Vinterpälsen fastnar i spännena på ELT-gjorden

Breen

Trådstartare
vilket inte uppskattas av hästen. Skyddet bakom rullspännerna räcker alltså inte till, utan nu när hästen har lång vinterpälsen blir hon nypt varje gång jag spänner sadelgjorden. Jag antar att jag tvingas till att klippa hästen eller byta sadelgjord. Eftersom hästen inte visar något sadeltvång med ELT-gjorden gör det att jag tvekar att byta till annan gjord.

Någon som varit med om samma problem och kommit på en annan lösning? Eller har förslag på en annan bred dressyrgjord med större skydd bakom spännerna, som en känslig häst kan tänkas gilla?

Det har aldrig hänt mig men en lösning kan kanske vara att stoppa in något tyg bakom medan du spänner och sedan dra ut det?

Händer ständigt när man har lurvig islandshäst - i princip oavsett typ av sadelgjord! Men löses smidigt genom att helt enkelt hålla ena handen emellan, med handryggen mot hästen och handflatan ut mot gjorden, när man drar åt!

har blivit itutad av sadelmakaren att man ska hålla tag i själva spännena, dra dem utåt bakåt och spänna "därifrån"

i det närmaste omöjligt att få med päls då.

Tack för era tips!
Handen håller jag bakom, men i början på hösten innan jag kom ihåg problemen med vinterpälsen gjorde jag tyvärr inte det. Och det har hästen lite svårt att förlåta.

Liknande trådar

Utrustning Har fått problem med att lillskrutt blir nypt och får skav/svullnad av sadelgjorden. Han har ett dåligt sadelläge, för att uttrycka det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 846
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 413
Hästhantering Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt. Hon är kroniskt...
2
Svar
34
· Visningar
6 334
Senast: Aionee
·
M
Utrustning Köpte en Tixerant gjord just för pålle är ganska skavskänslig, har dock inte fått skav av hoppgjorden men med dressyrgjordar så är det...
Svar
13
· Visningar
1 843
Senast: electra1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp