Vintergräs

clubman

Trådstartare
Här i Skåne har ju inte vintern kommit igång ännu, hästarna släpptes på en ny bit mark, där är en del visset gräs men också lite grönt längst ner...
Nu är ägaren rädd att hästarna/ponnysarna ska få fång av att gå på detta...

Vad tror ni som är kunniga?

Sv: Vintergräs

Är de fångbenägna så kan de mycket väl få fång av det, ja. Speciellt om de inte gått på gräs innan.

Jag har både växande gräs och brunt gräs i min hage men de går där hela tiden. De växlar mellan att beta och äta hösilage.

Ja, dom skulle kunna få fång av att gå på det gräset.
Baksidan med fångbenägna ponnyer.

Stor fångrisk för de känsliga. Gräset är stressat, och kan innehålla stora mängder socker. Min insulinresistenta skulle tveklöst få fång av det. Skulle inte släppa någon av mina på det. (Jag vill öppna upp en till hage för mina så de slipper klegget, men kan inte just pga gräset. Det har inte vissnat ner helt utan finns grönt kvar = de får inte gå där)

Fångbenägna vet jag inte... De har aldrig haft fång och går på bete på sommaren!

Om man bor i skåne och har en häst som är i riskzonen för att få fång så bör man nog vara försiktig just nu och kanske speciellt om några dagar när det ska bli minusgrader. Vi har en hel del grönt gräs i hagarna här. Min fångponny har fortfarande sin munkorg på sig i hagen och hon kommer inte att få vara ute länge när det är minusgrader, i alla fall inte de första dagarna.

Om de inte är i riskzonen så är det ju aldrig farligt egentligen :crazy: eller hur ska man tänka?

Kl

Jag är inte ett dugg rädd för fång men hade inte släppt hästar oavsett på gryende gräs den här tiden på året oavsett. Bor i Östergötland och här växer gräset, är grava plusgrader ca 7-8 dagtid och varit hela hösten, bara att titta på åkrarna hur det växer där. Finns ingen anledning öht att släppa på sånt denna tid och detta väder öht ... Fång åsidosatt. .

Anledningen till att de gjorde nya hagar var för att slippa leran.... Hagarna är inte jättestora... Minusgrader= tillbaka till de andra hagarna... Jag trodde inte det skulle vara någon fara men har ändrat mig nu när jag läser era svar! Tack för era svar!! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 483
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 770
Senast: Claraclara
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
590
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka