Jag har hört fler sådana resonemang än vad jag vill räkna
Oftast är det föräldrar som blivit itutade någon skev bild av hur t.ex. nattningar borde vara och att barnen bara behöver lära sig.
Det har jag också. Att barnet behöver lära sig att den inte kan få som den vill. Hörde senast i förra veckan av en mamma vars barn sover i eget rum. När hen vaknar på morgonen är hon ledsen men det fick hon vara en stund så hon inte får det som vana.
För mig är det helt skevt att man vill "lära" sitt barn att den är hjälplös, att den inte får hjälp eller stöd när den behöver.
Över min döda kropp säger jag bara.
Tillägg: finns ju gånger då (inte jag pga enkel unge) man psykiskt inte kan just då för man är arg/upprörd/ledsen eller fysiskt inte kan pga bajsar eller nått. Men det är en annan sak. Men det där uppfostrade "mitt barn ska inte bestämma" är jag emot i varenda cell i hela kroppen.
Ja, tyvärr är min upplevelse lite lika som @Positron och @Monifa. Jag tycker jag hör och ser det ganska ofta och upplever att jag själv, som också är helt emot den linjen och känner precis som @Monifa att det går emot varenda cell i min kropp, nästan framstår som udda ibland och som någon mjuk uppfostringshippie typ. Därför är det skönt med den här gruppen där många verkar resonera lika!
Äsch, vad deppig jag blir av att höra att ni är flera som ser det!