Sv: Vinteroverall
Lite frågor från en nybörjare:
-Varför behövs både overall och tvådelat set?
Bra att ha ett extra set att byta med vid t ex tvätt o dyl. Många väljer overall för att det funkar så bra på småbarn, är bekvämt att både klä på och leka i mm och kompletterar med tvådelat för att dels ha ombyte och dels kunna använda jackan separat om man t ex bara ska åka bil.
-är det bäst med fodrad vinteroverall eller skaloverall där man kan variera "fodret" som man vill själv?
Jag tycker inte att en skaloverall räcker mitt i smällkalla vintern även om man klär på fleece under. Skalkläder är toppen höst och vår dock, mend eller utan fleece under beroende på väderlek.
-Är de billiga märkena, tex hm, lindex, kappahl något att ha eller det är bara p.o.p, didriksson och gänget som duger?
KOlla årets overalltest, t ex Kappahl kom högt o är ganska billigt. Vi har kört med Reima, som är dyrare, o är jättenäjda. I små storlekar är beg utbudet av ytterkläder av "bättre" märken enormt - en ettåring sliter ju inte kläderna som en tre- fyraåring gör.
-Min son fyller 1år i november vad är bäst att köpa till honom och är inte str 80 för litet?
Beror ju helt på hur stor sonen är! JAg hade till en så liten köpt något fint begagnat för att inte tycka att det gjorde något om man var tvungen attt byta storlek mitt i säsongen. En bra overall rekommenaderas som bas i alla fall
-behöver man skalkläder/vindjacka? ska man köpa utan foder och ha fleece jacka under eller köpa med foder?
JAg tycker ofodrade skalkläder är toppen vår och höst. Finns på Po p, Lindex o Kappahl, samt mycket begagnat på nätet
-läste att det fanns galonkläder med foder med som vissa använder istället för vinteroverall?
Inte i stället för tror jagh, det blir för kallt, gummi kyler. Däremot bra att ha under senhöst och vårvinter om det är rejält kladdigt (framförallt vårvinter o snösmältning skulle jag säga) så att man slipper så mga lager under vanliga skal eller regnkläder. Framförallt praktiskt på förskolan.
-Behöver man galon utanpå overallen när de börjat på dagis eller håller det torrt?
Nej, en bra vinteroverall ska hålla torrt. Det blir jätteklumpigt med galon utanpå. Detta är en av anledningarna att det kan vara bra med fleecegalon på förskolan vid den allra slaskigaste perioden om barnet gillar att bada i pölar
-är det dumt att köpa en lite tunnare bomullsfodrad overall till vintern som man "fodrar" upp själv med fleece tröja osv?(vi bor i Småland men det kan bli -20 ungefär några dagar/vinter iaf, annars fuktig och rå luft)
Jag hade som sagt inte gjort så, jag tycker det blir för kallt. Själv har jag ju mer än fleece och skaljacka på mig när det är - 20 grader. Är det så kallt behövs en fleecetröja t o m under en vanlig vinteroverall.
SÅ här tänker jag, hoppas du fick lite hjälp
Snacka om att detta är svårt?!