Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
1-2,5 timmars mellanrum har det varit för oss =/. Dygnet runt. Oftast 2-2,5 timmar mellan 00-10, sen har hon en period då hon äter helst hela tiden i några timmar, sen lugnar hon ner sig igen och är ganska stillsam fram till kvällen. Hon är inte vaken särskilt mycket ännu, men jag vet inte om det kanske har att göra med att hon verkar ha mycket magknip. Hon är ganska missnöjd just nu när hon är vaken, inte så att hon gallskriker konstant men väldigt gnällig och om hon inte ammar eller blir buren så börjar hon skrika efter en stund. Jag bär mycket i sjalen (då kan hon slappna av och somnar efter 10 minuter). Har provat Minifom men det gjorde ingen skillnad.
Du har säkert hört det förr men det där är fullt normalt för en sån liten :)

Självklart är det jättebra att prova om det är något annat men vissa bebisar är sådana.

Deras viktigaste sak här i livet just nu är att hålla sig nära dig och äta. Deras överlevad hänger på det. Det är vad dom är förprogrammerade att göra. Allt annat signalerar "Fara" och då piper man för att påkalla din uppmärksamhet.

Sen skulle jag tippa på att så gott som alla bebisar har "problem" med sina magar. Hela mag-tarmsystemet måste ju få tid att mogna.

Det brukar bli lättare runt månader för det mesta.

Dock inte alltid min äldsta var en missnöjd liten herre tills han började gå vid nio månader.

Det är inte många vinterbäbisar kvar i magarna nu väl? Snart är det vår tur i Vårtråden! :)

Är jag ensam kvar tro :eek:

Inget nytt händer här, är lagomt less o deppad nu, har ont mest hela tiden och efter doktorns roddande downstair tror jag jag har blåmärken där inne.
Svärmor blev sur för jag inte svarar på sms el samtal och nu börjar folk tjata på fb, känner mej tillräckligt stressad som det är, samtidigt försöker jag njuta av sista tiden med bulan om 2 veckor är hon här oavsett när, var och hur.

Inget nytt händer här, är lagomt less o deppad nu, har ont mest hela tiden och efter doktorns roddande downstair tror jag jag har blåmärken där inne.
Svärmor blev sur för jag inte svarar på sms el samtal och nu börjar folk tjata på fb, känner mej tillräckligt stressad som det är, samtidigt försöker jag njuta av sista tiden med bulan om 2 veckor är hon här oavsett när, var och hur.

Fy va jobbiga människor! Jag hade också försökt koppla bort dom om jag va du.

@skiesabove det låter slitigt! Även om bebisar är mysiga så är det tröttsamt att behöva kånka runt på dem heeeela tiden. Och matkassen lät inte heller jättespännande. Det värsta är väl att det bara är att härda ut och försöka få sömn när det går.
Hang in there!

@pudsey jag har dålig koll på listan faktiskt. Du kanske är själv kvar. Jag hoppas för din skull att vi inte behöver vänta allt för länge!

Jag tycker din man borde kunna säga åt sin mamma att tagga ner lite! Hon klampar ju på i både det ena och andra! Om hon är så här krävande innan bebisen ens har kommit.... hua jag hoppas hon inser att hon behöver ge er lite utrymme när bebisen väl är ute! Och dina fejjanpolare kan gå och kamma sig tycker jag!

Mvh Miks

När jag väntade mitt första barn så höll jag på att bli tokig. Jag skrev en status på FB om att alla kunde lita på att jag sa till när bebisen hade kommit, de behövde inte tjata på mig. Sen var det knäpptyst och ingen skrev ett ord förrän han officiellt var född. ;) Jag slutade också svara i telefon när svärmor ringde. Sambon blev till och med trött på henne.

Blöh, här har det hittills inte blivit mycket sömn i natt.

Jag hatar att amningen är så bökig och jag hatar att han vägrar att jobba med mina bröstvårtor. Kommer han någonsin att göra det? :( Enda gången det kan fungera är när jag nyss har pumpat och de därmed är mer än dubbelt så stora som vanligt, annars accepterar/hittar han dem liksom inte. Han är dessutom expert på att äta med händerna i ansiktet och fäktar gladeligen bort amningsnappen en miljard gånger på en dag, för att sedan bli vansinnig när den är borta.

Det är utmattande.

Det är också rätt utmattande att kolla på klockan just nu. Jag har sovit max tre timmar och väldigt osammanhängande sedan vi gick och la oss vid 22.

Jag hatar att amningen är så bökig och jag hatar att han vägrar att jobba med mina bröstvårtor. Kommer han någonsin att göra det? :( Enda gången det kan fungera är när jag nyss har pumpat och de därmed är mer än dubbelt så stora som vanligt, annars accepterar/hittar han dem liksom inte. Han är dessutom expert på att äta med händerna i ansiktet och fäktar gladeligen bort amningsnappen en miljard gånger på en dag, för att sedan bli vansinnig när den är borta.

Det är utmattande.

Det är också rätt utmattande att kolla på klockan just nu. Jag har sovit max tre timmar och väldigt osammanhängande sedan vi gick och la oss vid 22.
Bu stackare!

Jag tycker amning är svårt! Då är det här ändå min andra barn.

Vi kör också amningsnapp (hate it) och det är himla omständigt. Här fäktas det inte så jättemycket. Eller snarare jag håller fast hennes armar. Den nedre klämmer jag fast under min arm och den övre håller jag fast med tummen samtidigt som jag håller i rumpa och rygg. Däremot gör hon någon skaka på huvudet variant precis innan hon ska suga sig fast och då flyger amningsnappen. Typ 5 ggr per amning :cautious: :meh:

Jag kunde träna bort amningsnappen förra gången när sonen var 3 månader. Då hade bröstvårtorna blivit större och brösten var mjukare.

Har du testar "hamburgergreppet"? Man måste nästan vara två i början. En som hjälper till att hålla bebisen och en som greppar bröstet. Man tar bröstet och trycker ihop det så att hela bröstvårtan, vårtgården och en del av bröstet blir platt som en hamburgare. Sen försöker man få in halva tutten i munnen på ungen. Bröstvårtan ska nästan ner i halsen på barnet. Då finns det chans för bebisen att förstå hur den ska suga tag och det blir lite samma känsla i munnen som flaska eller amningsnapp.

Mitt problem i början har varit att brösten blir som hårda meloner med en liten knapp på. Finns inte en chans att få tag i någon bröstvårta och det går definitivt inte att göra något hamburgergrepp! Då blir liksom amningsnapp det enda alternativet.

Sömnen kan jag inte råda så mycket mer än att försöka hitta andra tillfällen att sova på om det är bökigt på natten. Kanske direkt när maken kommer hem från jobbet? Skicka över en mätt bebis och sov i 2 timmar.

Det blir bättre oavsett om du väljer att fortsätta amma eller inte!

Mvh Miks

@Miks
Hon fick rätt hög feber men tacka vet jag alvedon! Hon hade feber i två dagar, så var inte så farligt. :)

Vår skrutta har äntligen hittat en skön rytm med sömn!
Somnar oftast mellan 21-22 och sover hela natten, vaknar någon gång mellan 6-9. Om hon vaknar vid 6 så somnar hon oftast om när hon får nappen.
Har som rutin att lägga henne i vagnen mellan 12-14 och då sover hon till 17.
Kan absolut inte klaga :D

Vår skrutta har äntligen hittat en skön rytm med sömn!
Somnar oftast mellan 21-22 och sover hela natten, vaknar någon gång mellan 6-9. Om hon vaknar vid 6 så somnar hon oftast om när hon får nappen.
Har som rutin att lägga henne i vagnen mellan 12-14 och då sover hon till 17.
Kan absolut inte klaga :D

Det låter underbart..!

/Hon som laddar för ytterligare en natt med tämligt få sömntimmar

Det är underbart!
Kan trösta dig @Blueberry med att det blir bättre! Första veckorna hade vi strikta direktiv om att hon skulle äta varannan timma, dygnet runt. Det var slitsamt - så nu njuter jag :bow:

Det är utmattande.

Jag hade samma problem, kombinerat med att jag knappt hade någon mjölk öht. "Alla" sa: Amma på bara så kommer det igång tillslut. Efter 3-4 veckor med sån total ångest, och panikkänslor varje gång sonen började vakna till,för då visste jag att det var dags att krångla med amningen,så gick jag över helt på ersättning. Det bästa jag gjort! Efter det så blev matningarna mycket enklare,lugnare,nöjd kille gav en glad mamma,och matningarna på natten gick plättlätt. Slutade tvärt från ena dagen till den andra,fick inte det minsta ont,inte ens öm,så det säger ju verkligen att det fanns verkligen knappt något där.

Kanske hade jag kämpat på om det hade funnits,kanske inte,det kan jag inte svara på,för innan han kom så var jag helt säker att han naturligtvis skulle ammas,men allt bök med amningsnappen,brötsvårtor som han inte fick tag på,pumpen osv...

Nu inför ev syskon så kommer jag inte amma alls,även om mjölken skulle finnas, för bara tanken på det ger mig en klump av ångest i hela magen.

Tycker det är för mycket amningshysteri på både bb,mödravårdcentralen och bvc.

Jag hade samma problem, kombinerat med att jag knappt hade någon mjölk öht. "Alla" sa: Amma på bara så kommer det igång tillslut. Efter 3-4 veckor med sån total ångest, och panikkänslor varje gång sonen började vakna till,för då visste jag att det var dags att krångla med amningen,så gick jag över helt på ersättning. Det bästa jag gjort! Efter det så blev matningarna mycket enklare,lugnare,nöjd kille gav en glad mamma,och matningarna på natten gick plättlätt. Slutade tvärt från ena dagen till den andra,fick inte det minsta ont,inte ens öm,så det säger ju verkligen att det fanns verkligen knappt något där.

Kanske hade jag kämpat på om det hade funnits,kanske inte,det kan jag inte svara på,för innan han kom så var jag helt säker att han naturligtvis skulle ammas,men allt bök med amningsnappen,brötsvårtor som han inte fick tag på,pumpen osv...

Nu inför ev syskon så kommer jag inte amma alls,även om mjölken skulle finnas, för bara tanken på det ger mig en klump av ångest i hela magen.

Tycker det är för mycket amningshysteri på både bb,mödravårdcentralen och bvc.

Jag har massor av mjölk, och än så länge inte särskilt mycket amningsångest - tack och lov.

Är så oerhört nöjd över att jag köpte en bröstpump, det är väldigt skönt att ha ett lager bröstmjölk i kylen.

På nätterna är det bättre att ge flaska än att amma, i alla fall just nu. Flaska = effektivt. Han får i sig ganska mycket på kort tid, blir nöjd snabbt och somnar om ganska snabbt. Han sover länge ju mer han äter, verkar det dessutom som. Inget bråk och inget krångel. Det tar några minuter att få mjölken varm och redo, men den tiden är det lätt att antingen amma lite eller distrahera honom på annat sätt. :)

Blåbär på nattpass här igen ;)

Har precis matat (flaska) och väntar på att maten ska sjunka ner lite, sen blir det blöjbyte och sömn för människovalpen.

Jag lyckades amma lite utan napp när vi väntade på att flaskan skulle bli varm - stort framsteg! :)

(Nu hoppas jag att han somnar om snart, brösten vill nog bli pumpade innan jag somnar om. Tur att de är snabba.)

Jag ansluter till er i Sömnbrist-gruppen :p Nätterna som tvåbarnsmamma är minst sagt spännande, stora tjejen vill helst vara närmast mamma och därmed sova på mig alternativt under min kudde och hålla handen på min kind, samtidigt kämpar jag på med amningen med lillpojken som fortfarande ibland får hjärnsläpp och glömmer bort hur man gör. Och då har man gått omkring och inbillat sig att man kanske kan få sova någon liten stund i alla fall :p vi börjar bli ganska svarta under ögonen här i familjen nu...

Det är underbart!
Kan trösta dig @Blueberry med att det blir bättre! Första veckorna hade vi strikta direktiv om att hon skulle äta varannan timma, dygnet runt. Det var slitsamt - så nu njuter jag :bow:
Vi har också mattider på ordination och man blir ganska frustrerad då liten inte alls vill äta och man försöker allt och det äts 5-10 ml av 55ml. Då var det enklare med sonden, låt äta det hon ville och sonda resten. Är hon normalhungrig nu så tar det en timme att käka sin dos, som ändå väldigt sällan äts upp till fullo..

Fyller på med nattproblem!
Min lille kille får enbart ersättning nu, eftersom jag äter en del smärtstillande, och med övergång från amning så kom förstoppningen som ett brev på posten :meh:. så våra nätter är väldigt vakna, med äta-magknip-magmassage-pluttebajs-äta.

Det som känns värst är ändå hur orörlig jag är, att komma upp är ett äventyr med min trasiga rygg och bortdomnade vänsterben :arghh:.
Så jag är glad över att jag är en av de som faktiskt blev galet blixtförälskade i sin lilla avkomma, för jag har fått en ängels tålamod och tycker att det är helt ok att vakna varannan timme dygnet runt, bara vi kan ligga och snosa på varandra resten av tiden:bump:. Normalt hade jag blivit både deppig och arg i den här situationen, nu är det bara smärtan som får mig att gråta. Men den är ju övergående, så det kan jag leva med...

I natt var lillen orolig, tog honom i famnen så att han skulle somna, slutade med att även jag däckade och så sov vi tills nästa matning (vilket är galet häftigt för mig som vanligtvis är en mindre tornado i sömnen).

Men nu vill jag gärna bli frisk så att dagarna inte är en sådan tristess och nätterna en jävla plåga. *ajajaj*

Eureka!

Har precis nattat John. Han har oftast lite skrikfest i samband med att jag lägger ner honom i hans babynest.

Nu träffades jag av en snilleblixt och startade bröstpumpen efter bara någon minut.
Resultat: Bebisen slocknade efter några sekunder! :banana:

Hoppas att det fungerar vid fler tillfällen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka