Sv: vinterkläder..
Jag har investerat i ett par riktiga stövlar, såna som ska tåla -72 grader, de är uppbyggda som en termos (vilket innebär att sätter man ner fötterna i kalla skor, så håller dom sig kalla också, sätter man ner fötterna i varma skor håller dom sig varma). Köpte dom på en vildmarksbutik. Klumpiga, men helt överlägsna, har inte frysit en sekund sedan jag köpte dom (nåja, men avsevärt mindre i alla fall). På vintern kör jag med vanliga SM vinterhandskar, skoteroverall med vinterjacka under samt hjälm med "krage" och öronlappar, samt mina skor då (ansiktsmask om det är så pass kallt som -20). Har jag "vanliga" vinterskor med samma utrustning i övrigt fryser jag som en hund, speciellt om händerna. Har jättelätt för att frysa om händerna. Mest intressant är att jag fryser om fötterna trots mina isolerande vinterskor om jag prackar på mig flera lager strumpor, det verkar oerhört viktigt att det kan cirkulera luft fritt mellan ovansidan fötterna och skorna.
Nu är dom här skorna ganska dyra, jag gav 3000 kr för dom när jag köpte dom, idag kostar dom nog kring 5000 kr tror jag, men de har hållt bra många vintrar nu, och för mig är det värt pengarna att slippa frysa.