Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så fascinerad av att bebisar kan växa så olika :D Kotten är nästan lika lång men typ 750g lättare. Också väldigt fascinerad av hennes hår! :heart
Jag är helt kär i hennes hår, det är lite som att pilla i mjuk fölpäls :love: :angel:

Här har vi vart tungviktare från start, hon följer sin kurva kanon. Men som du säger, det är häftigt hur olika det är.
En kompis till mig fick barn i natt, en kille på 56cm och 5.5kg :eek: det är stort! 750g mer än Ronja vid födsel
 
Men nu börjar dom växa ifatt varandra.
Havanna 2 mån och 6d 6040g 60.5cm
Ronja 2mån 8d 6275g 61.5cm (skrev visst fel innan, kollade pappret igen nu)
 
Jag är helt kär i hennes hår, det är lite som att pilla i mjuk fölpäls :love::angel:

Här har vi vart tungviktare från start, hon följer sin kurva kanon. Men som du säger, det är häftigt hur olika det är.
En kompis till mig fick barn i natt, en kille på 56cm och 5.5kg :eek: det är stort! 750g mer än Ronja vid födsel
Damn! Föder man så stora barn med ks?

Kotten har hoppat upp 2 eller om det var 3 kurvor sen vi slutade med amningen.. det är sprutt i ersättningen :D
 
Damn! Föder man så stora barn med ks?

Kotten har hoppat upp 2 eller om det var 3 kurvor sen vi slutade med amningen.. det är sprutt i ersättningen :D

Han låg med fötterna ned. Det var ett planerat ks på fredag, men värkarna startade igår så det blev ett akutsnitt.
På TUL i fredags var han beräknad att välja 4.4, så det var en ganska grov felmätning..
 
Ronja är grymt lik dig, @YaHilweh !

Vi har en riktig kräkbäbis men hon verkar helt obekymrad av det tycker jag. Använder mååånga dregglisar per dag :P

Angående stora bebisar så vägde min sambos lillasyster 5400 gram när hon föddes, 55 cm lång. Yngst av tre syskon och född vaginalt, enligt svärmor den lättaste förlossningen (!)
 
Ronja är grymt lik dig, @YaHilweh !

Vi har en riktig kräkbäbis men hon verkar helt obekymrad av det tycker jag. Använder mååånga dregglisar per dag :P

Angående stora bebisar så vägde min sambos lillasyster 5400 gram när hon föddes, 55 cm lång. Yngst av tre syskon och född vaginalt, enligt svärmor den lättaste förlossningen (!)

Här blir det oxå ett gäng med dreglisar/dag. Eller ett gäng ombyten.

Tack :D Havanna är otroligt lik pappa, så jag hoppas att Ronja kan få lite av mig i vart fall. :p
Svärmor sa desamma om stora barn, hon har 3, den minsta på 3100g (sambon) och den största på 4900g (yngsta lillebror) hon sa att den största var absolut lättast.
 
Känner igen att de gärna tar bebis filt osv om de får tillfälle.. men hon blir bättre å bättre på att låta bli, med vissa saker iaf.. babygymmet är mest utsatt här :p sen upplever jag att hon har blivit mer som en riktigt hund :rofl: ligger mer på golvet än hon gjort innan och klarar sig liksom mer själv, innan skulle hon vara med mig jämt. Men ja vissa gånger när hon ska vara med vid amning eller väljer riktiga dåliga sovplatser så blir man lite små irriterad
Jag upplever tvärtom att min tant är mycket mindre självständig. Vill gärna ligga i knät, det gjorde hon aldrig innan. Och när hon vill ligga på amningskudden eller i babynestet så får jag dåligt samvete när jag kör bort henne. Det blir inte bättre av att vi skaffade en valp förra året, som nu är en brötig unghund som kräver uppmärksamhet. Min snälla fina tant får stå tillbaka, vilket ger mig dåligt samvete och ångest för det är en tidsfråga innan hon inte är pigg längre (eller ännu värre) :(
 
Känner mig lätt yrkesskadad (jobbar bla med bullerfrågor i samhällsplanering) som inte kan låta bli att fundera över bullernivåerna från militärens stridsflygplan som övningsflyger lågt, rakt över vårt hus, och hur många dB en bebis "klarar"... Det förstnämnda kan jag kolla upp men den andra frågan är jag sämre på... nån som vet?

Visste ju att det var flyg över huset när vi köpte, jag "gillar" (läs föredrar) trafikbuller framför människobuller, men tänkte inte på att vi skulle ha en bebis i huset snart, som helst sover ute :p
Undrar också vad bebisöron klarar. Unghunden har ett hemskt skall som han gärna använder så fort han ser nåt "konstigt" (tex människa, häst, traktor, egentligen allt som rör sig :meh:) och jag är lite nojig över bebis hörsel.
 
Jag upplever tvärtom att min tant är mycket mindre självständig. Vill gärna ligga i knät, det gjorde hon aldrig innan. Och när hon vill ligga på amningskudden eller i babynestet så får jag dåligt samvete när jag kör bort henne. Det blir inte bättre av att vi skaffade en valp förra året, som nu är en brötig unghund som kräver uppmärksamhet. Min snälla fina tant får stå tillbaka, vilket ger mig dåligt samvete och ångest för det är en tidsfråga innan hon inte är pigg längre (eller ännu värre) :(

:heart:heart Förstår hur du känner, håller tummarna att du hinner skämma bort tanten med kärlek länge till! Blir ju förhoppningsvis lättare ju äldre bebis blir tänker jag
 
Jag tror att jag har en hel del lösa trådar i form av inlägg som jag inte har svarat på jär men jag orkar inte gräva fram dem... det är verkligen full rulle från morgon till kväll och varje morgon tänker jag att idag kanske jag kan ta en lur mitt på dagen. Men icke! Bebis kör bara kortsovningar så lagom tills att man precis hunnit somna så börjar hon sprattla och snacka:grin::laugh:

Hon är verkligen en skrattande bebis och är helnöjd med livet så länge man håller sig på hemmaplan. Hon är inte särskilt rolig att ha med sig när man ska iväg och göra ärenden och det är mycket in och ut i bilen och olika affärer. Hem till andra är det dock inga problem. Hon avskyr babyskyddet och vagnen och nu är hon vaken så mycket och det blåser hela tiden så då funkar inte selen så bra. Antingen blir hon förbannad för att hon får vinden i ansiktet eller så är det för att hon inte ser nåt när man försöker skydda henne från blåsten:banghead:
Jag hoppas att hon kommer tycka om vagnen när vi kan byta till sittdelen och hon kan sitta där och spana.
 
Jag tror att jag har en hel del lösa trådar i form av inlägg som jag inte har svarat på jär men jag orkar inte gräva fram dem... det är verkligen full rulle från morgon till kväll och varje morgon tänker jag att idag kanske jag kan ta en lur mitt på dagen. Men icke! Bebis kör bara kortsovningar så lagom tills att man precis hunnit somna så börjar hon sprattla och snacka:grin::laugh:

Hon är verkligen en skrattande bebis och är helnöjd med livet så länge man håller sig på hemmaplan. Hon är inte särskilt rolig att ha med sig när man ska iväg och göra ärenden och det är mycket in och ut i bilen och olika affärer. Hem till andra är det dock inga problem. Hon avskyr babyskyddet och vagnen och nu är hon vaken så mycket och det blåser hela tiden så då funkar inte selen så bra. Antingen blir hon förbannad för att hon får vinden i ansiktet eller så är det för att hon inte ser nåt när man försöker skydda henne från blåsten:banghead:
Jag hoppas att hon kommer tycka om vagnen när vi kan byta till sittdelen och hon kan sitta där och spana.
Det låter tufft! Hoppas det blir bättre med sittdelen sen :) Dom börjar ju bli lite "äldre" nu bebisarna så sånt där känns plötsligt inte så långt borta. Även om det såklart ändå är ett tag kvar :p
 
Det låter tufft! Hoppas det blir bättre med sittdelen sen :) Dom börjar ju bli lite "äldre" nu bebisarna så sånt där känns plötsligt inte så långt borta. Även om det såklart ändå är ett tag kvar :p
Jag byter nog ganska snart så får den vara i liggläge eller nästintill i alla fall. Hon börjar balansera sig själv mer och mer i sittande:)
 
Jag tror att jag har en hel del lösa trådar i form av inlägg som jag inte har svarat på jär men jag orkar inte gräva fram dem... det är verkligen full rulle från morgon till kväll och varje morgon tänker jag att idag kanske jag kan ta en lur mitt på dagen. Men icke! Bebis kör bara kortsovningar så lagom tills att man precis hunnit somna så börjar hon sprattla och snacka:grin::laugh:

Hon är verkligen en skrattande bebis och är helnöjd med livet så länge man håller sig på hemmaplan. Hon är inte särskilt rolig att ha med sig när man ska iväg och göra ärenden och det är mycket in och ut i bilen och olika affärer. Hem till andra är det dock inga problem. Hon avskyr babyskyddet och vagnen och nu är hon vaken så mycket och det blåser hela tiden så då funkar inte selen så bra. Antingen blir hon förbannad för att hon får vinden i ansiktet eller så är det för att hon inte ser nåt när man försöker skydda henne från blåsten:banghead:
Jag hoppas att hon kommer tycka om vagnen när vi kan byta till sittdelen och hon kan sitta där och spana.

Känner detsamma i form av inlägg som jag tänkt svara på... Den här veckan är den första enligt ”ordinarie” (tills det blir sommarlov i alla fall!) schema, så i teorin borde jag ha all tid i världen tisdag-fredag. I praktiken har ”ensamtiden” bara sprungit iväg och eftermiddagarna därtill varit superintensiva - i tisdags med en stor konflikt med femåringen och igår med ett skojbråk som slutade med ett jack i huvudet och tre sydda stygn på åttaåringen. Idag har lilla A visst bajsdag, så för tillfället alternerar vi mest mellan amning och blöjbytande innan vi ska gå och hämta de stora (och hoppas på en lugn eftermiddag då, tredje gången gillt...)
 
Det låter tufft! Hoppas det blir bättre med sittdelen sen :) Dom börjar ju bli lite "äldre" nu bebisarna så sånt där känns plötsligt inte så långt borta. Även om det såklart ändå är ett tag kvar :p
Inser att mitt inlägg var mycket mer gnälligt än vad jag tänkt mig! Hade det inte varit för att jag har hästen och förskolelämningar/hämtningar så stör det inte tillvaron särskilt mycket att hon inte gillar bil/vagn. Men jag tänker ju inte göra mig av med hästen för att det är jobbigt just nu, denna perioden har lite av ett undantagstillstånd;) och storebror älskar förskolan så det tänker jag inte ta ifrån honom även om många dagar hade varit lättare om jag slapp köra dit.
Men det är svårt att förklara hur man kan bli så provocerad av de illvrålen hon åstadkommer efter inte ens 20 minuter i stallet när man vet att hon är mätt och har ren blöja och egentligen skulle behöva sova en stund så att jag fick något gjort;):p
Väl hemma är allt frid och fröjd igen:grin: jag gissar på att hon inte gillar att vara fastspänd.

Jag provad ju att äta en smörgps med bregott och ost på påskafton och ett par timmar sedan fick hon såna där smärtattacker så jag låter bli ett tag till. I övrigt funkar magen bra och vi försöket sluta med laktulos nu. Tydligen vill hon ligga på mage när hon ska bajsa. Blir vrålförbannad om man försöker grodhålla så EC har ju bara vart att glömma med den här donnan:D
 
Känner detsamma i form av inlägg som jag tänkt svara på... Den här veckan är den första enligt ”ordinarie” (tills det blir sommarlov i alla fall!) schema, så i teorin borde jag ha all tid i världen tisdag-fredag. I praktiken har ”ensamtiden” bara sprungit iväg och eftermiddagarna därtill varit superintensiva - i tisdags med en stor konflikt med femåringen och igår med ett skojbråk som slutade med ett jack i huvudet och tre sydda stygn på åttaåringen. Idag har lilla A visst bajsdag, så för tillfället alternerar vi mest mellan amning och blöjbytande innan vi ska gå och hämta de stora (och hoppas på en lugn eftermiddag då, tredje gången gillt...)
Livet:heart
Känns tryggt och tröstande att läsa om någon annan som också lever det;):p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 886
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 302
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 284
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp