Vintern med shettis...

I

I_Love_Humle

Vad kan man göra?! Nu är det ju ganska halt och köra, rockarden glider jättemycket där det inte finns någon sand... Har testat ett tips som någon gav mig, tefat istället för rockard! Hur kul som helst! Det går undan iallafall!

Men är det någon shettisälskare som har några tips? Det är ju ganska tråkigt (både för hästen o människan) att bara gå promenader. Han kan heller inte bli riden längre eftersom alla har blivit för stora! :smirk:

Sv: Vintern med shettis...

För mig funkar det faktiskt ganska bra med rockarden. Kanske är sandat där jag kör...men i snön funkar det också. Lite tyngre men... Du kan inte köra släde om du har nån? Hur gör du när du åker tefat?? Jag har funderat på att tolka och hålla i tömmarna samtidigt men det kan ju bli lite riskabelt...så jag är också intresserad av tips!!

Jag har hittills alltid kört som vanligt på vintern, har cykeldäck på min rockard och de har inte glidit mer än ponnyn kan tolerera. Tömkör också en del på volt, det är ju bara bra kondisträning om det är lite djupare snö där man håller till. De senaste åren har han inte ridits på grund av ryttarbrist, men körningen har ju fungerat alldeles utmärkt, som sagt, även på osandade vägar.

Släde hade varit hur skoj som helst, men var får man tag på en i liten storlek?!

Vi skåningar ser ju sällan snö...så hur gärna jag än vill ha en släde..så känns de uteslutet.
Jag vet inte riktigt hur jag kommer lösa de med vagn osv. pållen står inte hos mig nu, utan hos en kompis och där ridshan och tömkörs..så han blir ju motionerad.
Men när dagenkommer då jag vill köra å de är snö får man väl se hur de blir...annars får man väl ta pulkan om de inte går med vagnen... :)

Gisburne skrev:
Släde hade varit hur skoj som helst, men var får man tag på en i liten storlek?!
Kan du inte göra en då, med hjälp av någon händig?
Tänkt bara på den lilla släpan som jag fixade en sits på lite enkelt till unghingsten jag hade.
Det var ju visserligen ingen Shettis, men den hade nog även den minsta lilla varelse klarat :)
Skulle man lägga ner lite tid så skulle det nog fundgera att få till en bättre släde. Vore säkert kul :)

Visst går det att tillverka, men det går åt en hel del material, speciellt till medarna, dessutom krävs det svets. (Som jag förvisso har tillgång till, men inte kompetens att hantera själv...) Men för min del fungerar ju rockarden, så jag håller mig till den så länge.

En enkel släpa är lätt att göra. Om du bor ute på landet, så finns säkert någon bonde i närheten. Dom brukar ha gamla kälkar till skogskörning ståndes i något hörn. Dessa funkar utmärkt, även till shettis. Vidare behöver du ett par passande skaklar, givetvis, och kanske hjälp av någon körkunnig med hur du fäster skaklarna i kälken. sedan lägger du på ett par massavedsbitar, eller andra träpluttar, så att du har något att sitta på. Bind eller surra fast dessa noga!!!!!

Massavedsbitaran är nödvändiga, och den änden som inte ligger på kälken ska släpa i backen. för om man inte har något som släpar i backen så går det väldigt fort nedför, och det blir jättejobbigt för ponnyn att bromsa. Blir det å andra sidan tungt uppför så får man gå av och gå jämte.

Kälken har två medar, och en metallstång som ligger mellan medarna, ca 30 cm från backen. det är på metallstången du lägger massaveden.

PM.a gärna o du har frågor, jag är inte på detta forumet så ofta.

Lycka till!
Häls. Embla

Är det någon som provat köra "vanlig" släde med shettis. Alltså en släde för större hästar...Orkar dom det? Det finns en som används till en kbl travare. Rätt så tung för shettisen men han är ju hyffsat vältränad och man kan ju hålla sig till skritt. Styrketräning! Fast skacklarna kanske blir tunga...??

fanns ju en släde rissla gjord för shettis /b ponny för nån dag sen!

Pris: 2 000 kronor

Släde med plats för tre vuxna.stol bak för kusken och säte för två framför.ända som behövs är att måla om den.fint skick för övrigt.skaklar med följer.för shettis eller liten ponny.

blekinge

:banana: :banana: fast blekinge är lite långt?

långt till blekinge och mycket pengar...

mycket pengar???? jag tyckte det var billigt ja, o jag är inte gjord av pengar. men ni norrlänningar kanske inte tycker slädar o risslor är lika exotiskt som jag, som aldrig har åkt?

:bump:

/skåning :love:

va? haha! har du aldrig åkt släde? det får vi göra nåt åt...

Den såg ju passande ut för shettis! Men du har inge skacklar??

Nej, inga skacklar. Jag har draglinor enbart. Skacklar skulle stabilisera kälken, med den är ett 60-årigt kulturminne och får inte byggas på. Gården använde kälken som "mjölkkälke" vintertid. Det går bra utan skacklar i skritt på plant underlag.

jag har en släde till min shettis -en liten risselsläde, den passar nog kanske allra bäst till en b-ponny men shettisen klarar lätt att dra den. behöver dock korta skaklarna typ en halvmeter för att vår svängradie är inte att leka med :)
kolla på min hemsida under stall nyhem foto där finns ett kort på den, dock utan ponny!

Om man inte har skaklar går det inte att köra i nerförsbacke, eftersom släden kanar in i rumpan på hästen! :crazy:

Men uppför funkar väl? Man får gå bakom och hålla i den nerför :idea:

Inelin skrev:
Nej, inga skacklar. Jag har draglinor enbart. Skacklar skulle stabilisera kälken, med den är ett 60-årigt kulturminne och får inte byggas på. Gården använde kälken som "mjölkkälke" vintertid. Det går bra utan skacklar i skritt på plant underlag.

Jag skulle ALDRIG köra en SLÄDE/KÄLKE med enbart draglinor om det är vinterväglag! Hur lätt är det inte att kälken åker fram och slår emot hasorna på hästen??! Förutom skaderisken för hästen så är det också stor risk att hästen blir skrämd och kanske börjar slå eller försöka springa ifrån.... neej, det är det inte värt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 635
Senast: Bapelsin
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat