Jag vet inte
Så här i efterhand så inser jag att barnmorskan vid första förlossningen var dålig på att läsa mig. Det förändrar inte min upplevelse alls, den är fortfarande lika fantastisk. (Barnmorskan var endast med från att vattnet togs, jag föredrar att vara själv när jag behöver fokusera) Men hon hade nog lite för bråttom och inbillade sig nog att jag hade svaga värkar i och med att jag inte reagerade särskilt mycket på dem. Så hon förklarade hur hon ville att jag skulle krysta på varje värk och började prata om värkstimulerande vilket jag inte ville ha så då tog jag i och krystade på ren vilja och egen styrka.
Denna gången var förloppet som sagt helt identiskt men jag hade en äldre barnmorska som läste mig väldigt bra. Från att jag var fullt öppen så tog det en ganska bra stund innan jag fick krystvärkar men jag fick lov att andas igenom värkarna och hon sa att jag bara skulle krysta när kroppen sa det. Sen när jag väl fick krystvärkar så var det bara varannan-var tredje som var en krystvärk. Jag minns att undersköterskan bad mig att säga till när jag hade en värk under denna förlossningen, jag var väl 8-9 cm öppen. Och jag svarade att jag har en nu medan vi patar. Hennes min var obetalbar
Tilläggas skall att barnet mådde bra under hela första förlossningen så det var inte därför det var bråttom.