Vinterföräldrar 22/23

Jaha, då blir jag troligen avstängd från mitt arbete, mot min vilja, om en vecka. Detta pga risken för att jag ska få covid - som jag precis har haft, för andra gången :crazy: . Förödande för min psykiska hälsa, vår ekonomi och för min arbetsplats där man pga personalbrist på nåder fått ihop de kommande månadernas schema. Är så ledsen och arg!
Åh så frustrerande! Jag och chefen diskuterade hur det såg ut på min arbetsplats i våras när jag väntade förra, innan missfallet. Jag arbetet som fysioterapeut på vårdcentral. Hos oss blir ingen avstängd för covid-risk, vi får bara inte bokas till patienter med misstänkta symptom. Vilket inte gäller mig som inte möter patienter med de symptomen specifikt. Men vår receptionist har skickat hem någon av mina patienter vid något tillfälle där de suttit och hostat i väntrummet i väntan på att träffa mig. Tacksam för det.

Jag träffar ju mycket människor varje vecka och kan helt klart råka ut för smitta på jobbet trots att de som kommer till mig "ska" vara friska. Men företaget/arbetsgivaren ser det inte som en risk större än i samhället i övrigt .
 
Åh så frustrerande! Jag och chefen diskuterade hur det såg ut på min arbetsplats i våras när jag väntade förra, innan missfallet. Jag arbetet som fysioterapeut på vårdcentral. Hos oss blir ingen avstängd för covid-risk, vi får bara inte bokas till patienter med misstänkta symptom. Vilket inte gäller mig som inte möter patienter med de symptomen specifikt. Men vår receptionist har skickat hem någon av mina patienter vid något tillfälle där de suttit och hostat i väntrummet i väntan på att träffa mig. Tacksam för det.

Jag träffar ju mycket människor varje vecka och kan helt klart råka ut för smitta på jobbet trots att de som kommer till mig "ska" vara friska. Men företaget/arbetsgivaren ser det inte som en risk större än i samhället i övrigt .
Hade önskat att min arbetsgivare kunde resonera så också. Sedan är det kanske svårare att styra för min del. Sitter mycket i triage och springer på larm och så (och man vet aldrig vad de patienterna bär på). Men nu har jag precis haft covid igen, så jag begriper inte vad de är rädda för. Om jag inte minns fel så kunde man tidigare tom. skjuta på sin vaccination om man nyligen hade haft covid pga att man då hade ett visst skydd i några månader.
 
Hade önskat att min arbetsgivare kunde resonera så också. Sedan är det kanske svårare att styra för min del. Sitter mycket i triage och springer på larm och så (och man vet aldrig vad de patienterna bär på). Men nu har jag precis haft covid igen, så jag begriper inte vad de är rädda för. Om jag inte minns fel så kunde man tidigare tom. skjuta på sin vaccination om man nyligen hade haft covid pga att man då hade ett visst skydd i några månader.
Varken infektion eller vaccination skyddar mot att bli sjuk ganska snart igen, bara mot allvarlig sjukdom men det kan ju fortfarande ge komplikationer i senare skede av graviditeten. Misstänker att det är vad din arbetsgivare tagit fasta på.


Jag älskar mitt jobb men hade inte varit ledsen om jag blivit avstängd nu (v.23 idag)... Men behöver åtgärda min SGI så jag måste bita ihop och jobba heltid ända in i kaklet 😁. Bävar för att det kommer bli tungt och otympligt mot slutet...
 
Varken infektion eller vaccination skyddar mot att bli sjuk ganska snart igen, bara mot allvarlig sjukdom men det kan ju fortfarande ge komplikationer i senare skede av graviditeten. Misstänker att det är vad din arbetsgivare tagit fasta på.


Jag älskar mitt jobb men hade inte varit ledsen om jag blivit avstängd nu (v.23 idag)... Men behöver åtgärda min SGI så jag måste bita ihop och jobba heltid ända in i kaklet 😁. Bävar för att det kommer bli tungt och otympligt mot slutet...
Jag gissar att det är där skon klämmer.

Har inte orkat läsa på om SGI och så, men hoppas att den inte kommer att grundas på den lilla skitsumman f-kassan bidrar med som "lön" efter min avstängning.

Får väl även tillägga att jag känner mig väldigt otacksam. Har hört om massor av oroliga kollegor inom vården som kämpat för att få gå vecka 20 men som blivit nekade. Och här sitter jag hemma och gråter (ja, på riktigt) för att jag kommer att bli avstängd.
 
Jag gissar att det är där skon klämmer.

Har inte orkat läsa på om SGI och så, men hoppas att den inte kommer att grundas på den lilla skitsumman f-kassan bidrar med som "lön" efter min avstängning.

Får väl även tillägga att jag känner mig väldigt otacksam. Har hört om massor av oroliga kollegor inom vården som kämpat för att få gå vecka 20 men som blivit nekade. Och här sitter jag hemma och gråter (ja, på riktigt) för att jag kommer att bli avstängd.
Nej inte ska du känna dig otacksam! Du vill ju jobba och det är ju faktiskt något bra! Jag hoppas att du kan hitta lite glädje och sysselsättning ändå så du mår lite bättre ♥️
 
Jag gissar att det är där skon klämmer.

Har inte orkat läsa på om SGI och så, men hoppas att den inte kommer att grundas på den lilla skitsumman f-kassan bidrar med som "lön" efter min avstängning.

Får väl även tillägga att jag känner mig väldigt otacksam. Har hört om massor av oroliga kollegor inom vården som kämpat för att få gå vecka 20 men som blivit nekade. Och här sitter jag hemma och gråter (ja, på riktigt) för att jag kommer att bli avstängd.
Men kan dom verkligen stänga av dig mot din vilja? Vad säger facket?
 
Men kan dom verkligen stänga av dig mot din vilja? Vad säger facket?
Det verkar inte bättre. Facket verkar vara ganska så tandlöst i frågan. Har kritiserat regionerna för att de gör för tama försök till omplacering och bara stänger av personal rakt av istället. Facket tycker även att det är oacceptabelt att personal drabbas ekonomiskt, men det kan de ju tycka utan att det hjälper någon... (Jag kommer tex. att få ut mindre än hälften av min normla lön under de kommande fyra månaderna, och då är min föräldraledighet inte ens påbörjad).

Nej, nu blir sista försöket till strid på måndag när jag och chefen ska knåpa ihop en individuell riskbedömning för min del.
 
Det verkar inte bättre. Facket verkar vara ganska så tandlöst i frågan. Har kritiserat regionerna för att de gör för tama försök till omplacering och bara stänger av personal rakt av istället. Facket tycker även att det är oacceptabelt att personal drabbas ekonomiskt, men det kan de ju tycka utan att det hjälper någon... (Jag kommer tex. att få ut mindre än hälften av min normla lön under de kommande fyra månaderna, och då är min föräldraledighet inte ens påbörjad).

Nej, nu blir sista försöket till strid på måndag när jag och chefen ska knåpa ihop en individuell riskbedömning för min del.
Förstår att du är upprörd och ledsen, det hade jag också varit. Blir ju jättestor skillnad i vad man får ut varje månad, samt SGI osv som blir påverkat antar jag. Det bästa vore ju om du kunde omplaceras där det är lite mer förutsägbart vilka patienterna är.
 
Det verkar inte bättre. Facket verkar vara ganska så tandlöst i frågan. Har kritiserat regionerna för att de gör för tama försök till omplacering och bara stänger av personal rakt av istället. Facket tycker även att det är oacceptabelt att personal drabbas ekonomiskt, men det kan de ju tycka utan att det hjälper någon... (Jag kommer tex. att få ut mindre än hälften av min normla lön under de kommande fyra månaderna, och då är min föräldraledighet inte ens påbörjad).

Nej, nu blir sista försöket till strid på måndag när jag och chefen ska knåpa ihop en individuell riskbedömning för min del.
Smiter in från vårtråden och funderar på om du kan ha med facket på mötet på måndag? Tycker att det är mycket märkligt att de inte ändrat riktlinjerna för gravida efter att covid klassades om från samhällsfarlig samt att majoriteten som jobbar i vården är fullvaccinerade. Någonstans borde det ju också vara upp till individen vilka "risker" man är villig att ta.

Jag jobbar på iva som ssk och jobbade till v.35 men våra patienter är ju testade när de kommer upp. Fick erbjudande om att gå hem i v.20 men tackade nej och så var det med det. Vet inte hur hygienriktlinjerna är hos er men kan du tex ha ffp3 och visir så minimeras ju risken betydligt. Hoppas att det löser sig för dig, minns så väl känslan av att kunna tvingas hem mot sin vilja och drabbas ekonomiskt. Tycker verkligen att de borde erbjuda dig omplacering som de gör i ambulansen!
 
Jag är barnsjuksköterska och jobbar på akutmottagning (0-18 år). Så visst finns det risker både gällande covid och annat i arbetsmiljön (hot om våld osv.) Men jag känner mig liksom bekväm med det. Det kanske låter konstigt, men jag hade inte velat fortsätta efter vecka 20 om det inte hade känts bra.

Å nej! Hoppas att du slipper coviden och att den blir lindrig om du skulle råka på det ändå. För min del var det som en kortare förkylning denna gången, och det har varit likadant för de kollegor som nu smittats en andra eller tredje gång. Men man vet ju aldrig med detta ytterst märkliga virus.

Då borde du väl åtminstone kunna få något anpassade arbetsuppgifter istället för att behöva gå hem kan man väl tycka? Måste ju vara ett himla tapp för vården i stort om alla gravida ska vara hemma halva sin graviditet också!

Förstår precis att du är besviken, jag räknar kallt med att kunna fortsätta jobba tills förlossningen drar igång i princip, blir ju tillräckligt med ekonomiskt tapp ändå sen när det är dags att vara föräldraledig (för att inte tala om hur glad jag är att varje morgon få dricka mitt kaffe i lugn och ro på jobbet :angel::p) och jag är jätteglad att ha några månader till på mig att lägga undan lite extra pengar att kunna leva för senare om vi är hemma bägge två i några månader efter bebisen är född (och att renovera huset för så vi står ut med att vara hemma :idea:).

Hade covid en sväng i våras utan större problem och är fullvaccinerad, så jag kan inte påstå att jag är jätteorolig. Utöver konferensen jobbar jag på sådant sätt (litet, luftigt kontor med kollegor som stannar hemma om de är sjuka) att jag inte är speciellt orolig att bli smittad på jobbet senare. Men ja, det är ju lite lurigt!
 
Det verkar inte bättre. Facket verkar vara ganska så tandlöst i frågan. Har kritiserat regionerna för att de gör för tama försök till omplacering och bara stänger av personal rakt av istället. Facket tycker även att det är oacceptabelt att personal drabbas ekonomiskt, men det kan de ju tycka utan att det hjälper någon... (Jag kommer tex. att få ut mindre än hälften av min normla lön under de kommande fyra månaderna, och då är min föräldraledighet inte ens påbörjad).

Nej, nu blir sista försöket till strid på måndag när jag och chefen ska knåpa ihop en individuell riskbedömning för min del.

Hoppar in från sommartråden. Jag jobbar också på akuten (för visst var det barnakuten du jobbade på, eller blandar jag ihop dig med någon annan?) fast vuxensidan, och där blev gravida omplacerade till receptionen och en annan roll där man är ”spindeln i nätet” typ, där man inte har patientkontakt. Ni har inga såna funktioner?
 
Hoppar in från sommartråden. Jag jobbar också på akuten (för visst var det barnakuten du jobbade på, eller blandar jag ihop dig med någon annan?) fast vuxensidan, och där blev gravida omplacerade till receptionen och en annan roll där man är ”spindeln i nätet” typ, där man inte har patientkontakt. Ni har inga såna funktioner?
Det stämmer :). Enligt chefen fanns det inget ställe att omplacera mig till. Vi har patientkontakt från det att folk stiger in genom dörren (oavsett position på golvet). Som drift ssk (spindeln i nätet) måste man också ha patientkontakt då vi, precis som alla andra, är ganska så dåligt bemannade (men har ett stort upptagningsområde och tar alla kliniker.) Blir ett intressant möte på måndag.
 
Det stämmer :). Enligt chefen fanns det inget ställe att omplacera mig till. Vi har patientkontakt från det att folk stiger in genom dörren (oavsett position på golvet). Som drift ssk (spindeln i nätet) måste man också ha patientkontakt då vi, precis som alla andra, är ganska så dåligt bemannade (men har ett stort upptagningsområde och tar alla kliniker.) Blir ett intressant möte på måndag.

Vad synd! Det var otroligt tråkigt att bara vara på de två positionerna men då kunde jag i alla fall jobba. Gick dock hem på gravledigt två månader innan BF ändå men slapp åtminstone bli avstängd i vecka 20.
 
Här är en till syrra på vårdavdelning (medicin). Jag har fått en riskbedömning och får jobba hur länge jag vill (går in i vecka 32 nu). Om jag behöver får de försöka omplacera/sätta mig som "spring" eller LAS (ledningsansvarig SSK). Går 100% så länge det går är tanken och hade blivit helt knäckt om de stängt av mig rakt av då jag vill jobba så länge jag kan och i den mån jag orkar. Hade också velat ha med facket/fackombud på mötet du ska ha på måndag.
 
Det verkar inte bättre. Facket verkar vara ganska så tandlöst i frågan. Har kritiserat regionerna för att de gör för tama försök till omplacering och bara stänger av personal rakt av istället. Facket tycker även att det är oacceptabelt att personal drabbas ekonomiskt, men det kan de ju tycka utan att det hjälper någon... (Jag kommer tex. att få ut mindre än hälften av min normla lön under de kommande fyra månaderna, och då är min föräldraledighet inte ens påbörjad).

Nej, nu blir sista försöket till strid på måndag när jag och chefen ska knåpa ihop en individuell riskbedömning för min del.
Tycker du gör rätt i att inte ge dig än, tycker också att du ska föröska få med någon från facket på måndag! DEt kommer ju påverka din SGI, plus din psykiska hälsa då, som jag förstår. Fy vad trist att du inte kan få bestämma det själv...
 
Konstig dag med blandade känslor. Det där möter med chefen var inte direkt någon förhandling utan innebar endast att fylla i papper om avstängning till f-kassan. Genom ett litet ord i bestämmelserna ("bör" och inte "ska") så lyckades jag få behålla mitt jobb i ytterligare två veckor. (Istället för att gå v.20 så går jag v.22.)

Pratat med f-kassan som försäkrat mig om att min SGI inte påverkas av ovanstående trams, vilket jag nu hoppas stämmer, så lite goda nyheter.

Fler goda nyheter är att ultraljudet idag visade en tillsynes välmående bebis som redan nu ser ut att vara sin far upp i dagen. Hoppas bara att hen inte har samma födelsevikt :crazy:
 
Men så skönt att SGI n inte påverkas iaf! Känns det som du kan lada i att vara hemma i höst nu..?
Ja, det börjar ändå sjunka in. Får helt enkelt göra dagsschema på saker jag ska göra och tider som ska passas så att jag inte går ned mig totalt :angel:. Sen får jag kanske vara fräck och hoppas på att mina sista veckor bjuder på stentuffa nattpass, då är jag kanske tom. trött och tacksam när jag väl ska gå hem.
 
Konstig dag med blandade känslor. Det där möter med chefen var inte direkt någon förhandling utan innebar endast att fylla i papper om avstängning till f-kassan. Genom ett litet ord i bestämmelserna ("bör" och inte "ska") så lyckades jag få behålla mitt jobb i ytterligare två veckor. (Istället för att gå v.20 så går jag v.22.)

Pratat med f-kassan som försäkrat mig om att min SGI inte påverkas av ovanstående trams, vilket jag nu hoppas stämmer, så lite goda nyheter.

Fler goda nyheter är att ultraljudet idag visade en tillsynes välmående bebis som redan nu ser ut att vara sin far upp i dagen. Hoppas bara att hen inte har samma födelsevikt :crazy:

Så dumt egentligen, att man inte får bestämma själv vilka risker man vill utsätta sig för risker när man är gravid. Att bli tillsagd att gå hem är ju inte riktigt samma sak som att ha möjlighet att få gå hem om man känner sig obekväm.

Men vad skönt att allt såg bra ut med pyret! 😀
 
Återbesök på SMVC och Ärtan fortsätter producera mer vatten :love: Nu trodde läkaren att vattenmängden var så pass att lungorna kan klara sig, även om den fortfarande är under normalmängden. Läkaren fick också en rätt bra kik på Blyg-Ärtan idag så nu är vi rätt säkra på att det är en flicka.
Jag har haft en del smärta mitt på magen i veckan så har i princip varit helt liggande, för det är det enda som hjälper. Läkaren trodde att det antingen kan vara en nerv som kommer i kläm eller att magmusklerna delar sig, men har lämnat prover för att utesluta infektion.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 275
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 390
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp