Vinterridbyxor

Sv: Vinterridbyxor

Kan bara hålla med de som lovordar Pikeurs vinterridbyxor. :love: De är underbara - mjuka, varma, slitstarka och blir av ngn underlig anledning inte smutsiga som andra ridbyxor, smutens fastnar liksom inte!
De finns med normala och långa ben. Tänk dock på att du måste ta två storlekar större än vad du har annars. Jag är normalt en storekt 40, men måste ha 44 eller 88 ( de med långa ben) i Pikeur!

Då skulle jag alltså ha stl. 40 i pikeur? :o Jag har fått för mig att det bara var en storlek. Får lite ångest av att köpa så stora :rofl: (Gud vad fjantig jag är)

Lutar mer och mer åt pikeur trots allt! :)

Kan bara hålla med de som lovordar Pikeurs vinterridbyxor. :love: De är underbara - mjuka, varma, slitstarka och blir av ngn underlig anledning inte smutsiga som andra ridbyxor, smutens fastnar liksom inte!
De finns med normala och långa ben. Tänk dock på att du måste ta två storlekar större än vad du har annars. Jag är normalt en storekt 40, men måste ha 44 eller 88 ( de med långa ben) i Pikeur!

Varför de inte bilr lika smutsiga är pga softshell tyget. :idea:
Går du upp så pass mycket? Har 38 i mina vanliga Pikeur ridbyxor och 40 i mina Pikeur Mondega softshell.

Då skulle jag alltså ha stl. 40 i pikeur? :o Jag har fått för mig att det bara var en storlek. Får lite ångest av att köpa så stora :rofl: (Gud vad fjantig jag är)

Lutar mer och mer åt pikeur trots allt! :)

OM du kan skulle jag rekommendera dig att pröva i butik.

Ingridl nämner D88 vilket är en 44a med några cm länge ben.
Behöver du lite längre ben än normala storlek tar du ett par Pikeur ridbyxor som är dubbla storlek alltså 72, 76, 80, 84 eller 88.

Jag ska prova i butik om de har inne, såklart :)
Men vad är du för storlek normalt?

Jag går upp en storlek och tycker att det räcker gott och väl. Har 72 (36) i vanliga och 76 (38) i softshell.

Tror hon menar mot vanliga byxor, typ hm. Jag har också två stl större i Pikeur än vanliga byxor, kan ha mindre men ogillar att ridkläder sitter tight, känns som jag inte kan röra mig då. Dessutom är även långstl alltför korta i benen och de blir liite längre om man går upp en stl. Gillar nya stretchmudden! Slipper jag ha kardborren som sticks mitt på vaden....

Jag brukar dock ha samma stl i softshell som i vanligt tyg.

Men jag kanske skulle satsa på 40 ändå, som någon nämnde blir det ju varmare om det finns lite plats över i byxorna, plus att jag kanske inte känner mig lika hämmad av helskoningen. Får prova och se :)

38 i vanliga Pikeur och 40 eller 80 i Pikeur Softshell (80 om jag vill ha längre ben men oftast går det med vanliga 40or).

Precis! Jag har 40 i "vanliga" kläder men måste alltid gå upp till 44 i Pikeur. Har du 36 i vanliga kläder måste du med andra ord ha en 40 i Pikeur och ska du ha långa ben är storleken 80! Har du normalt 38 behöver du 42 Pikeur och ska du ha långa ben heter de 84 osv ....

Begriper inte varför ridbyxor är så små i storlekarna fast ibland är det bra. I förrgår gjorde jag ett ett jättefynd. Jag köpte ett par Eurostar för halva reapriset ( 500 kr - ursprungspris 1800kr) och de var storlek 46! Tror att de var kvar just för att de var så "stora" och att alla i min storlek valt bort dem utan att prova! Tur för mig!:banana: Fast försäljaren sa att det är problem med denna typ av märkning. Unga tjejer blir jätteledsna när de måste gå upp i storlekar. Själv är jag för gammal för att bry mig om vad det står på lappen -jag blir glad bara de är billiga och passar!:p

Jag har två par Pikeur softshell ridbyxor m fleecefoder. Supersköna, och funkar om det bara är ett par minus åtminstone. Annars brukar jag använda Horsewares fleecefodrade chaps dem är helt suveräna :love: . Smidiga att rida i, är själv inget fan av thermobyxor..

Är det riktigt svinkallt så använder jag min thermo-overall från Hööks, ful är den men man håller sig varm. Lite osmidig, men funkar att rida lite lättare skritt och så lite trav i men känns väl inte optimalt att försöka rida "mer seriöst" med den. Men tycker den på något vis känns bättre och sitter bättre en om man rider med vanliga thermobyxor.

Horsewares chaps ska jag också spana in! Har köpt ett par vinterfodrade ridskor, så hittar jag ett par varma chaps också är det ju suveränt!

Overaller och termobyxor klarar jag tyvärr inte av alls, så jag får helt enkelt bita ihop när det blir så kallt :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka