Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambons familj är här inför julfirande. De har ca 25-30 mil hit, en resa vi brukar göra på ca 4 timmar inklusive matstopp. Bad dom passa in så de antingen skulle komma i god tid innan kottens nattning (så han hann varva ner igen) eller när han väl sov. Både sambon och jag såg också fram emot 4 pers som kunde hjälpa till att underhålla och julstöka med det sista! :idea:

...förutom att familjen tyckte det var trevligt att ta det lugnt, ägnade sju timmar åt att ta sig hit, och kom precis när kotten skulle gå och lägga sig :banghead:
Typiskt folk. Man ger en enda liten instruktion, och dom gör precis tvärtom. :banghead:
 
(även om det faktiskt har hänt en gång att jag har ryckt upp honom på E18 pga panikledsen bebis och haft honom i knäet sista 10 min hem :nailbiting:)
Sist jag åkte med John panikgrät han båda resorna (en timme vardera) och det slutade med att jag i panik drog upp honom när alla försök till distraktion visat sig vara verkeslösa
Med risk för att få hela mammaligan emot mig: Snälla, ha inte barnet i knät när ni kör! Jag förstår att det är tortyr att lyssna på gråtet men händer det något så överlever inte ditt barn om han sitter i ditt knä! Barnstolen skyddar barnen jättebra om det sker en olycka så han behöver sitta där, ordentligt fastspänd.
 
God jul alla!
Här lyser julstämningen med sin frånvaro. Delvis eftersom jag är gift med Grinchen, delvis eftersom vi har rivit ut köket istället för att julfixa. Imorgon ska vi till min släkt, så då blir det riktig jul. Idag är vi hos svärmor, hon har iaf ett kök (mycket dåligt utrustat, hon har inte ens en vanlig kniv utan använder samma brödkniv till allt :confused:). Hon går mig på nerverna, pratar konstant men säger ingenting. Berättar för mig hur mitt barn funkar. Kommer med pikar genom att säga saker till barnet. Uttalar barnets namn fel (det innehåller ett v som hon uttalar som u), och fortsätter trots påpekande (nää gööööör jaaag). Säger "göra illa sig" i ungefär var tredje mening. Skönt att få kräkas lite, känns lite bättre.

L har fått sina första tänder. Köpte flytande Alvedon för tänkte att det skulle vara smidigare än suppar, men det var tydligen blä, så så var det med det. Men den där multimam babydent var riktigt bra!
 
God jul alla!
Här lyser julstämningen med sin frånvaro. Delvis eftersom jag är gift med Grinchen, delvis eftersom vi har rivit ut köket istället för att julfixa. Imorgon ska vi till min släkt, så då blir det riktig jul. Idag är vi hos svärmor, hon har iaf ett kök (mycket dåligt utrustat, hon har inte ens en vanlig kniv utan använder samma brödkniv till allt :confused:). Hon går mig på nerverna, pratar konstant men säger ingenting. Berättar för mig hur mitt barn funkar. Kommer med pikar genom att säga saker till barnet. Uttalar barnets namn fel (det innehåller ett v som hon uttalar som u), och fortsätter trots påpekande (nää gööööör jaaag). Säger "göra illa sig" i ungefär var tredje mening. Skönt att få kräkas lite, känns lite bättre.

L har fått sina första tänder. Köpte flytande Alvedon för tänkte att det skulle vara smidigare än suppar, men det var tydligen blä, så så var det med det. Men den där multimam babydent var riktigt bra!
Låter som en sisådär julafton helt klart. Jag har knappt hunnit känna efter att det varit julafton. Halva svärfamiljen sov till halv 11, en blev hypersjuk i influensa och har legat till sängs hela dagen och den fjärde är inte heller till mycket hjälp. Följaktligen var ingenting klart när min sida av släkten kom vid lunchtid, tack och lov för min mamma som gav sig in i köket och hjälpte till!

Kotten har skött sig så himla bra, rantat runt i huset och pratat med folk, glidtacklat (skojar inte) brorfamiljens gudomligt barnsnälla hund för att gosa, och lekt med sin kusin. Fullt upp, men jag är ändå glad såhär efteråt :)

Men ja, har det varit jul? Det har jag inte riktigt märkt... :p
 
Med risk för att få hela mammaligan emot mig: Snälla, ha inte barnet i knät när ni kör! Jag förstår att det är tortyr att lyssna på gråtet men händer det något så överlever inte ditt barn om han sitter i ditt knä! Barnstolen skyddar barnen jättebra om det sker en olycka så han behöver sitta där, ordentligt fastspänd.
Hela mammaligan är väl att ta i, eftersom det ju endast är en person du citerar. De allra flesta härinne är nog medvetna om hur bebisen åker säkrast i bil, och måna om det också. Även om många av oss säkert kan relatera till att man inte alltid tagit de mest rationella besluten med en ledsen bebis i närheten.

Med det sagt, håller jag dock med dig i sak! :)
 
@FeatherCloud Jag förstår att alla är medvetna om det, men ingen har kommenterat och jag kände mig nödgad att göra det. Just för att man inte fattar rationella beslut i en sådan situation kanske det behövs lyftas när man inte befinner sig i en sån situation?

Jag förstår att det är direkt tortyr att höra barnet gråta men faktum är att det är bättre med lite gråt tills man kan stanna än att sätta barnet i knät med alla risker det innebär.

Det jag menade med mammaligan var att alltid när man skriver i de här trådarna på Barn så brukar det bli väldigt upprört - man får inte komma in och tycka om man inte tillhör tråden. I en sån här situation, där det gäller ett barns säkerhet, tycker jag dock att man har en skyldighet att säga något.
 
Sånt gör ont i mig. Det jobbigaste är att jag regerar på all barngråt, gör du också det? Vill bara rycka åt mig och trösta även helt okända ungar :o
Känner verkligen igen det där med olika reaktioner beroende på person. Det är mycket som funkar jättebra med pappa men inte med mig :cautious:. Och inte blir jag gladare av att han säger att det "bara är att vara tydlig och visa vad man vill". Jävla skitsnack kallar jag det. :mad:

Skönt att dagens bilresa går bra!

Nej, tack och lov bara Johns gråt. Stackare, måste vara skitjobbigt att reagera på all gråt!

Jag ropade hej lite för tidigt, när vi hade 15 min kvar vaknade bebis och blev panikledsen. Inga av dom ”vanliga” knepen dög så då drog jag till med något jag tidigare sagt att jag inte skulle göra - jag satte på babblarna på telefonen. Fungerade utmärkt, så jag slapp panikångesten och han slapp gråta.

Jag tänkte mycket på det där med att det funkar olika idag. Det blir så otroligt tydligt för mig när jag är runt John och någon annan av hans nära, t.ex. hans pappa, att han vänder sig till mig när han upplever att han inte blir förstådd. Stora underhållningen just nu är att titta/pilla på lysknappar. Ber han pappa gå till en sån och pappa inte ”lyssnar” (vilket pappa ganska ofta inte gör för att han tycker att det är bra där dom är eller likande) då tolkar John det som att han inte blir förstådd. Han vänder sig då till mig och ber om samma sak, och jag gör nästan alltid det han vill = skitnöjd bebis. Det är liksom inte till mig han vill, han vill bara få gehör och upplever sannolikheten som störst med mig.

Jag väljer att tolka det som något positivt, även om jag får lite gliringar från släkten. Fick en bok i julklapp som heter ”när barnen tog makten”. :cautious: Jag har börjat läsa lite i den, älskar ju allt som har med barnpsykologi och barnuppfostran att göra, men inser redan efter några sidor att den nog inte kommer ändra min syn på barnuppfostran särskilt radikalt.
 
Med risk för att få hela mammaligan emot mig: Snälla, ha inte barnet i knät när ni kör! Jag förstår att det är tortyr att lyssna på gråtet men händer det något så överlever inte ditt barn om han sitter i ditt knä! Barnstolen skyddar barnen jättebra om det sker en olycka så han behöver sitta där, ordentligt fastspänd.

Nu var det inte jag som körde utan vi satt i bak, men jag håller med dig - det är inte rätt och man skulle ju aldrig förlåta sig själv om det hände något. Jag tror att anledningen till att folk lät det vara okommenterat är just för att det är så självklart och något alla vet. Det är liksom ingen som argumenterar emot det. Men sen som @FeatherCloud säger, ibland fattar man inte dom mest rationella besluten och det kan vara mänskligt att bjuda på det med. :)
 
God jul alla!
Här lyser julstämningen med sin frånvaro. Delvis eftersom jag är gift med Grinchen, delvis eftersom vi har rivit ut köket istället för att julfixa. Imorgon ska vi till min släkt, så då blir det riktig jul. Idag är vi hos svärmor, hon har iaf ett kök (mycket dåligt utrustat, hon har inte ens en vanlig kniv utan använder samma brödkniv till allt :confused:). Hon går mig på nerverna, pratar konstant men säger ingenting. Berättar för mig hur mitt barn funkar. Kommer med pikar genom att säga saker till barnet. Uttalar barnets namn fel (det innehåller ett v som hon uttalar som u), och fortsätter trots påpekande (nää gööööör jaaag). Säger "göra illa sig" i ungefär var tredje mening. Skönt att få kräkas lite, känns lite bättre.

L har fått sina första tänder. Köpte flytande Alvedon för tänkte att det skulle vara smidigare än suppar, men det var tydligen blä, så så var det med det. Men den där multimam babydent var riktigt bra!

Usch vad jobbigt det låter! Tur att ni får det bättre imorgon! Och jag skulle bli sjukt provocerad om någon vägrade lära sig uttala mitt barns namn korrekt. :mad:
 
@FeatherCloud Jag förstår att alla är medvetna om det, men ingen har kommenterat och jag kände mig nödgad att göra det. Just för att man inte fattar rationella beslut i en sådan situation kanske det behövs lyftas när man inte befinner sig i en sån situation?

Jag förstår att det är direkt tortyr att höra barnet gråta men faktum är att det är bättre med lite gråt tills man kan stanna än att sätta barnet i knät med alla risker det innebär.

Det jag menade med mammaligan var att alltid när man skriver i de här trådarna på Barn så brukar det bli väldigt upprört - man får inte komma in och tycka om man inte tillhör tråden. I en sån här situation, där det gäller ett barns säkerhet, tycker jag dock att man har en skyldighet att säga något.
Jag vände mig som sagt inte mot att du skrev något, utan bara mot uttrycket mammaligan som kändes lite fånigt. Och det förklarade du ju, så fine. :) Jag är medveten om att det blir lite bubbla i de här trådarna. Har personligen inget emot om andra skriver här, men misstänker att allmänintresset är lågt :D
 
Nu var det inte jag som körde utan vi satt i bak, men jag håller med dig - det är inte rätt och man skulle ju aldrig förlåta sig själv om det hände något. Jag tror att anledningen till att folk lät det vara okommenterat är just för att det är så självklart och något alla vet. Det är liksom ingen som argumenterar emot det. Men sen som @FeatherCloud säger, ibland fattar man inte dom mest rationella besluten och det kan vara mänskligt att bjuda på det med. :)

En till kommentar - jag tror liksom inte att det är någon ”risk” med att ”bjuda” på den, det är ingen som varken kommer bli inspirerad till att ta upp sitt barn eller som tror (hoppas och tror jag!) att jag inte egentligen vet bättre. Jag ville som sagt bara visa på att ibland gör man saker mot väldigt mycket bättre vetande, och det var inget tillfälle jag är stolt över och jag försöker därför hitta andra sätt att lösa situationen på så att vi inte ska hamna där igen. :)
 
Kotten var lite för trött och uppspelt vid nattning eftersom alla gäster åkte hem precis innan, men det gick ändå ganska smärtfritt. Nu ber både jag och sambon till julguden att den något senare läggningen inte ska betyda att Kotten vaknar i tid till julottan imorgon :nailbiting:
 
En till kommentar - jag tror liksom inte att det är någon ”risk” med att ”bjuda” på den, det är ingen som varken kommer bli inspirerad till att ta upp sitt barn eller som tror (hoppas och tror jag!) att jag inte egentligen vet bättre. Jag ville som sagt bara visa på att ibland gör man saker mot väldigt mycket bättre vetande, och det var inget tillfälle jag är stolt över och jag försöker därför hitta andra sätt att lösa situationen på så att vi inte ska hamna där igen. :)
Bra att Babblarna funkade! Jag var mycket skeptisk till Babblarna väldigt länge och ville inte att Kotten skulle få en massa skärmtid... Och ja, nu tittar han varje dag i situationer där vi vill undvika irritation eller gnäll. Blöjbyten tex, eller som idag när han satt med vid julbordet. Mycket bättre lösning tycker jag :)
 
Bra att Babblarna funkade! Jag var mycket skeptisk till Babblarna väldigt länge och ville inte att Kotten skulle få en massa skärmtid... Och ja, nu tittar han varje dag i situationer där vi vill undvika irritation eller gnäll. Blöjbyten tex, eller som idag när han satt med vid julbordet. Mycket bättre lösning tycker jag :)

Ja, jag med! :up: Jag har varit skeptisk av samma anledning som du, men kände att ibland måste vi ju kunna åka längre sträckor (även om vi av just den här anledningen, dvs ledsen bebis, har dragit ner det till ”måste”resor) och då får man fasen ta till vad som helst! :angel: Så är helt med på din linje!
 
God jul!!!:heart

Vi har haft en riktigt mysig jul och lillan har verkligen knäckt koden till att gå nu, idag har hon gått massor. Allihop fick se :D hon har fått ett bollhav i julklapp som är väldigt poppis!

Sen vill jag hålla med @FeatherCloud om
menskopp, bästa jag gjort att byta till det :up: mensen kom tillbaka efter 6mån, fast att vi ammar fortfarande. Men misstänker att det kanske har nåt att göra med att jag jobbade en del redan då runt den tiden.

Och som @Sofie_B brukar vi använda babblarna (eller annat) i bilen, för lillan gillar verkligen inte att åka bil. Har upptäckt att det funkar att sjunga också, så det gör vi jämt nu :p
 
Vaken sen 03 och om 20 minuter ringer min väckarklocka:arghh: M lyckades somna om på mig för en kvart sen och någon minut efter det hörde jag dunsen från ett annat barn som klev upp ur sin säng :grin:
Hej överstimulerade julbarn!:meh:
 
Vaken sen 03 och om 20 minuter ringer min väckarklocka:arghh: M lyckades somna om på mig för en kvart sen och någon minut efter det hörde jag dunsen från ett annat barn som klev upp ur sin säng :grin:
Hej överstimulerade julbarn!:meh:
Usch då, nej det där med julefrid känns som en utopi med små... Jag vaknade 5 och behövde egentligen kissa, men Kotten sover så lätt på morgonen så jag låg kvar :D Han vaknade 6 i vanlig ordning så nu är det hög tid att kliva upp tror jag...

Svärfamiljen åker hem idag före lunch. Det har varit jättetrevligt att ha dom här men jag längtar efter "tomt" hus för oss själva, se ikapp julkalendern och sova middag alla tre!
 
Skönt att höra att någon är som jag! Ibland tycker jag att ”alla andra” bara rycker på axlarna. Läser liksom att mammor skriver ”vi håller på och lär x att sova själv. Hen gråter i två timmar för att sen somna av utmattning. Hoppas att det vänder snart!” och känner att för att jag skulle stå ut med det skulle det typ vara livsnödvändigt. Eller att jag var fysiskt förhindrar till att göra något åt det (men då skulle det vara som tortyr). Jag skulle aldrig kunna stå ut med hysterisk gråt om jag visste att det kunde förhindras av att bebis får vara nära.

...just därför har jag haft så mycket ångest inför dagens bilresa. Sist jag åkte med John panikgrät han båda resorna (en timme vardera) och det slutade med att jag i panik drog upp honom när alla försök till distraktion visat sig vara verkeslösa. Såg framför mig en repris idag och har verkligen mått dåligt. Men! Peppar peppar, vi sitter i bilen nu och bebis sover. Vi testade att mannen och John åkte iväg och sövde först och sen smög jag in i bilen när han somnat, vilket fungerade bra. :up: Av någon anledning är han missnöjd med att sitta i barnskyddet eller vagnen med mig men inte med mannen och farmor, så vi får väl jobba runt det lite såhär ett tag nu. :angel:

God jul allesammans, hoppas att ni får en fantastisk dag med nära och kära! :heart

Hör du sådana gråtresonemang ofta och i så fall var? Jag tycker som tur är att det är väldigt ovanligt. Jag hör annars också till gör-vad-som-helst-för-att-motverka-(bebis)-gråt-ligan (och vill också rädda andra gråtande bebisar @soom :D)
 
Hör du sådana gråtresonemang ofta och i så fall var? Jag tycker som tur är att det är väldigt ovanligt. Jag hör annars också till gör-vad-som-helst-för-att-motverka-(bebis)-gråt-ligan (och vill också rädda andra gråtande bebisar @soom :D)
Jag har hört fler sådana resonemang än vad jag vill räkna:(
Oftast är det föräldrar som blivit itutade någon skev bild av hur t.ex. nattningar borde vara och att barnen bara behöver lära sig.
 
Jag har hört fler sådana resonemang än vad jag vill räkna:(
Oftast är det föräldrar som blivit itutade någon skev bild av hur t.ex. nattningar borde vara och att barnen bara behöver lära sig.

Det har jag också. Att barnet behöver lära sig att den inte kan få som den vill. Hörde senast i förra veckan av en mamma vars barn sover i eget rum. När hen vaknar på morgonen är hon ledsen men det fick hon vara en stund så hon inte får det som vana.

För mig är det helt skevt att man vill "lära" sitt barn att den är hjälplös, att den inte får hjälp eller stöd när den behöver.
Över min döda kropp säger jag bara.

Tillägg: finns ju gånger då (inte jag pga enkel unge) man psykiskt inte kan just då för man är arg/upprörd/ledsen eller fysiskt inte kan pga bajsar eller nått. Men det är en annan sak. Men det där uppfostrade "mitt barn ska inte bestämma" är jag emot i varenda cell i hela kroppen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 886
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
439
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 306
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp