Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det där med ätandet på natten är också något som mannen är inne på skulle bli bättre om han sov i egen säng. John ammar med samma intervall dygnet runt, dvs att det går 2,5-3 h mellan amningarna. Har era bebisar självvalt trappat ner på nattätandet eller har ni gjort något för att det ska bli så?

Mina barn har själva trappat ner när de varit mogna för det. Jag har inte känt något behov av att ta någon kamp att sluta nattäta, då det ändå varit så smidigt. L äter 1-2 ggr/natt nu.

Mina barn har själva trappat ner när de varit mogna för det. Jag har inte känt något behov av att ta någon kamp att sluta nattäta, då det ändå varit så smidigt. L äter 1-2 ggr/natt nu.

Ja, jag känner inte heller något behov av att ta en kamp kring det, då han ammar i sömnen. Jag lyfter upp honom, han ammar båda brösten (oftast 4 min per bröst, samma som på dagen) och sen lägger jag ner honom igen och så somnar jag om på en gång. Det är så tydligt att han är hungrig så känns dumt att vägra honom det när det ändå inte är någon större uppoffring ifrån min sida.

Ännu en tand på väg ut... Ena framtanden i överkäken denna gång. Kotten är lynnig(!!!) (jupp, med tre utropstecken..) och har matvägrat större delen av dagen. Och att kika i munnen eller typ borsta tänderna är inte att tänka på, då kniper han envist ihop hela munnen! Erbjöd kall bitring och frusen pure i smaknapp och barnet tittade på mig som jag försökte ta livet av honom...

Stackarn! Hade hoppats att han (och vi) kunde få lite vila från tandsprickningen snart...

Jag tror att båda barnen till största del ärver min kroppstyp, pappan är ganska nätt i sin kroppsbyggnad så trots att han är 7 cm längre än mig så har jag större fötter, bredare vrister och anklar och längre fingrar :p båda barnen har stora och breda fötter :D
Dessutom är M en kopia av mig som bebis förutom att hon är lite rödhårig!

Storebror experimenterar mycket med sina egna och andras känslor just nu. Spännande det här med att trösta... så det kan kanske hända att lillasyster fick hjälp ner från sängen så att han fick trösta:meh: har kanske hänt från sittande också. Man kan inte lämna dem tillsammans alls just nu.
M verkar trots detta sakna sin storebror nu när han är på förskolan på förmiddagarna, det är precis som att hon tittar efter honom när vi är ensamma hemma!
Och så har hon börjat leka tittut med filtar, håller upp dem framför ansiktet och kikar sen fram och gör sitt skat-ljud:love:

Tänkte på det om bebisars storlekar nu och då, min mamma tyckte att jag fick jättestora barn och de vägde 3.7 och 3.8 kg vilket är rätt normalt.

Du har en stark nedärvning alltså! :D Här är det blandad kompott på fot- och handstorlekar - det är jag som står för generna för breda fötter och höga vrister, medan sambon har mindre fötter (men är lång, så ändå större än mina :p. Kul att du kan se likhet mellan dig och M! Jag tycker likheter är jättesvåra att se :o, men konstaterade här om veckan att barnen i alla fall är tillräckligt lika för att ge telefonens ansiktsigenkänning problem ibland. Till exempel finns det en bild i lilla A:s album där ”han” står alldeles själv ;)

Kurragömma är underbart :love:, det längtar vi efter! Tror att lilla A också kommer att tycka att livet blir trist och tråkigt utan bröderna hemma, får se om det rentav blir så tråkigt att vi ska försöka ta oss till öppna förskolan någon gång :p

Ännu en tand på väg ut... Ena framtanden i överkäken denna gång. Kotten är lynnig(!!!) (jupp, med tre utropstecken..) och har matvägrat större delen av dagen. Och att kika i munnen eller typ borsta tänderna är inte att tänka på, då kniper han envist ihop hela munnen! Erbjöd kall bitring och frusen pure i smaknapp och barnet tittade på mig som jag försökte ta livet av honom...

Stackarn! Hade hoppats att han (och vi) kunde få lite vila från tandsprickningen snart...

Det hoppas jag med å era vägnar!

Idag har jag varit på en svettig utflykt med barnen. Lilla A bidrog genom att vråla och karta sig som en tok i selen när han skulle sova och upprepade tröttamningspauser följt av kräka-ner-mamma-och-hela-omgivningen :meh:. Nåväl, vi hade trevliga stunder också, men skol-/förskolestarten kändes bra lockande där ett tag...

Idag har jag varit på en svettig utflykt med barnen. Lilla A bidrog genom att vråla och karta sig som en tok i selen när han skulle sova och upprepade tröttamningspauser följt av kräka-ner-mamma-och-hela-omgivningen :meh:. Nåväl, vi hade trevliga stunder också, men skol-/förskolestarten kändes bra lockande där ett tag...
Kasta sig i selen känns igen, idag höll kotten på att kasta sig ur baklänges :o jäkla vilde. Men sen sover han bra gott i den och det är ruskigt gosigt när han väl kommer till ro. Hoppas lilla A har en bättre dag imorgon!

Åh jag känner såväl igen de där tröttamningarna varvat med trötträkningarna från det stora barnets bebistid! Jag har alltså lyxen att slippa kräkdelen med M! Avundas dig inte:yuck:

Min sambo :love:
Jag fick ett litet bryt av allt gnäll precis innan nattning, plus att jag sov så kasst inatt och kände mig stressad över att kotten knappt ätit och att vi ska åka till Småland imorgon och inte har packat något än... Gissa vem som sa att han skulle ta natten så jag får sova! :up::heart

Senast ändrad:
Du har en stark nedärvning alltså! :D Här är det blandad kompott på fot- och handstorlekar - det är jag som står för generna för breda fötter och höga vrister, medan sambon har mindre fötter (men är lång, så ändå större än mina :p. Kul att du kan se likhet mellan dig och M! Jag tycker likheter är jättesvåra att se :o, men konstaterade här om veckan att barnen i alla fall är tillräckligt lika för att ge telefonens ansiktsigenkänning problem ibland. Till exempel finns det en bild i lilla A:s album där ”han” står alldeles själv ;)

Kurragömma är underbart :love:, det längtar vi efter! Tror att lilla A också kommer att tycka att livet blir trist och tråkigt utan bröderna hemma, får se om det rentav blir så tråkigt att vi ska försöka ta oss till öppna förskolan någon gång :p
Ja på de punkterna är de lika mig (har också tokbreda fötter och höga...) och kobentheten går nog starkt igen:down:
Pappan bidrar med sina stora ögon och huvudstorleken:p
Och så verkar M ha ärvt de rödlätta dragen från honom.
Men ja, det är svårt att se likheter så tydligt eftersom de ändå är en mix av oss ;)

Min sambo :love:
Jag fick ett litet bryt av allt gnäll precis innan nattning, plus att jag sov så kastar inatt och kände mig stressad över att kotten knappt ätit och att vi ska åka till Småland imorgon och inte har packat något än... Gissa vem som sa att han skulle ta natten så jag får sova! :up::heart
Sånt är ju värt så mycket!

Min man blev inringd till jobbet i eftermiddags och är där än men han beodrade mig att kolla på tv när barnen somnat och att jag skulle ta på skygglappar och ignorera kaoset. Så nu äter jag glass och blickar ut över kaoset som ej går att ignorera pga väldigt påtagligt. Lite som att det kryper upp i knät på mig:nailbiting:

Kasta sig i selen känns igen, idag höll kotten på att kasta sig ur baklänges :o jäkla vilde. Men sen sover han bra gott i den och det är ruskigt gosigt när han väl kommer till ro. Hoppas lilla A har en bättre dag imorgon!

Det hoppas jag med! Det skulle ju t ex kunna underlätta om han slapp att bli väckt hela tiden... :cautious: (sambon råkade väcka i morse och femåringen väckte på förmiddagen när lilla A planerat långsovning)

Åh jag känner såväl igen de där tröttamningarna varvat med trötträkningarna från det stora barnets bebistid! Jag har alltså lyxen att slippa kräkdelen med M! Avundas dig inte:yuck:

Jag avundas mig inte heller :yuck:. Men inte stank/såg jag illa ut nog för att vi skulle få lite space runt oss på kollektivtrafiken på vägen hem (vet inte om det är en bra eller dålig sak ;)), lyckades åka i början av rusningstiden :meh:

Min man blev inringd till jobbet i eftermiddags och är där än men han beodrade mig att kolla på tv när barnen somnat och att jag skulle ta på skygglappar och ignorera kaoset. Så nu äter jag glass och blickar ut över kaoset som ej går att ignorera pga väldigt påtagligt. Lite som att det kryper upp i knät på mig:nailbiting:

Det låter som att du skulle beväpna dig med något mer än glass! Eller en större skål glass kanske, som skymmer utsikten bättre ;)

Bra man! Glömde nämna att det sambon sa åt mig att dricka ett glas vin och vila medan han nattade. Ibland är han himla bra att ha :heart

Stackars! Han vill ha alla tänderna på en gång. Varje tand upp är i alla fall ett steg närmre slutet!

Jag avundas mig inte heller :yuck:. Men inte stank/såg jag illa ut nog för att vi skulle få lite space runt oss på kollektivtrafiken på vägen hem (vet inte om det är en bra eller dålig sak ;)), lyckades åka i början av rusningstiden :meh:
Äh, det luktar mer när de börjar äta riktig mat i någon mängd. Då lär du få space:rofl:
Med stora barnet hörde jag på splashet från när kräk mötte golv om jag behövde kräktrasa, kökshanduk eller badlakan för att torka. Och ingen som kände oss som hade finare kläder vågade komma i närheten, det behövdes 2 m i säkerhetsavstånd:rofl:
Det var tider det:D

Äh, det luktar mer när de börjar äta riktig mat i någon mängd. Då lär du få space:rofl:
Med stora barnet hörde jag på splashet från när kräk mötte golv om jag behövde kräktrasa, kökshanduk eller badlakan för att torka. Och ingen som kände oss som hade finare kläder vågade komma i närheten, det behövdes 2 m i säkerhetsavstånd:rofl:
Det var tider det:D

Sådär skulle du inte säga! :mad: Försök igen: ”De brukar sluta kräkas när de börjar äta mer vanlig mat” ;)

Jag gjorde enligt Sempers recept
https://www.semperbarnmat.se/grotpinnar#
men höftade lite på proportionerna tillslut eftersom jag hade för mycket banan (tog fram skivad ur frysen så visste inte riktigt hur många det motsvarade :p ) Några pinnar gick dock inte rulla så jag bredde ut en pöl, gräddade och skar dom när de var klara istället :)

Gjort grötpinnar nu ikväll, följde också det receptet dock hade vi annat grötpulver hemma bara. Kunde inte forma några pinnar alls så bredde bara ut på plåten :p

Haha, hos oss har vi gjort så att hunden sover i spjälsängen som står bredvid sängen och bebis i sängen. :rofl: Det blev för fullt med alla i sängen och då var det lättast att lära den 14-åriga hunden att sova själv. :angel::D

Haha, här tar hunden gärna sovplatsen i lillans säng när den är ledig på nätterna :rofl: ...hon ammar ju 1-2ggr per natt och inte alltid jag lyfter tillbaka henne. Hon sover ibland bättre bredvid :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 094
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 530
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka