Vinterridbyxor

Nomina

Trådstartare
Jag har precis börjat fylla på ridgarderoben med nya, varma kläder inför vintern - men så kommer vi till ridbyxorna. Tidigare har jag bara ridit i vanliga tunna, men har insett att jag blivit för gammal för att plåga mig själv på det viset :angel:

Nu är jag alltså ute efter sköna och praktiska vinterridbyxor, kommer att ha underställ under dem. Är inte intresserad av termobyxor, utan letar efter typ softshell med fleecefoder eller så (vet inte om det finns någon annan typ av vinterridbyxor?), vanliga hederliga ridbyxor fast varma :D :rofl:

Jag har ganska långa ben, så de får inte vara skapade för pygméer :angel:

Vilka kan ni rekommendera mig? Vilka är inte bra?

Jag har ingen direkt prisgräns, men ju billigare desto bättre eftersom de enbart kommer att användas vintertid och jag är fattig student. :) Klarar jag mig under tusenlappen kommer jag gråta tårar av lycka, men känner mig nöjd om jag kommer undan under 2000 :)

Sv: Vinterridbyxor

Kolla på Horze, dom har fodrade ridbyxor under tusenlappen :) Jag har deras grand prix-byxa och tycker den är helt ok, dock har jag inte provat vintermodellen...

Hur är skoningen på dem?
Har lite svårt för helskodda ridbyxor normalt eftersom min sadel dels har "mocka" (minns inte om det är det eller något annat liknande :o) i sitsen och man "fastnar" lätt, dessutom känner jag ofta att jag behöver få upp dem mer än jag lyckas med för att kunna sära på benen ordentligt. (Dagens bästa uttalande :p). Upplever ofta att jag blir lite låst m.a.o. Har dock ett par helskodda som jag älskar, men det är bara för att de är inridna och färdiga (Dvs. skoningen har blivit mjuk och följsam), och jag har inte tålamod att rida obekvämt tills dess :rofl:

Softshell-ridbyxor kanske? Det ska jag försöka skaffa mig ett par nu till vintern, är så nöjd med alla andra sådana kläder jag har.
Annars har jag hellånga chaps över när det är riktigt kallt - helt suveränt!

Jag har Mountainhorses vinterridbyxor som jag tycker är väldigt prisvärda. Under har jag underställ i ull, som jag tycker är ett vintermåste! Har haft mina 2 säsonger nu, tror de kostade 1300. I vinter tänkte jag dock önska mig ett par Pikeur:)

Softshell-ridbyxor kanske? Det ska jag försöka skaffa mig ett par nu till vintern, är så nöjd med alla andra sådana kläder jag har.
Annars har jag hellånga chaps över när det är riktigt kallt - helt suveränt!

Rekommenderar Pikeurs softshell ridbyxor då. Finns i modellerna Lugana och Mondega. De är verkligen underbara! Jag bor i dem på vintern. Vid -10 grader kommer hellånga chaps ovanpå och det är först vid -20 grader som jag ger upp och drarpå termoridbyxor ovanpå softshell ridbyxorna. (Hatar svensk vinter och det sägs att det skall bli en vargavinter igen. :mad:)

Håller med, Pikeurs softshell är helt underbara! Tycker de känns både mjukare och tjockare än andra jag kikat på. Dock undrar jag hur softshell är utan helskoning, borde bli väldigt halt?

Håller med, Pikeurs softshell är helt underbara! Tycker de känns både mjukare och tjockare än andra jag kikat på. Dock undrar jag hur softshell är utan helskoning, borde bli väldigt halt?

Halt har jag inget problem med i och med att jag har en sadel med oerhört bra grepp, däremot lär de ju slitas som bara den?

Alltså - jag kan absolut tänka mig helskodda, men vill ha ett par med hyfsat flexibel skoning :)

Pikeurs har jag spanat massor på, men tänkte se vad det finns för andra alternativ först :) Lever på en tusenlapp i månaden, så vartenda öre som kan sparars är suveränt :)

Har två shoftsell ridbyxor, ett par från Euro-Star som är lite tjockare och ett par Cavallo som är lite tunnare. Är otroligt nöjd med båda, den skånska höst och vintern blev lite lättare att stå ut med efter att jag skaffat dom!

Alltså jag måste fråga .. jag blir helt chockad när ni drar på termobrallor när det stiger upp mot -20, det är ju vad vi har varje eviga vinter MINST här uppe i norr. Vad fan ska jag ha på benen då? :D Så ni som rider i typ soft shell och lite "tjockare" ridbyxor och dylikt .. hur kallt är det då? ;)

Var bor du?

Jag kommer från norrbotten och bor numera i mälardalen. Jag fryser mkt mer här pga fukt och blåst som inte går att jämföra med norrlandsvinter. Jag har aldrig haft några vinterfodrade ridbyxor här, jag kör på islandsbyxa (dom är ju lite tjockare än vanliga) med dubbla underställ men jag fryser ändå. Kanske är det så att man klarar mkt här bara man har vindtätt, jag vet inte. Jag fryser konstant från november till februari. Jag upplever det som att "hemma" i norr kan man klä ut kylan i termokläder, här vetefan vad man gör...

Man sitter ju "fast" mer än man gör med knäskodda, men jag har inte upplevt det som besvärande. Jag har på senare år fått så mkt problem med ridsår att jag tvingats rida i helskott även om jag i alla år tidigare förespråkat knäskodda/oskodda eftersom man inte låses fast. Jag tycker man får bättre sits och balans om man rider i oskodda.

I kombination med mockasadel kan jag tro att det sitter som karlssons klister, men jag har aldrig provat

Kl. Bäst tycker jag är de vanliga ridbyxorna jag har å så ett par tights under. I acryl, plastiga ska de va för då andas de och det blir inte trångt innanför de vanliga ridbyxora. Tightsen ger ett extra lager med luft vilket värmer, iallafall om du rider i ridhus. Kanske inte om du ska rida ut i superkyla. Då har jag tigths, ridbyxor å så shaps på.

Jag använder aldrig termobyxor, utan har haft vanliga ridbyxor vintrarna igenom innan, men det är kallt även om jag bor i söder! :p Så nu får kommande vinterridbyxor användas vintern igenom :)

Jag hade förövrigt inte överlevt i norr, jag håller på att frysa till döds utomhus nu, även om jag har vinterjacka :angel:

MH's ridbyxor är nog de som sitter bäst på mig, visste inte att de hade ridbyxor i softshell :o Suveränt i så fall ju! :D Får googla det :)

*edit*

Typiskt! De verkar inte finnas i min storlek någonstans. Jag behöver 36, funkar med 34 också, men det verkar bara finnas stora storlekar eller barnstorlekar.

Senast ändrad:

Alltså jo, vi har en affär en bit bort, men utbudet borde knappt få kallas utbud :rofl: Sist jag var där hade de inga fleecetäcken what so ever, benskydd hade de men bara till frambenen osv. Så jag har inte allt för höga förhoppningar om att hitta något där. Gör jag det är det dock suveränt! De som har butiken är supertrevliga och jag stödjer hellre dem med mina pengar än någon internetsida :)

Jag har Pikeurs vinterbyxor, dom är väldigt sköna och betydligt varmare än vanliga byxor+underställ. Funkar bra även när det är riktigt kallt om man tränar. Sitter man och skrittar så finns ju typ inget i världen som håller en varm, inte för mig iaf.... Men har en varm vinterkappa som täcker låren då.

Tänk på att dom bör vara rymliga, kläder varmar bättre om de inte sitter helt tät mot huden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka