Vinterföräldrar 23/24

Min lilla tjej är dryga 3 månader nu och i söndags kom första skrattet!! ❤️ Så gulligt, typ som att hon själv inte riktigt förstod vad som hände eller hur man skulle göra ❤😁

Hon gillar inte heller att bada i baljan, så blir kanske lite väl sparsamt med bad här, men hoppas också det vänder när hon kan sitta upp lite bättre 🙂

Annars är det generellt en ganska nöjd och tillfreds bebis. (Helt olik sin storasyster som var allt snart än nöjd som bebis). Så det är skönt!
 
Bebisen rymmer :rofl:
La honom på rygg med huvudet på kudden och nu är han här.

IMG_20240531_070318.webp
 
Min lilla tjej är dryga 3 månader nu och i söndags kom första skrattet!! ❤️ Så gulligt, typ som att hon själv inte riktigt förstod vad som hände eller hur man skulle göra ❤😁

Hon gillar inte heller att bada i baljan, så blir kanske lite väl sparsamt med bad här, men hoppas också det vänder när hon kan sitta upp lite bättre 🙂

Annars är det generellt en ganska nöjd och tillfreds bebis. (Helt olik sin storasyster som var allt snart än nöjd som bebis). Så det är skönt!
Det var efter att jag sett ett inlägg på Instagram som föreslog att barn över 3 månader skulle badas 2-3 gånger i veckan, med tillhörande kommentarer som "eww jag badar min bebis varje dag" (amerikanskt givetvis med pekpinnar som detta) som jag kände att tja nu är det några veckor sedan min badade, kanske dags att ta tjuren vid hornen :angel:
 
Det var efter att jag sett ett inlägg på Instagram som föreslog att barn över 3 månader skulle badas 2-3 gånger i veckan, med tillhörande kommentarer som "eww jag badar min bebis varje dag" (amerikanskt givetvis med pekpinnar som detta) som jag kände att tja nu är det några veckor sedan min badade, kanske dags att ta tjuren vid hornen :angel:
Asså när bebis här va 4 månader frågade vi på bvc om vi FICK (annars kanske dom tar honom 😅) bada 2 ggr/vecka pga att han tycker så mkt om det och det.
Vi oroade oss mer för att överbada honom 🙈

Dom rekomenderar inte att bada för ofta, definitift inte dagligen, men tyckte att så länge han inte är torr i huden så får han absolut bada 2 ggr/ vecka 😁 himla tur!
 
Fy fasen vad jobbigt med värmen!
Hade ju bebis sommaren 2018 och det var vidrigt, så än så länge bättre än det. Men jag är helt klart en höst och vårmänniska!
 
Fy fasen vad jobbigt med värmen!
Hade ju bebis sommaren 2018 och det var vidrigt, så än så länge bättre än det. Men jag är helt klart en höst och vårmänniska!
Det är verkligen svårt när det är kosigt och hett! Framförallt i babyskyddet och vagnen... Svettigt hur jag än gör...
 
Här har vi humör 😅 vet inte vad som är vad just nu men hon vill inte ligga ner men kan ju inte sitta helt själv än utan att jag måste säkra upp. Och hon skäller på sina leksaker och slarvar med maten och tar tid att söva... Mycket som händer 🤣 men det är bra sålänge hon får all min uppmärksamhet och jag gör saker med henne 😁 synd att även jag behöver äta, plocka disk och såna saker...
 
Fy fasen vad jobbigt med värmen!
Hade ju bebis sommaren 2018 och det var vidrigt, så än så länge bättre än det. Men jag är helt klart en höst och vårmänniska!
Håller verkligen med! Min bebis är 7 veckor och detta är öken alltså - han vill inte ligga i vagnen så han sitter i selen men blir ju alltså jättevarm då när vi är ute. Och ut måste vi - för att hämta på förskola etc. Helst hade jag inte gått en meter just nu.

Jag gillar värme men inte med en bebis 🥵.
 
Här har vi humör 😅 vet inte vad som är vad just nu men hon vill inte ligga ner men kan ju inte sitta helt själv än utan att jag måste säkra upp. Och hon skäller på sina leksaker och slarvar med maten och tar tid att söva... Mycket som händer 🤣 men det är bra sålänge hon får all min uppmärksamhet och jag gör saker med henne 😁synd att även jag behöver äta, plocka disk och såna saker...
Sån har min varit hela tiden, jag har nöjt mig med att få i mig mat, resten har löst sig när maken kommit hem 😅

Värmen ja, får mer och mer problem med röda veck 🥴 Halsvecken funkar bra att ha babypuder till tycker jag, värre i ljumskarna. Försöker ha henne naken så mycket det går men det är så mycket hull att ingen luft når in i en del vrår 🫠
 
Uppdatering! Mamman somnade om en stund. Sen hann jag baka bröd också innan stora lämnades på förskolan vid nio. (Okej då, stekte brödet när vi kom hem igen). Sen tog orken slut lite igen 😅

Kan för övrigt känna bebisens första tand nu, i underkäken :)
 
Här har två tänder tittat fram, och till min förvåning är det nu när de väl är framme han börjar strula på natten.

Går bra att lägga som vanligt vid midnatt, men lagom tills jag håller på o somna nån timme eller två senare så är han igång. Vaknar och blir ledsen, måste liggamma och somna om i stora sängen. Vaknar ibland redan vid försök att lyfta till sin säng och så får man börja om, eller så sover han nån timme för att sen vakna och va ledsen igen.
Inatt gick det hyfsat, han sov i sin säng 3.30-7 och 8-11, sen tog vi en lunchvila tillsammans innan vi gick upp kl 13 🫣

Att amma halva nätterna hjälper inte de stackars bitna tuttarna 🙄
 
Bvc idag!
Bebis gör det han ska och verkar må bra.
Han sover lite sämre på natten dock 🥱
Tar sig framåt nu med relativ fart så nu är det dags att barnsäkra 😳
Om några dagar är han sex månader. Lille pojk ❤️
Han äter gröt morgon och kväll och nu börjar jag ge matpuréer. Magen verkar klara det så vi kör på. Favoriten är dock smörgåsrån 😁
 
Bvc idag!
Bebis gör det han ska och verkar må bra.
Han sover lite sämre på natten dock 🥱
Tar sig framåt nu med relativ fart så nu är det dags att barnsäkra 😳
Om några dagar är han sex månader. Lille pojk ❤️
Han äter gröt morgon och kväll och nu börjar jag ge matpuréer. Magen verkar klara det så vi kör på. Favoriten är dock smörgåsrån 😁
Har du nån inspiration att ge ang mat?

Här fås det lite smak på det vi äter, samt serveras liten egen portion med puree till middag. Ärta eller sötpotatis mest.
Gröt till frukost, men ska försöka få till ytterligare gröt på kvällen är planen. Ger med en liten klick katrinplommonpure för att hålla igång magen.
 
Vi har börjat ha okristligt tidiga morgnar nu efter att haft bra nätter ända sedan hon föddes. Mellan 4-5 vaknar hon och jag vägrar av princip stiga upp före 6 😄

I morse vaknade hon 4:55, låg och pratade och krafsade på lakanet till 5:20 när hon ammade och till slut somnade bara för att dra bort nappen var femte minut så jag fick peta in den och nätt och jämt hinna somna mellan gångerna. Vid 5:50 mumlade den gode fadern något i sömnen så hon vaknade åter med ett leende på läpparna, bara att gå upp 🫠 Ska skicka ut maken till gästsängen på prov en natt.

Vi sa att vi skulle vänta med mat/smakportioner men hon blir ofta upprörd vid matbordet om hon inte får något på sin sked hon sitter med så hon har börjat smaka på sånt som passar från det vi äter, potatis, broccoli, nektarin m.m. Inga tänder i sikte ännu!
 
Har du nån inspiration att ge ang mat?

Här fås det lite smak på det vi äter, samt serveras liten egen portion med puree till middag. Ärta eller sötpotatis mest.
Gröt till frukost, men ska försöka få till ytterligare gröt på kvällen är planen. Ger med en liten klick katrinplommonpure för att hålla igång magen.
Egentligen inte 😅 Gör det lätt för mig denna gång 🙈 Dvs köper färdigt i butik och ger honom. Första barnet var jag väldigt nojig med vad jag gav och egentligen allt med mat. Hon var inte heller särskilt intresserad. Nu så får sonen smaka på allt. Började med burkmat igår, men han gillar när det smakar så han kommer nog få de från 8 månader snart.
Tänker att så länge magen hänger med är det bara att köra på så länge man undviker farlig mat som honung och sånt.
Är inte så brydd med buljong och så så det får han äta om vi gjort något som funkar för bebis i övrigt ☺️
Han har till och med smakat på glass 😅🙈
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
825
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 035
Senast: Sassy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 725
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 875
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp