte det skulle hjälpa så mkt att linda runt leden heller...

Även här i Hälsingland så är det en trist period just nu. Vill inte galoppera på stenhårda grusvägar, möjligtvis kort kort trav i form och balans. Däremot har vi fina (släta) åkrar vi kan rida på som är liiite bättre iallafall. Men jag längtar tills det blir 2-3 dm snö så man kan rida överallt - och när isen lägger sig på sjön och det blir snö på det så är det ett PERFEKT ridställe!

Kan tillägga att jag är en hobbyryttare som bryr mig om min hästs senor och leder. Konstigt va? :(

Ja nu är det en jobbig tid innan snön kommer. Jag har inga åkrar rida på utan skog. Och då är det trist med mörker för ävenom man har en bra pannlampa ser man inte i skogen...Annars är det ju OK rida i skogen där det är hyfsat mjukt o snurra runt träd o klättra...

Skritträning är bra för konditionen, och du kan jobba ganska mycket med hästen i skritt. Vill du bygga upp en bra grundkondition bör du skritta i åtminstone 1 timme i veckan, gärna mer, vid samma tillfälle. Jag vet att det är inte roligt eller bra att ut och skritta när det är kolsvart. Men det var ett tips i allafall.

Ja skjut alla polishästar då som går nästan bara på ASFALT:smirk: .
Och jag springer dagligen på asfalt och jag har då inte ont i mina ben för det.

Min häst är 24½ år och KÄRNFRISK får beröm av vet för hon har så FINA ben:p .
Så nej hästen tar inte skada av att ridas under vinterhalvåret och kommer aldrig att ta skada heller.

Felridning kan skada en häst året runt likadant som att ridskolehästarna bara rider på bjukt underlag skulel de vara skadligt?? konstigt isåfall att ridskolehästarna kan härna ut i så många år utan att benen tar skada:angel:

Skulle aldrig ställa av en häst bara för de är fruset då skulle min häst få stå från nov till april....

Så försök inte damen lilla

Som immer skriver läs ALLT jag skriver.. skriver jag att jag rider på mjuka åkrar spelar de väl ingen roll om inte DU har de men JAG har de:p
OCh en åker är och kommer alltid vara mjukare än asfalt sen kan du kackla på bäst du vill:p
Knögglig åker?? ja du att du törs släppa ut din häst i en hage på vintern TÄNK om hästen får för sig att galoppera runt på den mycker hårda ogämna underlaget:eek: :smirk:

Jag har ridit i 20 år ute på olika häsatr och har då ALDRUG haft problem att galoppera på en åker eller grusväg eller när snön kommer galoppera på mjuka vägar/åkrar.

Tror du snö är gjort av sement eller??

min efrarenhet är att de flesta" hobbyryttare"/"skogsmulleryttare" inte lägger samma vikt vid bra underlag när de rider.

Snacka om skitsnack....:mad:

Ska ajg som är skogsmulle säga att min erfarenhet är att tävlingsryttare bara tänker på pengar och skiter i hästens hälsa och stänger in sin häst i en box 23 timmar om dygnet och rider bara i paddock /ridhus??

Ja de kan jag väl säga men jag gör de inte.. för jag drar inte alla över en kamm.

Btw finns de även hobbyryttare som tror sig ha en häst som är värd 10 mille och stänger in den med och rider bara i ridhus!:p

Jag är mkt mån om min häst och lägger ner flera tusen på henne varje månad för hon skall få de bra undersökningar hit behandlingar hitan och ditan.
Hon är inte halt ocg har inga gallor, hon rör sig fint året runt och min vet säger tilloch med som sagt att hon är mkt fräsch för sin ålder.

De är tillock med bevisat att ridning på HÅRT undelag är BRA.. och vad svamlar du om att asfalt är mjukare än grusväg??
Om inte du viste de så är asfalt STEN och inte fasiken är sten sviktande.
Medans grusväg är sviktande däremot.. så du pratar i nattmössan jö...

Jag har full respekt för de som ställer av sina hästar under vintern för de inte vill rida eller de som bara rider inne i ridhus då..MEN kom inte och säg att vi som väljer att rida ute är sämre på hästhållning och är djurplågare för då blir jag förbannad!!!:mad:

Jag rider lite lugnare på vinterhalvåret då det är barmark och stenhårt på vägarna och i skogen. Mkt arbete i skritt och diverse skolor och mkt halter. Travar kortare sträckor och lindar benen (kanske kan låta onödigt men det känns ändå som att det ger ett bättre stöd *hönsmamma* :p ) Har ett gräsfält där jag kan rida på lite mer i trav och galopp.

Däremot tycker jag att det är mkt värre att rida på ett för mjukt underlag och harva i ridhus 7 dgr/v än att rida på hårda vägar. Jag ger mig gärna ut och skrittar på asfalt ibland då det sviktar mer än en hård grusväg och jag tror att det är super för senorna....:d Om jag inte minns helt fel går Brinks dressyrstjärna Briar dagligen på afsalt!

Just nu längtar jag bara tills snön ska komma så man kan ut och pulsa i skogen pch galoppa på vägarna....:love:

Långnos skrev:
Alla är vi olika och har olika filosofier om vad accepterat underlag är...min efrarenhet är att de flesta" hobbyryttare"/"skogsmulleryttare" inte lägger samma vikt vid bra underlag när de rider.

vad innefattar hobbyryttare och vad kommer där efter? Hur vet man vilken kategori man tillhör? :smirk:

Oxå lite nyfiken på det....Är det vilka ryttare vars hästar haft kotledsinflammation eller så?

För mig är en hobbyryttare en som rider mest för att det är kul och inte tävlar eller tränar på desto högre nivå. Kanske inte har så stora amitioner och därigenom inte ställer så höga krav på sin häst och den dagliga träningen. kanske hellre rider ut 5 dagar i veckan och sitter och trimmar i ridhus/ridbana 2 dagar i veckan.

men det är min uppfattning, förstår att andra kan tycka annorlunda

Gazzan skrev:
Snacka om skitsnack....:mad:
De är tillock med bevisat att ridning på HÅRT undelag är BRA.. och vad svamlar du om att asfalt är mjukare än grusväg??
Om inte du viste de så är asfalt STEN och inte fasiken är sten sviktande.
Medans grusväg är sviktande däremot.. så du pratar i nattmössan jö...

Ja det stämmer att asfalt innehåller sten, men asfalt innehåller även bindningsmassa vilket sägs vara sviktande.
Det är flertalet ryttare och travtränare som använder sig av träning på asfalt hellre än på en hård grusväg. Många av tränarna i Flyinge som Mats.H, Anna-Carin.O bland annats som rider sina hästar minst en gång i veckan på asfalt för att stärka lederna. Även Brink låter Briar promenera på asfalt.

Har aldrig påstått att de som rider sina hästar på hårt underlag är djurplågare så det ska du inte komma och säga, men alla har olika åsikter om hur och var hästarna ska ridas. Jag rider på mitt sätt efter inrådan från vet, ET tränare och från egn erfarenheter, det har alltid fungerat för mig och mina hästar

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 631
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama