Läser igenom tråden och inser att vår bebis är en bamsing (inte för att det förvånar mig, det har han ju varit hela tiden..). Han är ganska precis 9 månader (och en vecka) och väger 12 kg och har strl 92 i kläder. Det gick verkligen rasande fort.
Jag har lite jobbigt att förhålla mig till allting med honom nu och tänkte höra om det är någon mer som upplever samma problematik och hur ni i så fall tänker. John har kommit på att han kan kommunicera rätt bra med oss. Dels i ord, han säger redan hej, där, titta, mamma, pappa, Isac (största storebrodern) och tittut, men framförallt så har han förstått att han kan be om att bli upplockad (genom att "ropa" på en, sen när han får ögonkontakt så sträcker han armarna mot en). När han väl har fått kommit upp så pekar han dit han vill och lutar sig. Han vill helt enkelt undersöka saker och se saker och använder oss som ett transportmedel. Det är ju smart och effektivt av honom, men samtidigt så hindrar det helt hans egna utveckling vad gäller att krypa och gå. Han har kommit igång så att han drar sig fram rätt bra, både liggandes på mage och sittandes och han kan resa sig upp mot saker, men nu vill han inte träna alls på det här utan bara bli omkringburen. Tar man inte upp honom är det stora tårarna och han tittar på en som att man hällt kokande vatten på honom typ.
Helt ärligt så brister mitt mammahjärta och jag tar oftast upp honom. Pappa och farmor har inte alls lika jobbigt med det så dom "utnyttjar" han inte lika mycket. Jag känner dock lite att jag gör honom en björntjänst för när lillskrutten kommer så kommer det dels vara skönt för honom om han är mer mobil på egen hand och dels kommer jag inte kunna bära honom lika mycket.
Så, någon som har några kloka tankar och idéer?