Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Alltså, det är ju en enorm skillnad mellan individer. Min lilla vägde 6940 vid 5 mån och 1 vecka. Visserligen 3 cm längre men med samma huvudomfång, 42 cm.

Ja men så växer vi ju upp till att bli olika långa/stora också så det är ju rätt logiskt att barn är olika! :p Mest roligt att jämföra/konstatera när man inte har mycket annat intellektuellt utbyte om dagarna längre. :laugh: Min hjärna är full med bebisbajs, bebismat och bebis sömn.

Min är också en liten knubbis. Sist vi var på BVC var 2-månaderskontrollen och då vägde han 5940g. 60,2 cm lång och 42,2 i huvudomfång. Men nu har det ju hunnit gå ett litet tag sen dess så de siffrorna stämmer knappast längre :p Han växer så det knakar.

Idag har varit en lite knölig dag för herrn. Inte velat sova alls (trots jättetrött) och inte nöjd vid bröstet heller, bara gnälligt. Nu sover han äntligen i selen, men till och med det tog en bra stund att få till idag. Vågar inte stå still nu :cool:

Efter ytterligare en dag med hysteriskt gråt för ingenting och promenad med en vän vars första bebis var likadan fått acceptera att vi har en High need baby och har lär vara så alltid - det är liksom hans personlighet.

Så nu måste jag på något sätt hitta styrka att acceptera att det är sån han är och lära mig leva med det. Men ibland är det riktigt svårt och jag börjar bli otroligt utmattad! Tycker det knakar lite i förhållandet också för jag är helt enkelt för trött för att vara en bra partner och eftersom han sitter fast på mig 24/7 finns det liksom ingen chans för egen tid för oss som partners, och han blir helt hysterisk om någon annan ska passa honom. Suck. :(

Någon här som har/haft High need som kan tipsa om böcker/ inlägg om hur man ska förhålla sig till en krävande bebis? Skulle uppskattas!! :heart

Efter ytterligare en dag med hysteriskt gråt för ingenting och promenad med en vän vars första bebis var likadan fått acceptera att vi har en High need baby och har lär vara så alltid - det är liksom hans personlighet.

Så nu måste jag på något sätt hitta styrka att acceptera att det är sån han är och lära mig leva med det. Men ibland är det riktigt svårt och jag börjar bli otroligt utmattad! Tycker det knakar lite i förhållandet också för jag är helt enkelt för trött för att vara en bra partner och eftersom han sitter fast på mig 24/7 finns det liksom ingen chans för egen tid för oss som partners, och han blir helt hysterisk om någon annan ska passa honom. Suck. :(

Någon här som har/haft High need som kan tipsa om böcker/ inlägg om hur man ska förhålla sig till en krävande bebis? Skulle uppskattas!! :heart

Jag vet att det finns en Facebook-grupp som heter nånting med High need babies där föräldrar kan diskutera och stötta varann. Så ifall du har fb kan du kanske få lite stöd där.

Jag skulle inte säga att A är riktigt en high need baby men visst kan det vara krävande ändå, egentid eller partnertid finns liksom inte. A sitter också fast vid mig större delen av tiden. Det får vara så några månader helt enkelt...

Nu blev jag nyfiken, jag har inte stött på det begreppet förut. Har de barnen stort närhetsbehov? Hunger? Sugbehov? Eller allt? Bara nyfiken!

Jag har heller aldrig hört talas om high need baby. Jag reagerade lite på uttrycket måste jag säga. Det låter negativt.

Har inte heller hört det uttrycket, undrar också vad det står för?

Här är det rätt bra. Bortsett från att jag är skittrött med fölvakande och känner mig som en rätt värdelös mamma ibland som inte orkar vara fullt lika glad och underhålla honom på samma sätt som tidigare. Nu är det ju inte så att han är ledsen eller nåt, han tittar så gärna på tv eller ligger i babygymmet och sprattlar. Igår kväll skulle sambon ha honom ett lag timmar så jag kunde få sova. Självklart dög inte pappa alls utan det var ett evigt gnäll från bottenvåningen och jag kunde omöjligt somna. Tvärnöjd bebis så fort mamma kom ner. :meh: Sen vägrade han somna förrän vid tio, vaknade två och fyra - då bajsade han och var efter blöjbyte klarvaken och låg och tjoade och snackade för full hals i vår säng. Väckte sambon så jag gick ner och somnade med honom på soffan en stund istället.

Känns som en optimal uppladdning för dagens babysim. Eller inte...

Det känns förresten lite som att jag inte har tillräckligt med mat. Han äter så himla ofta och så väldigt fort att brösten mest känns som tomma påsar hela tiden. Jag hör ju att han sväljer och han verkar inte missnöjd så jag antar väl att han får i sig tillräckligt ändå... Men det blir som mysko när det aldrig hinner bli sådär fullt som det alltid var i början. :o

Det känns förresten lite som att jag inte har tillräckligt med mat. Han äter så himla ofta och så väldigt fort att brösten mest känns som tomma påsar hela tiden. Jag hör ju att han sväljer och han verkar inte missnöjd så jag antar väl att han får i sig tillräckligt ändå... Men det blir som mysko när det aldrig hinner bli sådär fullt som det alltid var i början. :o
Känner igen känslan. Utifrån vad jag kan läsa mig till är det ett tecken på att produktion och efterfrågan är i balans. Eftersom min lilla inte äter på natten så vaknar jag med rätt fulla bröst så visst finns det.

Mina har ju aldrig hunnit bli spända och fulla i och med att han ätit så ofta som han gjort och ändå har han ökat ordentligt i vikt så jag tror inte att du behöver oroa dig så länge han inte blir ledsen (är hungrig)

@Balahé När slutade hon äta nattetid? Hur lång tid sover hon?

Har börjat jobba lite mer nu, enda som tär på sambon är alla uppstigningar innan jag kommit hem 02 för att värma mat. Men han sover ju 19-06/07 så skulle väl vara mager som en skrika om han inte åt förrän på morgonkvisten..

Han har haft en bra period där han sovit från ca 20.30-04.30 och sen somnat om till sex. Då har det blivit fullt över natten! Så inatt och igår natt var ett litet återfall till gamla rutiner med mat två gånger. Han sover inte speciellt mycket på dagarna nu heller men tycker att han äter i princip jämt. :p

Idag är det babysim igen! Jag är så trött så hade hellre stannat hemma men jaja. Får trösta mig med att han nog antagligen sover några timmar efter badet så jag borde hinna slumra lite då jag också. :p

Ja men så växer vi ju upp till att bli olika långa/stora också så det är ju rätt logiskt att barn är olika! :p Mest roligt att jämföra/konstatera när man inte har mycket annat intellektuellt utbyte om dagarna längre. :laugh: Min hjärna är full med bebisbajs, bebismat och bebis sömn.

Något som är intressant är att min svägerska+man fick barn dagen innan oss. Den pojken väger nu runt vår sons födselvikt dvs 5 kg. Mitt första barn vägde 3,9 ungefär men så bytte jag sambo, där både våra gemensamma barn vägt 5 resp ca 5,3 kg. Men hans systrar har hittills inte fått så tunga barn. Man kan ju tycka att samma gener (deras pappa vägde runt 5 kg när han föddes) borde synas mer. Intressant :up:

Brösten ställer ju in produktionen så när du har ammat ett tag så blir brösten sällan så hårda och spända som när barnet var nyfött men du har oftast tillräckligt med mat ändå.

@Balahé När slutade hon äta nattetid? Hur lång tid sover hon?

Har börjat jobba lite mer nu, enda som tär på sambon är alla uppstigningar innan jag kommit hem 02 för att värma mat. Men han sover ju 19-06/07 så skulle väl vara mager som en skrika om han inte åt förrän på morgonkvisten..
Minns inte, det är ett bra tag sedan. Slutet av januari kanske? Hon sover sisådär 9-10 timmar, det har varit uppåt 12 timmar någon gång.

Minns inte, det är ett bra tag sedan. Slutet av januari kanske? Hon sover sisådär 9-10 timmar, det har varit uppåt 12 timmar någon gång.
Eller ja, då slutade hon nog att äta flera gånger och nöjde sig med ett tidigt morgonmål vid 4, efter att ha sovit ca 7 timmar. När hon slutade helt att äta på "natten" vet jag som sagt inte. Hade ett återfall härom veckan med frukost vid 5 men sover nu oftast till ca 06.30-07.00.

Är han inte missnöjd får han nog i sig det han ska :) överlag så anpassas ju mjölkproduktionen så den bör ju komma ikapp om han äter "för" ofta men sånt brukar variera tycker jag.

När jag märkte att mitt inte räckte till var när han blev supergnällig på kvällarna och mjölken var alldeles genomskinlig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka