Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läkarbesök idag med lilla C 8veckor gammal. Vikt 4600g, längd 56cm. Hon har bara gått upp 80g på 2 veckor. Dessutom har hon fått prickar, fortsätter att kräkas och är ganska mycket ledsen. Läkaren sa därmed att nu har vi ammat klart! Nu blir det mjölkfri ersättning. Dessutom fick vi en ny läkartid imorgon för blodprov och pricktest. Måste komma ihåg då att få medicin för att stoppa mjölken. Jag har mjölk så det räcker till tre bebisar så att bara sluta tvärt utan medicin känns inte så kul.

Rotavirus vaccinet som hon skulle fått fick hon inte idag utan det skulle vi fundera på när hon ska få efter imorgon.

Ska nu damma av alla flaskor och sterilisera. Hämta ut ersättning på Apoteket och sen lära lilla bebisen hur man dricker ur flaska.

Mvh Miks

Vad trist att hon verkar allergisk. Jag kunde dock inte låta bli att fnissa lite åt min "jättebebis" som vägde 5666g och var 59,5 cm vid åttaveckors kontrollen. Den här tjejen äter glatt utan att kräka upp allt :D

I helgen har jag för övrigt fått rensa ut nästan alla kläder i 50 och 56. Lite ledsamt är det allt att vi aldrig mer ska använda dessa små söta kläder.

Fråga till er som fått ut era små eller som varit med förr - amningsbh - vart införskaffar man bäst såna? Till rimliga priser gärna. Jag har ju 7 veckor kvar till bf men behöver köpa nån mer bh och utan byglar då det börjar bli lite obekvämt. Tänkte att jag kanske ska satsa på nån amningsbh och hoppas att den kommer funka nån gång under amningsperioden. Känns ovärt att köpa massa vanliga bh:ar som garanterat inte kommer komma till användning när hon är ute... jag har dessvärre redan 75F i storlek så de "vanliga" butikerna, typ HM och liknande brukar inte vara aktuellt. ..

Jag har också 75F i vanliga fall men kunde ha en 80E av H&Ms amningsbehåer. Men de är rätt slappa och inte så bra så satsa på nån från någon annanstans!

Vad trist att hon verkar allergisk. Jag kunde dock inte låta bli att fnissa lite åt min "jättebebis" som vägde 5666g och var 59,5 cm vid åttaveckors kontrollen. Den här tjejen äter glatt utan att kräka upp allt :D

I helgen har jag för övrigt fått rensa ut nästan alla kläder i 50 och 56. Lite ledsamt är det allt att vi aldrig mer ska använda dessa små söta kläder.
Det var rätt så väntat att hon var allergisk. Mer en tidsfråga när vi skulle gå över på ersättning. Känns ganska ok. Vi har gjort det en gång tidigare med sonen.

Du kan sluta fnissa för du har ingen jättebebis ;) Jag plockade fram sonens BVC kort och såg att han vägde 6050 när han var 8veckor. Du har ju en smalis :D

Skämt å sido så har vi tyckt att hon varit lite liten men vi var inte riktigt beredda på att hon var så liten. Hon har vara gått upp 80g på 2 veckor. Inte ok enligt hennes kurva som dalar trots att jag har så mycket mjölk.

Förstår att det känns sorgligt. Vi kommer göra samma rensning. Never again liksom. Fast i den här viktfarten kommer vi kunna ha 56 i ganska många veckor till!

Mvh Miks

@nagelbitarn fick du inte amma när du åt diklofenak? Det fick ju jag på BB! Sen käkade jag maxdos tillsammans med tokstarka alvedon i 2 veckor efter förlossningen.

Skönt att amningen funkade direkt igen! Och att förstoppningen släppte! Det måste varit skönt för er alla!

Mvh Miks

Oj! Vi var och vägde min mini idag och han har äntligen gått över 4000 gram som fyra veckor och en dag. Nu hade han de två senaste gångerna gått upp 214 gram på fyra dagar och nu 350 gram exakt på en vecka. Det är så skönt att han har sån uppgång nu efter alla amningsproblem vi haft!
Med den här uppgången kanske han är ikapp din om fyra veckor! ;)

Oj! Vi var och vägde min mini idag och han har äntligen gått över 4000 gram som fyra veckor och en dag. Nu hade han de två senaste gångerna gått upp 214 gram på fyra dagar och nu 350 gram exakt på en vecka. Det är så skönt att han har sån uppgång nu efter alla amningsproblem vi haft!
Skönt att det löst sig!

Och det där med missnöjd bebis som behöver sitta fast som ett plåster på en känner jag igen. Man blir helt slut både i kroppen och i huvudet av att aldrig vara själv!

Mvh Miks

@nagelbitarn fick du inte amma när du åt diklofenak? Det fick ju jag på BB! Sen käkade jag maxdos tillsammans med tokstarka alvedon i 2 veckor efter förlossningen.

Skönt att amningen funkade direkt igen! Och att förstoppningen släppte! Det måste varit skönt för er alla!

Mvh Miks

Nej, de är inte kloka läkarna i det här landet :/. Och jag orkar inte med all press från dem och BVC som tittade på mig som att jag var ett monster när jag ville ha smärtstillande OCH amma...

Så nu kör jag med vanlig panodil och hoppas att det ska gå. Kan nästan ställa mig upp utan hjälp nu i alla fall ;)

Nej, de är inte kloka läkarna i det här landet :/. Och jag orkar inte med all press från dem och BVC som tittade på mig som att jag var ett monster när jag ville ha smärtstillande OCH amma...

Så nu kör jag med vanlig panodil och hoppas att det ska gå. Kan nästan ställa mig upp utan hjälp nu i alla fall ;)
Typiskt ogilla!

Men skönt att du är på bättringsvägen! Hoppas det ger med sig snart!

Mvh Miks

Ligger i sängen och mår så gott just nu, John har bjussat på sin hittills bästa natt i livet. Jag är utvilad för första gången på snart en månad och han sover sött i sitt babynest.

Han vaknade två gånger under natten, men med en timme längre mellan dem än vanligt. Gav flaska båda gångerna, tror att han bara var vaken i 15-20 minuter per tillfälle och jag kunde pumpa utan att somna av trötthet. Så underbart!
Sen vaknade han för en timme sen, då liggammade vi en liten stund och sen somnade han om ganska omgående. Är så jäkla nöjd just nu.

(Nu ska jag ligga i sängen ett tag till - bara för att det är så himla skönt.)

/För tillfället mycket harmonisk mamma

Fyller på med nattproblem!
Min lille kille får enbart ersättning nu, eftersom jag äter en del smärtstillande, och med övergång från amning så kom förstoppningen som ett brev på posten :meh:. så våra nätter är väldigt vakna, med äta-magknip-magmassage-pluttebajs-äta.

Det som känns värst är ändå hur orörlig jag är, att komma upp är ett äventyr med min trasiga rygg och bortdomnade vänsterben :arghh:.
Så jag är glad över att jag är en av de som faktiskt blev galet blixtförälskade i sin lilla avkomma, för jag har fått en ängels tålamod och tycker att det är helt ok att vakna varannan timme dygnet runt, bara vi kan ligga och snosa på varandra resten av tiden:bump:. Normalt hade jag blivit både deppig och arg i den här situationen, nu är det bara smärtan som får mig att gråta. Men den är ju övergående, så det kan jag leva med...

I natt var lillen orolig, tog honom i famnen så att han skulle somna, slutade med att även jag däckade och så sov vi tills nästa matning (vilket är galet häftigt för mig som vanligtvis är en mindre tornado i sömnen).

Men nu vill jag gärna bli frisk så att dagarna inte är en sådan tristess och nätterna en jävla plåga. *ajajaj*

Vi ger Elvira laktulos (finns receptfritt på apoteket) i ersättningen på inrådan av neonatalen 0,5-1 ml per mål. Man får laborera lite med dosen sa dom, innan man hittar rätt och det kan bli att de små får diarré men då är det bara att sänka dosen, inte upphöra utan det stabiliserar sig. Vi ger nu 1 ml per mål och inte fått nån diarré på henne. Endast lite magknip nu jämfört med innan.
Det finns även mjölkersättning med laktulos i, tror det är Nan sensitive som har det och vi rekommenderades den om vi inte ville pilla med laktulosen (nu har vi det hemma eftersom stora syster behöver det emellanåt).

Ja vår tjej har gått upp otroligt bra hela tiden. Det är verkligen skönt att inte behöva tänka på att de måste äta vissa tider osv. Inte helt omöjligt att er grabb nästan är ikapp om fyra veckor ;)

Idag har jag riktiga sjusovare till barn. Sonen somnade igår 20.15 och vaknade 9.30, väldigt glad över att han gillar att sova länge.
Lilltjejen somnade igår vid 23, käkade vid 05 och sover fortfarande och klockan är snart 11. :D

Vi ger Elvira laktulos (finns receptfritt på apoteket) i ersättningen på inrådan av neonatalen 0,5-1 ml per mål. Man får laborera lite med dosen sa dom, innan man hittar rätt och det kan bli att de små får diarré men då är det bara att sänka dosen, inte upphöra utan det stabiliserar sig. Vi ger nu 1 ml per mål och inte fått nån diarré på henne. Endast lite magknip nu jämfört med innan.
Det finns även mjölkersättning med laktulos i, tror det är Nan sensitive som har det och vi rekommenderades den om vi inte ville pilla med laktulosen (nu har vi det hemma eftersom stora syster behöver det emellanåt).

Vi gav lite laktulos, men även det var absolut förbjudet enligt BVC och läkare här :/. " enbart morsmelk eller morsmelksersættning ska gis til babyen"

.

Du kan sluta fnissa för du har ingen jättebebis ;) Jag plockade fram sonens BVC kort och såg att han vägde 6050 när han var 8veckor. Du har ju en smalis :D

Vad vägde de när de föddes? Jag ser på mina barns bvc-kort att de ökat ungefär lika mycket i procent fast de haft olika födelsevikter :p

Jag tycker dock att ni har smalisar båda två :D
Vid 4v 5d vägde min yngsta 6970 gram (8970 gram vid 9 veckors ålder), idag är han 14 månader och väger nästan 16 kg :o

Jag tycker att min skrutta är stor, men hon är nog en "smalis" ändå! Lite mer än 3 månader och väger 4980gr ;)

Numera håller hon huvudet relativt stadigt, kan slänga huvudet framåt då och då. Är väldigt intresserad och nyfiken, pratar långa osammanhängande meningar och skrattar mycket av den vakna tiden.
Skulle vilja stanna tiden lite nu. :love:

Vi gav lite laktulos, men även det var absolut förbjudet enligt BVC och läkare här :/. " enbart morsmelk eller morsmelksersættning ska gis til babyen"
Jisses, här är det inget konstigt. Men kolla i affären om ni har NAN oh en av de sorterna som är för nyföda innehåller laktulos. Om det är HA eller Sensitive kommer jag inte ihåg.
Såg också din kamp om smärtstillande, kan säga att jag har ju ätit citodon vid alla mina graviditeter/förlossningar och amning. Denna gången fick jag inte amma i början, men det berodde inte på mina smärtstillande (paraflex, citodon och Ketogan) utan att de tvingades sätta in nån dunderantibiotika intravenöst eftersom crp sköt i höjden trots vanlig antibiotika och jag var riktigt, riktigt dålig efter operationen. Konstigt att det skiljer så enormt mycket. Jag menar vi bor ju inte på var sin sida av jordklotet precis.. Kan då berätta att personal inne på BB berättade att i Sverige är man oerhört försiktig med smärtstillande vs många andra europeiska länder vid förlossning och eftervård. (Hon hade arbetat i england och spanien)

Vad vägde de när de föddes? Jag ser på mina barns bvc-kort att de ökat ungefär lika mycket i procent fast de haft olika födelsevikter :p

Vid 4v 5d vägde min yngsta 6970 gram (8970 gram vid 9 veckors ålder), idag är han 14 månader och väger nästan 16 kg :o

Mina barn vägde nästan samma, sonen 3600 och dottern 3650 och deras viktkurva har vart ganska lika. Sonen är 3,5 år nu och väger som din 14 månaders hihi ;) Snacka om att du får styrketräning om du bär runt på honom :D

Ha ha vår son är 2 år och 1 månad och väger ca 14 kg. 96 cm lång. :)

Vi var en sväng på bvc idag och Jack väger nu 4370 g (har med andra ord gått upp 400 g på en vecka :o ) och 54,7 cm lång (+1,7 cm sen han föddes). Allt verkar bra i övrigt, jag nojar lite för att han ska få kolik precis som dottern eftersom kvällarna är lite småkinkiga, men bvc-sköterskan lugnade mig lite med att det inte behöver vara kolik på gång, utan att i princip alla barn har mer eller mindre magproblem när de är runt två veckor. Så vi får väl se! :) Vore en befrielse om vi slipper det den här gången :)

Dottern fick också väga sig och hon väger nu 11,1 kg :) Lite liten för att vara två år, men ändå en bra uppgång från i somras då hon vägde 9,6 kg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka