Tom mindre än 80%.Nej det är ju inte så mycket pengar som man får jämfört med lönen. Maximalt kan du ju få 80 % men det är ju om du tar ut FP 7 dagar i veckan.
Max är 80% av 97% av lönen dvs 77,6% av lönen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tom mindre än 80%.Nej det är ju inte så mycket pengar som man får jämfört med lönen. Maximalt kan du ju få 80 % men det är ju om du tar ut FP 7 dagar i veckan.
Nej det är ju inte så mycket pengar som man får jämfört med lönen. Maximalt kan du ju få 80 % men det är ju om du tar ut FP 7 dagar i veckan.
Hoppar in här igen och har läst ikapp mig på det som har skrivits under tiden jag har varit borta på smekmånad. Lite småkommentarer;
Torra slemhinnor - för mig har det verkligen hjälpt att tvätta med underlivstvål från apoteket.
Halsbränna - intressant med mjölk, jag ska testa! Har också fått det nu på slutet och det är mindre trevligt.
Föräldraledighet - vi planerar att jag ska vara mammaledig på 50 % och att mannen ska vara föräldraledig på 25 %. Jag är egenföretagare så jag kan jobba hemifrån och mannen är chef inom polisen och styr sitt egna schema så vi ska nog kunna pussla ihop något. Dock var jag inne på försäkringskassan nu och gjorde en grovplanering och fick det till att jag skulle få ut sjukt lite pengar? Fattar inte riktigt det där och tycker att det är sååå tråkigt att sätta sig in i, men det är väl bara att bita i det sura äpplet antar jag.
Man får väl inte ersättning för mer än 336 000 kr/år.
Så man kan man få 80 % av 336 000 (årsinkomst).
Även om man tjänar 400 000 kr.
Ja om man har den turen.Har inte koll på exakt vid vilken årsinkomst det bryter, men en del arbetsgivare fyller upp för det man inte får ersättning från FK för. Min AG fyller t ex upp till ca 90 % av lönen, sambons till 100 % fast under en kortare period.
Hur mycket dagar kommer ni att ta ut under er ledighet och hur mycket spara? Jag tänkte vara helt ledig minst till maj (bebis 2:a jan) och då om det fungerar jobba kanske två halvdagar hemifrån, sen ledig sommaren och börja lite mer i sep. Alt. börja alls först i sep. Då i september tänkte jag vara 1-2 dgr på jobbet, 1-2 dgr jobba hemifrån och mannen gör detsamma dessa dagar så ingen tar f-ledigt (kan det fungera tror ni?) och 1-2 dgr ledigt. Ska räkna lite på hur många dagar jag behöver ta ut då, vill spara så mycket som möjligt.
Ja om man har den turen.
Min fyller till 90 %.
1 månad för varje år man varit anställd.
Numer får man ju bara ha kvar 96 dagar efter barnets fyraårsdag så det är målet att ha precis det kvar då . Har inte räknat något på hur vi ska ta ut dagarna än dock. Vi har inte heller några planer på att jobba hemma med bebis hemma, jag skulle absolut inte fixa det - sambon skulle nog klara det i något större utsträckning men absolut inte få ut en hel arbetsdag per dag.
Vi har tidigare gjort så att jag som varit/kommer att vara ledig först har tagit så få dagar som möjligt, och sedan har vi tagit 5 dagar/vecka efter 1 års ålder (för att skydda SGI:n). Men fördelen med att ha flera barn är ju att man kan vara hemma med alla på "varandras" dagar. Nu till exempel måste vi förbruka äldsta barnets sista dagar innan vårterminens slut, annars brinner de inne. Sedan har vi mellanbarnets dagar, som behöver förbrukas senast vid utgången av vårterminen... eh... 2020 borde det bli. För bebisen som får dagar enligt de nya reglerna får det alltså inte finnas kvar mer än 96 dagar vid fyraårsdagen 2022, men däremot får de sparas till... dubbel-eh... utgången av vårterminen när hen går ut femman tror jag, vad det nu blir för år
Det var ungefär så jag också kände om sockerlösningen när jag drack den men när det gått nästan två timmar så var den på väg upp men det kan mer ha berott på att jag reagerar på hunger med att må illa och få en massa uppstötningar.Idag gör jag glukosbelastning. Har ju läst så mycket om den outhärdliga sockerlösningen men det var inte alls så jobbigt att dricka som jag väntat mig, som outspädd saft med citronsmak ungefär. All choklad jag ätit på sistone kanske har sockerhärdat mig iofs
Då känns det betydligt värre att inte få äta frukost eller dricka vatten på ytterligare två timmar... Hade huvudvärk imorse och det blir ju inte bättre av detta direkt!
Idag gör jag glukosbelastning. Har ju läst så mycket om den outhärdliga sockerlösningen men det var inte alls så jobbigt att dricka som jag väntat mig, som outspädd saft med citronsmak ungefär. All choklad jag ätit på sistone kanske har sockerhärdat mig iofs
Då känns det betydligt värre att inte få äta frukost eller dricka vatten på ytterligare två timmar... Hade huvudvärk imorse och det blir ju inte bättre av detta direkt!
Min mamma har diabetes, därför hamnar jag i en av riskgrupperna andra anledningar kan väl vara högt BMI tex, vet inte om alla gör i något landsting? Är ju så olikaÄr det någon särskild anledning att du gör glukosbelastning eller gör alla i ditt landsting det? Det är ju så olika!
Min BM har inte sagt något om att jag ska göra glukosbelastning men det kanske kommer? Nästa besök för mig är i vecka 29.
Min mamma har diabetes, därför hamnar jag i en av riskgrupperna andra anledningar kan väl vara högt BMI tex, vet inte om alla gör i något landsting? Är ju så olika
@leoparden @FeatherCloud Jag tror att det finns något landsting där alla gör det, annars är det ifall man ligger i någon riskzon.
Enligt barnmorskan som skötte min glukosbelastning så är det på G att bli nationellt att alla ska göra det. Man ska påbörja någon studie inför det till våren om jag förstod henne rätt.
@leoparden @FeatherCloud Jag tror att det finns något landsting där alla gör det, annars är det ifall man ligger i någon riskzon.
Enligt barnmorskan som skötte min glukosbelastning så är det på G att bli nationellt att alla ska göra det. Man ska påbörja någon studie inför det till våren om jag förstod henne rätt.
Jag googlade nu men har aldrig ens hört talas om graviditetsdiabetes innan jag började läsa i föräldratrådar här. Vore intressant att veta hur vanligt det är - om det blir nationellt krav för alla så är det kanske ganska vanligt?