Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Mysig utflyktsdag :)
1235464_10153293855516862_5123057658825791875_n.jpg

Tack för alla grattisar! :)

@Evenstar
Vilken fin bild! :love:

@Jenka
Vad mysigt det ser ut!

Ser ut och låter så himla trevligt med bärsele/sjal. Jag har provat den babybjörnen jag fått men får inte till det... Skitkrånglig att få till och bebis hinner bli missnöjd innan han är på plats och då är det redan kört...

Har fortsatt provocera med mjölk och trappat upp mer och mer. Igår åt jag två bitar smörgåstårta, en bit prinsesstårta och lite fika samt mjölk i kaffet. Bortsett från att bajset ändrats så verkar det peppar peppar inte bli nåt värre. Han har kunnat göra ifrån sig som han ska utan att behöva vara ledsen, så jag fortsätter väl öka på successivt. Imorrn är det telefontid med barnläkaren, ska fråga om just bajset, blir intressant att höra vad hon säger.

Glad påsk sådär sista dagen i Påsk :D
Här har vi under helgen som gått börjat greppa saker i babysittern, med båda händerna. :D

Igår fyndade jag en Ergobaby sele på blocket för 200:- en sprillans ny :love:

Ser ut och låter så himla trevligt med bärsele/sjal. Jag har provat den babybjörnen jag fått men får inte till det... Skitkrånglig att få till och bebis hinner bli missnöjd innan han är på plats och då är det redan kört...

Nu är jag tyvrr en förespråkare av sjal/sele. Men jag fyndade en ergobaby igår. Den selen kan jag rekommendera, sjukt smidig att få på sig men även så skön att bära i. Testade kusinens Babybjörn och fick ont i ryggen efter en timme, bar runt i denna hela kvällen igår och jag märkte knappt av det :love: Man kan få dom till bra pris på blocket, det är även en sele som man får tillbaka de mesta pengarna på.

Nu är jag tyvrr en förespråkare av sjal/sele. Men jag fyndade en ergobaby igår. Den selen kan jag rekommendera, sjukt smidig att få på sig men även så skön att bära i. Testade kusinens Babybjörn och fick ont i ryggen efter en timme, bar runt i denna hela kvällen igår och jag märkte knappt av det :love: Man kan få dom till bra pris på blocket, det är även en sele som man får tillbaka de mesta pengarna på.

Alltså jag hade gärna använt sele men den jag har är så jäkla krånglig! Hundra remmar att ha koll på och att få ner ungen på plats och knäppa igen är ju helt omöjligt ensam... Man hade behövt fyra händer och ögon i nacken. Typ. Hade gärna haft en smidig sele som går snabbt att få på och så.

Jag har en ergobaby-sele. Det var lite krångligt i början innan man fått in tekniken att få honom på plats, men gud vad den underlättar. Oftast är han rätt nöjd i den och somnar till och med. Inte ofta jag får händerna fria annars! Igår satt han i den när byn hade arbetsdag och sen även när vi åkte iväg och shoppade en stund. Även att bara ha hemma så man kan gå runt och plocka och fixa lite - guld värt när man har en närhetskrävande bebis.

Alltså jag hade gärna använt sele men den jag har är så jäkla krånglig! Hundra remmar att ha koll på och att få ner ungen på plats och knäppa igen är ju helt omöjligt ensam... Man hade behövt fyra händer och ögon i nacken. Typ. Hade gärna haft en smidig sele som går snabbt att få på och så.

Jag testade babybjörn och där upplevde jag det omöjligt med 500 remmar. Denna har ett brett om midjan (sitter så vikten ligger på höften, alltså bär du inte med ryggen utan med höften). Sedan är det två ryggsäcksremmar, som man trär över axlarna. Sedan sitter barnet säkert medan man knäpper sista remmen, den som går mellan axelbanden. Sedan spänner man. Klart.

Jag har en ergobaby-sele. Det var lite krångligt i början innan man fått in tekniken att få honom på plats, men gud vad den underlättar. Oftast är han rätt nöjd i den och somnar till och med. Inte ofta jag får händerna fria annars! Igår satt han i den när byn hade arbetsdag och sen även när vi åkte iväg och shoppade en stund. Även att bara ha hemma så man kan gå runt och plocka och fixa lite - guld värt när man har en närhetskrävande bebis.

Jag bara älskar den, har använt sjal hela tiden. Men den är lite bökigare att få till bra, detta var så mycket enklare. Speciellt nu när Bönan kräver extra uppmärksamhet och närhet. Perfekt att ha henne nära tillhands. Dock längtar jag tills hon är stor nog att ha på ryggen (om si sådär 7-8 månader :angel:)

Vad är det för modell du har? Jag har en Babybjörn original och den kryper man bara i (drar över huvudet). Sen knäpper man upp snabbknäppena framtill vilket gör att hela fronten släpper och bara hänger neråt. Sen tar man upp barnet i famnen, lyfter upp fronten på selen och knäpper fast. Går på 2 sek och är supersmidigt. Går inte det på din? Jag trodde faktiskt att alla BB hade den funktionen?

Jag testade babybjörn och där upplevde jag det omöjligt med 500 remmar. Denna har ett brett om midjan (sitter så vikten ligger på höften, alltså bär du inte med ryggen utan med höften). Sedan är det två ryggsäcksremmar, som man trär över axlarna. Sedan sitter barnet säkert medan man knäpper sista remmen, den som går mellan axelbanden. Sedan spänner man. Klart.

Jag tycker Ergon verkar bekväm för barnet men i jämförelse med BB original så är den klart omständigare att ta på (knäppet uppe i nacken ser sjukt obekvämt att få till).

Jag tycker Ergon verkar bekväm för barnet men i jämförelse med BB original så är den klart omständigare att ta på (knäppet uppe i nacken ser sjukt obekvämt att få till).

Det trodde jag med i början, men så är det faktiskt inte alls. Det är mycket lätt att få till, när man väl kommit på hur man gör. Första gångerna är det lite knepigt, men det går fort att lära sig.
Jag spänner ut axelbanden, tar på dom, knäpper nacken och spänner sedan axelbanden. Då är det lätt att få till knäppet i ryggen.

Det trodde jag med i början, men så är det faktiskt inte alls. Det är mycket lätt att få till, när man väl kommit på hur man gör. Första gångerna är det lite knepigt, men det går fort att lära sig.
Jag spänner ut axelbanden, tar på dom, knäpper nacken och spänner sedan axelbanden. Då är det lätt att få till knäppet i ryggen.
När stoppar du i bebis? Vilken position har du själv (sitta/stå)? Jag tycker Ergobabyn är mycket krångligare att få en bra position på bebis än BB original. Har inte alls fått till någon snits med Ergobabyn och ofta hinner hon bli ledsen innan jag hunnit få henne på plats. Pappan ska vi inte tala om, han får inte ens till BB original och får därför bära utan sele.

Lilla fröken här har hittat sin röst under veckan som gått. På maxvolym och i falsett... Inte så skönt för öronen kan jag meddela. En stund är det gulligt, men man blir rätt snart trött på att höra oljudet :D

Never mind @YaHilweh, jag kom på ett bra sätt. Jag gjorde tvärtemot hur de sade i butiken. 1. Knäpp fast midjebältet och lägg sitsen i knät. 2.Sätt bebis i ditt knä, på selens sits. 3. Trä på dig axelbanden, något för stora. 4. Knäpp spännet i nacken och dra åt axelbanden. Klart!

Detta var väldigt mycket enklare än att göra som säljaren i butiken visade: Ha axelbanden färdigjusterade med nackspännet knäppt långt ner på ryggen och trä allt över huvudet "som en tröja". Fäst midjebältet och försök trä i bebis i selen ovanifrån. Det är sjukt svårt att lyckas med det.

På det enklare sättet kanske tom pappan vågar sig på att prova Ergo-selen.

Never mind @YaHilweh, jag kom på ett bra sätt. Jag gjorde tvärtemot hur de sade i butiken. 1. Knäpp fast midjebältet och lägg sitsen i knät. 2.Sätt bebis i ditt knä, på selens sits. 3. Trä på dig axelbanden, något för stora. 4. Knäpp spännet i nacken och dra åt axelbanden. Klart!

Detta var väldigt mycket enklare än att göra som säljaren i butiken visade: Ha axelbanden färdigjusterade med nackspännet knäppt långt ner på ryggen och trä allt över huvudet "som en tröja". Fäst midjebältet och försök trä i bebis i selen ovanifrån. Det är sjukt svårt att lyckas med det.

På det enklare sättet kanske tom pappan vågar sig på att prova Ergo-selen.

Det lät ju hur krångligt som helst som hon sa i butiken :eek:

Jag gör.
1. knäpper bältet
2. tar bönan, och fäller upp om ryggen med en hand, håller den andra om bönans rygg
3. tar på axelbanden, då är dom utspända en hel del
4. knäpper ryggspännet, spänner axelbanden, kollar så bönan sitter bra med rumpan centrerad och ett ben åt vart håll
KLART!

Jag står upp när jag gör detta. tycker det är mkt lättare än att sitta ned.

Ibland händer det även att jag får göra det gående, då hon är gnällig. Men det släpper när jag väl fått fast allt och gått några steg.

Det lät ju hur krångligt som helst som hon sa i butiken :eek:

Jag gör.
1. knäpper bältet
2. tar bönan, och fäller upp om ryggen med en hand, håller den andra om bönans rygg
3. tar på axelbanden, då är dom utspända en hel del
4. knäpper ryggspännet, spänner axelbanden, kollar så bönan sitter bra med rumpan centrerad och ett ben åt vart håll
KLART!

Jag står upp när jag gör detta. tycker det är mkt lättare än att sitta ned.
Kan du fatta att jag var sjukt besviken och kände mig lurad på 1600:- när jag testade selen hemma? Hade ju planerat att testa selen i butiken men givetvis somnade bebis på vägen dit så hon visade bara.

Du gör samma som jag gjorde då, fast jag gjorde i sittande. Jag har ju fröken vänd utåt i selen. Får testa i stående när jag fått till snitsen ännu bättre.

Jag blev visad så som du blev visad i butiken @Balahé! Helt galet krångligt att försöka tråckla ner bebis ovanifrån när selen redan är på plats på mig. Hopplöst! Vet inte vad det är för modell, jag har fått den. Det är remmar överallt.

Kan du fatta att jag var sjukt besviken och kände mig lurad på 1600:- när jag testade selen hemma? Hade ju planerat att testa selen i butiken men givetvis somnade bebis på vägen dit så hon visade bara.

Du gör samma som jag gjorde då, fast jag gjorde i sittande. Jag har ju fröken vänd utåt i selen. Får testa i stående när jag fått till snitsen ännu bättre.

Åh, du har en 360? Jag har den gamla original, kan inte ha bebis framåt i den :) Har man axelremmarna långa, då är ryggbandet lätt att knäppa på =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka