Vinterföräldrar 2016/17

Ni som sökt graviditetspenning, hur ska man räkna antalet dagar? Jag har BF 10/2, ska jag då räkna med den dagen i dom 60 dagarna? Alltså 13/12-10/2 eller 12/12-9/2?

Hur tänker ni kring FL och tiden hemma - hur länge planerar ni att vara hemma och hur långt innan BF planerar ni att gå hem?

Kommer att söka graviditetspenning eftersom jag har ett rätt tungt arbete, så förhoppningsvis hemma 2 månader innan BF. Jag skulle gärna vara föräldraledig så länge som möjligt, men min sambo vill också gärna vara hemma. Så kommer nog vara hemma på heltid ca 7 månader för att sedan börja jobba iaf deltid. Förutsatt att barnet kan tänka sig matintag på nåt annat sätt än amning... Kommer att leta efter ett nytt jobb så att jag inte behöver pendla så långt (4h/dag i nuläget), men inte säkert att det blir på hemorten ändå.

Ni som sökt graviditetspenning, hur ska man räkna antalet dagar? Jag har BF 10/2, ska jag då räkna med den dagen i dom 60 dagarna? Alltså 13/12-10/2 eller 12/12-9/2?
Varken eller, man får bara graviditetspenning fram till 11 dagar innan BF. Alltså så får man inte grav.pen i 60 dagar, men från att det är 60 dagar till BF.
Så jag som har BF 25/1 har fått ok på grav.pen 26/11-14/1 :)

Senast ändrad:

Jag räknade bara 60 dagar bakåt från bf. Sist tog jag två månader bakåt från bf och det blev lite fel för det beror ju på hur många dagar det är i månaden osv. Men det va försäkringskassan snabba att rätta till ;)

Varken eller, man får bara graviditetspenning fram till 11 dagar innan BF. Alltså så får man inte grav.pen i 60 dagar, men från att det är 60 dagar till BF.
Så jag som har BF 25/1 har fått ok på grav.pen 26/11-14/1 :)

Ja det vet jag att man inte får ersättning för hela perioden, men jag måste ju ändå räkna 60 dagar i kalendern. Men då verkar du ha räknat 60 dagar innan BF, inte 60 dagar inkl BF-dagen, stämmer det?

Jag räknade bara 60 dagar bakåt från bf. Sist tog jag två månader bakåt från bf och det blev lite fel för det beror ju på hur många dagar det är i månaden osv. Men det va försäkringskassan snabba att rätta till ;)

Då borde det ju gå att sätta den 12/12, så får dom ändra till 13/12 om det ska vara så istället...

Jag har ett tungt så jag kommer söka graviditetspenning. Men sen beror det lite på hur jag mår också.

Min sambo är egen företagare och kan inte vara hemma alla sina dagar i sträck, då riskerar han att tappa allt för många kunder. Så tanken är att jag ska vara hemma tills barnet inte ammar och att han då är hemma en eller två dagar i veckan medan jag jobbar. Så kan han jobbar resten av dagarna i veckan. Jag vill inte heller att bebis börjar så himla tidigt på förskola så vi ska försöka snåla med dagarna.

Ni som ska vara hemma i ett år eller mer, hur får ni dagarna att räcka till barnets pappa? Eller delar ni inte alls lika?

Äntligen RUL idag!
Var så nervös så tänkte vända i väntrummet... :p
Var så rädd för att den skulle dött men nejdå; världens mest fantastiska varelse låg där och visade upp sin mun o läppar om o om igen..
Barnmorskan påpekade det flera ggr:
"nu har jag massor av kort på dina läppar nu behöver du inte visa upp dem mer..." :p
I slutet frågade vi om kön men denna lite äldre bm vad väl inte så förtjust i att berätta o la upp en väldig förklaring om att det bara är en gissning o för vissa blir det väldigt stor chock om det visar sig vara av det andra könet sen.
Så vi kände att äsch skitsamma, det spelar ju ingen roll vi ville bara veta för att liksom men får vackert vänta tills den är ute.. ;)

Hade moderkakan i framvägg så säkert därför jag inte känt så jätte mycket än.
:)

Vad skönt att allt såg fint ut! Då har du samma läge som jag, vi får se vem av oss som känner något först. Jag går in i vecka 22 imorgon och känner ännu ingenting.

Ni som ska vara hemma i ett år eller mer, hur får ni dagarna att räcka till barnets pappa? Eller delar ni inte alls lika?

Vi bor på mjölkgård där sambon jobbar för sin pappa och ska i princip när som helst köpa företaget och bli egen. Så han har liksom ingen möjlighet att vara föräldraledig så men eftersom vi bor och (han) jobbar på samma gård så är han inne lite titt som tätt ändå.
Hade samma överenskommelse sist, då bodde vi 4 km från hans jobb.

Min sambo är tatuerare. Om han skulle vara hemma halva tiden i sträck så skulle hans kunder säga tack och hej och gå till någon annan. Så vi har tyvärr inte den möjligheten. Fördelen är att han kan välja själv när han vill boka in kunder och jag kan jobba helger på mitt jobb så det ska nog lösa sig ändå.

Min sambo är tatuerare. Om han skulle vara hemma halva tiden i sträck så skulle hans kunder säga tack och hej och gå till någon annan. Så vi har tyvärr inte den möjligheten. Fördelen är att han kan välja själv när han vill boka in kunder och jag kan jobba helger på mitt jobb så det ska nog lösa sig ändå.
Lyx att va ihop med en tatuerare :p mvh hon som lagt 15,000kr på tatueringar men inser att det nog får räcka så, även om jag helst vill ha fler!

Lyx att va ihop med en tatuerare :p mvh hon som lagt 15,000kr på tatueringar men inser att det nog får räcka så, även om jag helst vill ha fler!
Haha ja det har sina fördelar. ;) jag är sjukt sugen på en till gadd. Är nog det jag saknar mest faktiskt. :p Hade en tid bokad i somras men så visade det sig ju att vi skulle ha kids så då fick vi avboka. Längtar till jag kan göra den! :laugh:

Tack! :) ja jätteskönt!!
Jag tror att jag känner lite fladder men vet faktiskt inte riktigt :D

Vad skönt att allt såg fint ut! Då har du samma läge som jag, vi får se vem av oss som känner något först. Jag går in i vecka 22 imorgon och känner ännu ingenting.

Alltså det här med föräldraledighet o förs kassan hur ska man eg fatta nåt? :(
Ska man alltså lämna in nu innan hur och vilka dagar man vill vara hemma? :confused: :o :down:

Jag undrar lite med detta med bm besök.. Jag var ju där typ v 7-8 nåt tror jag på inskrivning, sen fick jag en tid ca 2v senare för o ta prover o kolla järn osv, hade då vikarie.
O nu är inte nästa besök förrän v. 27..
"ska" man gå så sällan?
Hur vet man då järnvärdet o sånt när man inte kollat på flera månader?
:confused:

Alltså det här med föräldraledighet o förs kassan hur ska man eg fatta nåt? :(
Ska man alltså lämna in nu innan hur och vilka dagar man vill vara hemma? :confused: :o :down:

Jag undrar lite med detta med bm besök.. Jag var ju där typ v 7-8 nåt tror jag på inskrivning, sen fick jag en tid ca 2v senare för o ta prover o kolla järn osv, hade då vikarie.
O nu är inte nästa besök förrän v. 27..
"ska" man gå så sällan?
Hur vet man då järnvärdet o sånt när man inte kollat på flera månader?
:confused:

Hos oss går man ca v8 på hälsosamtal, v12 på inskrivning och sen v 24-25 igen! Så det "ska" nog vara så... jag fick ta blodprov på inskrivningen, BM skulle höra av sig om jag behövde äta järn, inte hört nåt men såg ok ut i journalen!

Om du kan vara berättigad graviditetspenning så bör du söka tidigt, det har i alla fall "alla" sagt till mig. Föräldraledighetsansökan bör man väl lämna senast två månader innan till arbetsgivaren. Till försäkringskassan vet jag inte när man ska, men jag tycker att det är skönt att få det färdigt. Sen kan man ju ändra sig om man behöver ;)

Här träffar man barnmorskan för inskrivning kring v 10, sen veckan efter RUL (runt v 20) och sen efter 4 veckor igen. När jag var där efter RUL så togs inget blodprov utan det görs kommande gång.

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 035
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård