Vinterföräldrar 2016/17

Har lergigan comp om det va den du tänkte på? :) Får sånna hjärtklappningar av den, men visst den håller mig lite piggare :)

De fick jag. Tycker de hjälper lite olika från dag till dag, vissa morgnar kan jag inte äta frukost för det står mig upp i halsen medan andra dagar märker jag inget alls. Ibland måste jag ta maxdos men oftast räcker det med en när jag stiger upp. Längtar efter v 12 men det är ett par veckor kvar... Förra graviditeten avtog illamåendet inte förrän v 14 men då mådde jag inte alls lika dåligt.

Nästa vecka är det dags för blodprov och veckan därpå UL. Så får vi se vad kubtestet säger. En kollega tog mitt blodtryck i veckan, det var visst 99/65. En annan kollega som också är gravid men ligger ett par veckor före mig hade 85/55. Haha att vi ens står upp är ju ett under :D
Hade ett hb på 132 när jag var inne (trots att jag spytt hejvilt i en veckas tid) och blev lite överraskad. Låg på stadiga 120 hela förra graviditeten.

De fick jag. Tycker de hjälper lite olika från dag till dag, vissa morgnar kan jag inte äta frukost för det står mig upp i halsen medan andra dagar märker jag inget alls. Ibland måste jag ta maxdos men oftast räcker det med en när jag stiger upp. Längtar efter v 12 men det är ett par veckor kvar... Förra graviditeten avtog illamåendet inte förrän v 14 men då mådde jag inte alls lika dåligt.

Nästa vecka är det dags för blodprov och veckan därpå UL. Så får vi se vad kubtestet säger. En kollega tog mitt blodtryck i veckan, det var visst 99/65. En annan kollega som också är gravid men ligger ett par veckor före mig hade 85/55. Haha att vi ens står upp är ju ett under :D
Hade ett hb på 132 när jag var inne (trots att jag spytt hejvilt i en veckas tid) och blev lite överraskad. Låg på stadiga 120 hela förra graviditeten.

Tycker också den hjälper olika, ibland mår jag mer illa av den men det har väl med att göra om jag ätit ordentligt eller inte. Ibland är det svårt att äta dock :(

Oj vilket bra hb! Jag låg på 116 och borde väl egentligen äta lite mer järnberikad mat. Försöker köpa jordgubbar men med tanke på att det enligt en artikel på fb va 51 olika bekämpningsmedel i så blev jag väldigt osugen!

Tycker också den hjälper olika, ibland mår jag mer illa av den men det har väl med att göra om jag ätit ordentligt eller inte. Ibland är det svårt att äta dock :(

Oj vilket bra hb! Jag låg på 116 och borde väl egentligen äta lite mer järnberikad mat. Försöker köpa jordgubbar men med tanke på att det enligt en artikel på fb va 51 olika bekämpningsmedel i så blev jag väldigt osugen!

116 är väl inte helt åt skogen. Klämde i mig en massa messmör förra gången, rikt på protein, järn och kalcium.

Mitt hb var 78 efter jag åkt in akut och blivit skrapad. Att jag ens kunde stå på benen var ett under.

Velar om KUB. Kan inte bestämma mig. Borde ringa BM, egentligen, men har ingen mental ork till det.

Dessutom såg jag att ett jobb jag sökt andra gånger nu igen är ute på annons. Fan.

Någon som vet vad NIPT test är?
Är det nåt nytt?
Vad är skillnaden på det och KUB?
Som jag förstår det är det samma sak som kub, men man utesluter fostervattenprovet och genomför testet bara genom att ta blodprov på mamman. Därmed försvinner risken för missfall efter fostervattensprovet.

Vi gjorde kub.
Är inte 35 men då det inte erbjuds i Södermanland så fick vi göra det kostnadsfritt ändå i Södertälje (Sthlm)

Aha tack! :)
Oj googlade o det var myyycket dyrare än kub.... :confused:

Okej så man kan alltså få det gratis fastän man är under 35? Hur bär man sig åt då? :)

Som jag förstår det är det samma sak som kub, men man utesluter fostervattenprovet och genomför testet bara genom att ta blodprov på mamman. Därmed försvinner risken för missfall efter fostervattensprovet.

Vi gjorde kub.
Är inte 35 men då det inte erbjuds i Södermanland så fick vi göra det kostnadsfritt ändå i Södertälje (Sthlm)

Aha tack! :)
Oj googlade o det var myyycket dyrare än kub.... :confused:

Okej så man kan alltså få det gratis fastän man är under 35? Hur bär man sig åt då? :)

I mitt län får alla som vill kub (örebro) verkar som att folk sökt hit just för kub för stod på hemsidan att det för tillfället är stängt för folk utomsocknes!

Vi gjorde kub.
I KUB ingår inte fostervattenprov (det kan dock tas om KUB visar att risken är hög), det är ultraljud och blodprov. Dock får man bara en sannolikhet och alltså inte ett säkert svar.

@hera_ I Stockholm erbjuds alla kostnadsfritt.

Någon som vet vad NIPT test är?
Är det nåt nytt?
Vad är skillnaden på det och KUB?

NIPT är inte samma sak som kub även om båda letar efter kromosomfel. Kub är blodprov och ultraljud som sammantaget ger en uppskattad risk för ffa downs syndrom. NIPT är blodprov som tas efter v 10 och som kan tas både basic och i utökad analys. Visar för övrigt även kön om man vill veta det. Många vill att landstingen ska börja erbjuda det då det skulle kunna spara pengar totalt sett även om det är dyrt (och säkert för fostret till skillnad från fostervattensprov- dock är nipt bara säkert till 99,nånting- procent och fostervattensprov är säkrare). Vissa landsting erbjuder nipt om man ser ökad risk för kromosomfel på kub. (Sthlm verkar göra det..)

Vi kommer betala för nipt själva men även ta kub som erbjuds till alla i vårt landsting. Ultraljudet vid kub kan ju visa andra fel också. Det viktigaste är nog att man själv är inställd på vad man ska göra med informationen när man får den. För vissa är beskedet att risken för downs är 1 på hundra hemsk, och för vissa låter det som superbra odds. Bra att tänka igenom den biten innan.

Lägger till mig i listan :)
December:
3/12 - Karolajna
, andra barnet
7/12 - cute_beast, första barnet
13/12 - LillaMy84, tredje barnet
15/12 - Solvind, andra barnet
16/12 - et_flickan
Januari:
17/1 - malumbub,
första barnet (tror dock att det kommer justeras till närmare 22/1)
18/1 - supersonic, andra barnet
19/1 - *gotlandsrusset*
20/1 - MEJ84
, första barnet
25/1 - Lady_A 31 år, första barnet
Februari:
10/2 - megin
, första barnet

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 021
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar