Vintern med shettis...

Sv: Vintern med shettis...

Hej!

En släde är ju lätt att fixa om man får tag på en bättre skogskälke! Vissa är ju inte så stora. Annars kan man ju köpa kälkar av olika slag men någon händig krävs då det är lite småfix med grejer som inte hör till hästar.
Utan skaklar som någon skrev är farligt! Oavsett hur plant det är så får släden fart när hästen tar i och drar och det räcker för att den åker fram och skadar hästen!
En stor släde på packad snö klarar shettisen av om den är lite tränad. Men det blir inga högre farter. Om man kan sätta skaklar på en spark eller pulka kan ju det gå! Man kanske kan tolka efter hästen om man fixarar skidorna med hjälp av panikhakar?
Nä det är nog bäst att inte trixaofixa så mycket, det kan ju gå illa.

M. v. h. Lisa

Jag brukar passa på att träna styrka med den lille på vintern.. Jag har en domänkälke som han brukar få dra!
Men i övrigt så är vintern tiden då jag finslipar alla tricks.. Stegring, bugning, nickandet, apporterandet m.m. det finns inga gränser för vad hästar kan lära sig!! :bump:

Excalibur skrev:
Jag brukar passa på att träna styrka med den lille på vintern.. Jag har en domänkälke som han brukar få dra!
Men i övrigt så är vintern tiden då jag finslipar alla tricks.. Stegring, bugning, nickandet, apporterandet m.m. det finns inga gränser för vad hästar kan lära sig!! :bump:

Nej verkligen inte! Och shettisar verkar ju ibland sååå mycket smartare än andra hästar! Överlistar en själv ibland..hehe :rofl:

Jag åkte pulka efter en av shettisarna förra vintern. Inte speciellt säkert men roligt var det! Fäste draglinor i pulkan och sen var det bara att köra! I nedförsbackar fick jag såklart gå och hålla i pulkan. Ponnyn tyckte det var jättekul men som sagt, tänker man på säkerheten så är det inget bra alternativ...

måste erkänna att jag brukar åka bob efter min shettis :).. döskoj tycker båda jag o han! skall då sägas att det kanske inte är nått man direkt lär ut till en nybörjare inom körning eller gör med en okänd häst.

men hur får ni fast pulkan eller boben då? Haha vi tolkade en gång men det var så jobbigt att springa brevid haha

Draglinor använder jag men det går ju som sagt inte att köra i nedförsbackar då.

Väntar på snön nu så jag kan åka pulka efter Epus. :)

japps draglinor använder jag oxå.
vill oxå ha snö, tyvärr så regnade all snö bort igår, så det kanske inte blir till att få åka släde på julafton :/

Men hur får man fast draglinorna i pulkan då, vad har ni för pulka?
Inte för att jag tror att det blir så mkt mer snö i år.

på boben som jag anvädner fäster jag bara draglinorna i snöret på boben.

Det beror på pulkan, det går oftast att fästa nånstans. Vi har en gammal hundsläde där finns färdiga ringar att fästa draglinorna i men jag har också åka i vanlig "barnpulka" som vi borrade hål att fästa draglinorna i.

Nu är det snö, måste se till att skaffa mig en pulka innan den försvinner :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 635
Senast: Bapelsin
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30