Vinterföräldrar 2016/17

114 dagar kvar här.
En månad mindre på jobbet.
Stressen på jobbet har varken minskat eller på något sätt ö h t tagits hänsyn till min graviditet. Både chefen och samordnaren vet att jag mår piss. Men ta hänsyn till det, när det gäller schemat, eller någon som helst ödmjukhet kring avstämning av timbanken nu när de gjort en omorganisation och ett schema vi inte kan påverka (med ännu tyngre pass), det existerar inte.
Så jävla less, besviken och ledsen. Känner mig ännu mer i vägen. Tack så jävla mycket.

Jaha det där gick ju, eh, bra?
Sjukskriven 100% av läkaren fram till bf.
Sen in på TUL där dom konstaterade att jag har lite mycket fostervatten. Samma som förra gången. Nytt TUL inbokat den 19/10 och ska ta blodtrycket en gång i veckan, kommer även få göra en till äcklig sockerbelastning.

Men men, icke misströsta. Den lilla är till 99.9% fortfarande en tjej, och nu ska jag äta japansk mat och sen gå på bio :bump:

Vad innebär det att man har för mycket fostervatten? Alltså, vad kan det ha för konsekvenser?

114 dagar kvar här.
Stressen på jobbet har varken minskat eller på något sätt ö h t tagits hänsyn till min graviditet. Både chefen och samordnaren vet att jag mår piss. Men ta hänsyn till det, när det gäller schemat, eller någon som helst ödmjukhet kring avstämning av timbanken nu när de gjort en omorganisation och ett schema vi inte kan påverka (med ännu tyngre pass), det existerar inte.
Så jävla less, besviken och ledsen. Känner mig ännu mer i vägen. Tack så jävla mycket.

Inte så kul alternativ kanske men sjukskrivning? Du ska ju må bra och gravid är man inte för alltid ❤️

114 dagar kvar här.

Så jäkla svinigt.. Får dom ens göra så? Du har väl ett rätt tungt jobb om jag inte har fel för mej? Går det inte att få nåt skrivet ifrån läkare eller ev gå ner i tid?
:heart

Imorgon får det bli vc och jag går inte därifrån förrän jag får hjälp. Har nog aldrig tryckt i mig såhär mycket receptfria läkemedel någonsin. Hostar tills jag spyr och har ständig huvudvärk. Har varit såhär i 2 veckor nu och jag står inte ut längre.

Så jäkla svinigt.. Får dom ens göra så? Du har väl ett rätt tungt jobb om jag inte har fel för mej? Går det inte att få nåt skrivet ifrån läkare eller ev gå ner i tid?

Undrar också om de får göra det med så pass kort varsel. Ska försöka få tag på facket imorn, men de är inte kända för att våga lägga sig i.

Jag har bytt jobb i årsskiftet till en annan enhet, så de fysiska tunga lyften är borta och vi får sova under jouren, i a f 6-6,5 timme (vilket vi inte kunde på förra jobbet), men vi har låånga pass med mycket mentala prövningar och just nu extra mycket stress p g a omorganisationen.

Så, ja, egentligen borde jag gå ner i tid eller sjukskriva mig, vilket BMM faktiskt varit mycket tydliga med att de gärna hjälper mig med, och ja, nu får jag ju mer vid sjukskrivning än sen när jag går hemma föräldraledig, antar jag, men den tanken är inte direkt stressfri heller.

Vad innebär det att man har för mycket fostervatten? Alltså, vad kan det ha för konsekvenser?

Såhär står det på 1177.se:

I de allra flesta fall är ovanligt mycket fostervatten helt ofarligt. Det är vanligast vid tvillinggraviditet och då den blivande mamman har diabetes.

Oftast ger det inga symtom. Men det händer att livmodern spänns ut så mycket att det gör ont eller att den gravida kvinnan blir andfådd. Det finns också en liten ökad risk att förlossningen sätter igång för tidigt.

I mycket sällsynta fall kan ökade mängder fostervatten bero på en missbildning i mag-/tarmkanalen hos barnet.

Det är bara en, och på glukosbelastningen för ca 1,5 vecka sen så var värdena bra, så ingen diabetes. Sambon vill minnas att jag hade samma förra graviditeten, och sonen är ju född i 37+5. Både han och bebis ligger lite i överkant i storlek men inte enorma. Sonen vägde 3730 g och var 51 cm när han föddes.

Det som kan stämma med texten ovan är att ja, magen är ibland (rätt ofta till och med) så spänd att det gör ont och ja, förra förlossningen startade med vattenavgång i 37+4. Anser nog kanske inte riktigt att vi har så mycket att oroa oss för :)

Riktigt pissväder här idag, spöregn, blåsigt och 6 grader :crazy: barnet är på dagis 10-16.
Tror jag ska trotsa vädret och hämta posten och sen lägga mig en lååång stund i badet :up:

Äntligen RUL idag!
Var så nervös så tänkte vända i väntrummet... :p
Var så rädd för att den skulle dött men nejdå; världens mest fantastiska varelse låg där och visade upp sin mun o läppar om o om igen..
Barnmorskan påpekade det flera ggr:
"nu har jag massor av kort på dina läppar nu behöver du inte visa upp dem mer..." :p
I slutet frågade vi om kön men denna lite äldre bm vad väl inte så förtjust i att berätta o la upp en väldig förklaring om att det bara är en gissning o för vissa blir det väldigt stor chock om det visar sig vara av det andra könet sen.
Så vi kände att äsch skitsamma, det spelar ju ingen roll vi ville bara veta för att liksom men får vackert vänta tills den är ute.. ;)

Hade moderkakan i framvägg så säkert därför jag inte känt så jätte mycket än.
:)

Har nyss fått veta att min pappa haft tre hjärtinfarkter och två hjärtstillestånd för nån vecka sen. Han bor i Norge så vi har inte så jätte mycket kontakt. Hans hjärta är trasigt så han kommer få en bypass så fort han är bättre.

Det var verkligen på håret att han överlevde det här. Antagligen kommer jag inte kunna sova något i natt heller efter den här nyheten. Några veckors sömnbrist börjar göra sitt nu på både humör och tålamod.

Var till bm idag. Allt såg bra ut. Gått upp ytterst lite, blodtryck var bra.

Nej nu ska jag försöka slappna av, stänga av hjärnkontoret och kanske kan jag få sova mer än två timmar i sträck i natt.

Hur tänker ni kring FL och tiden hemma - hur länge planerar ni att vara hemma och hur långt innan BF planerar ni att gå hem?

@et_flickan så tråkigt att höra om din pappa, hoppas att du kunde sova.

@malumbub jag har fått graviditetspenning godkänd så kan gå hem på heltid 60dgr innan BF, men om det funkar så kanske jag jobbar deltid. Hur länge jag kommer vara hemma vet jag inte riktigt, beror på hur det kommer funka med amning o.s.v. Kan även tänka mig att jag kanske kommer sakna jobbet och därför vilja börja jobba lite efter kanske 6 månader eller liknande.

@malumbub jag hade planerat ta ut fp från 17/10 (bf 6/12) och sen blandat med lite semesterdagar och sånt vara hemma till 2/5-18. Nu blev jag dock sjukskriven till bf så bara FK godkänner sjukskrivningen så sparar jag nästan 2 månader fp. Planen är dock fortfarande att vara hemma till maj 2018.

@malumbub

Går hem på graviditetspenning 17/11 på heltid och sen kommer jag vara hemma som med sonen i 1,5 år.

Så jag borde vara tillbaka på jobbet alt söka nytt jobb 2019. Sen beror det lite på sambon, han är klar med sina studier sommaren 2018 och sen kanske han vill vara hemma beroende på hur lätt det blir att få AT-tjänst.

Älskar mitt jobb men vi får bara sämre och sämre förutsättningar så vi får se hur sugen jag är på att gå tillbaka. Schemat blir sämre, vi har högre arbetsbelastning och kroppen tar stryk. Ska verkligen njuta av att vara hemma med barnen och fundera på om jag vill börja plugga :)

Hur tänker ni kring FL och tiden hemma - hur länge planerar ni att vara hemma och hur långt innan BF planerar ni att gå hem?

Är ju från vårtråden men tänker söka graviditetspenning från 18/1, har BF 1/3. Min skoltermin slutar 15/1. Vill inte börja på ny termin, enklare att bara hoppa på utb igen hösten 2017 men kan inte gå tillbaka till mitt vanliga jobb, både pratat med chefen och ordf på fackklubben, finns inget direkt att omplacera mig till! Jobbar på lager. Så kommer vara hemma hela vårterminen och sommarn, sen hoppar jag på plugg igen :) och sambon går hem! Pluggar dock distans så är mkt hemma!

@et_flickan
@malumbub Jag är student så läsperioderna fick bestämma när jag skulle kliva av studierna. I övergången oktober/november tar en läsperiod slut och nästa tar inte slut förrän mitten på januari, så jag är hemma från 1/11 ungefär. Kommer dock sitta med lite omtentamen i lugn takt, så kommer inte vara sysslolös.
Har tänkt försöka beta av några omtentamen i lugn takt under föräldraledigheten då jag går en distanslinje och alla kurser är distanskurser. Får se hur jag kommer lägga upp tiden. Beror ju helt på barnet, men jag har lagt upp ett grovt schema iallafall.
Sen är jag hemma hela vårterminen, maken har semester i juli och kliver sen på sin föräldraledighet då tills ungen är 1 ungefär då jag börjar plugga igen för mitt sista år på utbildningen i september. Vi vill ta hälften var och det fungerar bra så med våra scheman.
Jag kommer inte ta ut någon FL innan barnet kommer då jag troligen får lägsta ersättning, ingen idé att ta ut den i förskott då.

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 034
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård