Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad vägde de när de föddes? Jag ser på mina barns bvc-kort att de ökat ungefär lika mycket i procent fast de haft olika födelsevikter :p

Jag tycker dock att ni har smalisar båda två :D
Vid 4v 5d vägde min yngsta 6970 gram (8970 gram vid 9 veckors ålder), idag är han 14 månader och väger nästan 16 kg :o
Sonen vägde 3765g när han föddes.
Dottern vägde 3930g när hon föddes.
Så procentuellt har de inte heller följt varandra. Dottern gick dessutom ner 9% innan mjölken rann till. Sonen dippade 10g. Väldigt olika än så länge med andra ord.

Du har en rejäl kille :D Jag kallade sonen för släpbar istället för bärbar när han var liten men din kille är ännu tyngre. Du slipper träna på gym ;)

Mvh Miks

och jag som tycker lillfisan börjar bli stor.. 2785 gram igår :up:

Min äldste vägde 3110 g vid födseln och 13 180 g på ettårsdagen och jag tyckte det var en heffaklump...:love:

Jisses, här är det inget konstigt. Men kolla i affären om ni har NAN oh en av de sorterna som är för nyföda innehåller laktulos. Om det är HA eller Sensitive kommer jag inte ihåg.
Såg också din kamp om smärtstillande, kan säga att jag har ju ätit citodon vid alla mina graviditeter/förlossningar och amning. Denna gången fick jag inte amma i början, men det berodde inte på mina smärtstillande (paraflex, citodon och Ketogan) utan att de tvingades sätta in nån dunderantibiotika intravenöst eftersom crp sköt i höjden trots vanlig antibiotika och jag var riktigt, riktigt dålig efter operationen. Konstigt att det skiljer så enormt mycket. Jag menar vi bor ju inte på var sin sida av jordklotet precis.. Kan då berätta att personal inne på BB berättade att i Sverige är man oerhört försiktig med smärtstillande vs många andra europeiska länder vid förlossning och eftervård. (Hon hade arbetat i england och spanien)

Ja det är verkligen frustrerande, dels att de är så strikta men även att jag blir så påverkad att jag lyder 0O.
Passade ändå på att läsa lite studier om diklofenak och citodon, passage i modersmjölk ja... En liten liten procent och ingen bevisad påverkan på barnet. ( citodon har lett till enstaka fall av plötslig spädbarnsdöd hos snabbmetaboliserande mödrar).

Men ändå så låter jag dem styra mig..helt galet.

Lilla C har varit på pricktest och blodprov. Hon var superduper duktig. Vid pricktestet sa hon inte ett ljud. Vid blodprovet var hon så trött så hon somnade strax innan. Hon reagerade inte på sticket och sen gruffade hon mest när sköterskan ägnde 5 minuter åt att massera ut blod ur hennes lilla finger. Stora sonen tyckte det var jobbigare och kollade på sjuksystern med ett sånt här fejs :cautious: sägandes "hon tycker faktiskt inte om det där min syster!". Så söt :love:

Pricktestet visade inget och blodprovet får vi svar på i nästa vecka.

Lilla Cs prickar har minskat väldigt mycket sen vi började med ersättning :up: Vi tycker nog att hon blivit lite gladare också. Dock har bajset blivit lite hårt. Vi fasar fortfarande in ersättningen och blandar 50/50 med bröstmjölk. Tänker att vi låter magen stabilisera sig lite innan vi tar bort mjölken.

Men helskotta vad jag diskar! Gaaah! Heeela tiden diskar jag flaskor, bröstpump, termosar! Det ta aldrig sluuuut! Ja ja jag vänjer mej väl :) Fördelarna överväger definitivt eftersom det känns som lilla C mår bättre!

Mvh Miks

Jag blir inte klok på hur jag ska klä min skrutt vid utevistelse... hon blir jättevarm oavsett hur lite jag tar på inför tur i babyskydd/vagn. Idag provade jag enbart bomullspyamas (som har inbyggda vantar o fossingar) och tunn ullmössa. Fårskinn undertill i vagnen + yllefilt + mjukliftens "lock". 1 plusgrad ute. Jättevarm bebis efter 30 minuter!

Ska jag byta ut filten mot nåt annat material? Och vilket isf? Eller kan det vara locket som ställer till det? Har en Kronan vagn...

Hur klär ni era inför vagnturer nu på vårkanten?

Jag blir inte klok på hur jag ska klä min skrutt vid utevistelse... hon blir jättevarm oavsett hur lite jag tar på inför tur i babyskydd/vagn. Idag provade jag enbart bomullspyamas (som har inbyggda vantar o fossingar) och tunn ullmössa. Fårskinn undertill i vagnen + yllefilt + mjukliftens "lock". 1 plusgrad ute. Jättevarm bebis efter 30 minuter!

Ska jag byta ut filten mot nåt annat material? Och vilket isf? Eller kan det vara locket som ställer till det? Har en Kronan vagn...

Är hon väldigt varm av sig? Gråter hon så att hon blir varm av det? Har du provat med en bomullsfilt?

Vi har också en kronanvagn och i mjukliften brukar dottern ha vanliga kläder, mössa, vantar, sockar, fleeceoverall och en stickad filt. Vi har ett kortklippt fårskinn i botten. Dottern är ganska kall av sig så hon behöver mycket kläder.

Är hon väldigt varm av sig? Gråter hon så att hon blir varm av det? Har du provat med en bomullsfilt?

Vi har också en kronanvagn och i mjukliften brukar dottern ha vanliga kläder, mössa, vantar, sockar, fleeceoverall och en stickad filt. Vi har ett kortklippt fårskinn i botten. Dottern är ganska kall av sig så hon behöver mycket kläder.

Hon är varm av sig, gråter inte i vagnen, jag vänder hemåt om hon vaknar och hinner oftast in och tar upp henne innan gnället eskalerat till gråt. Vi har inte tagit några långprommisar än dock. Hon sover inte bra i vagnen, och jag misstänker att temperaruren bidrar.

Bomullsfilt har jag ej provat, har ingen sån. Har provat fleece däremot (samma resultat).

Jag kanske ska prova utan locket fördraget?

*fundera och nattamma, supermamma*

Jag har köpt två små digitaltermometrar på Kjell & Co, ena ligger med bebisen i vagnen. :D

Det blir ungefär 25 grader varmt när vi har fårskinn och en hemmagjord åkpåse (bomullstyg och vanligt vadd), bebis med vanliga kläder (body, byxor, strumpor) och tunn mössa och en kashmerefilt uppe vid hals, händer, axlar. Och "locket" på barnvagnen, har ingen mjuklift. Då är det runt nollan eller några plusgrader här, och bebisen är lugn och sover hela tiden.

(Termometern ligger i åkpåsen tillsammans med John.)

Min är en fryslort istället, ligger på lammskinn, har sina vanliga kläder + teddyoverall, sedan en luddig filt och locket på vagnen. Det duger om det är kring nollan.
Är det kallare lindar jag in honom i lammskinnet och bäddar över med filt.

Satsar stenhårt på en vinterbebis nu :bump:
Bm på förlossninge trodde vi skulle ses om några timmar :banana:
Inväntar mer regelbundna värkar så jag kan få testa den berömda lustgasen och allt annat skoj man kan tänkas droga ner sej med :D
Åh hejja! Nu hoppas vi att den lille envise bebisen vill komma ut!

Mvh Miks

Heja Pudsey!

Är det nån som vill lägga in listan över oss alla igen? Där man ser när vi var beräknade och när barnen kommit. :)
Jag har lite svårt att göra det just nu pga barn på ena armen och mobilen som strular lite. ;)

Jag ägnade någon timme åt att installera Leandervaggan i sovrummet. Herregud vad mysigt det blev! :love:

Har dessutom varit en runda på stan utan bebis, men med kläder och smink och borstat hår. Underbart skönt! (Tills brösten ville åka hem :D)

Nu har vi varit in på sjukan o checkat läget, svept hinnor o blev tillsagd o äta massa onyttigt så ikväll blir de film o allt onyttigt jag kan få i mej :D
Fick mej trevliga piller oxå, känner mej lagomt groggy :laugh:

Kämpa på!
Jag laddade med pizza och glass :D Passa på att sova medan du kan. Och bajsa! ;)

Jag har köpt två små digitaltermometrar på Kjell & Co, ena ligger med bebisen i vagnen. :D

Det blir ungefär 25 grader varmt när vi har fårskinn och en hemmagjord åkpåse (bomullstyg och vanligt vadd), bebis med vanliga kläder (body, byxor, strumpor) och tunn mössa och en kashmerefilt uppe vid hals, händer, axlar. Och "locket" på barnvagnen, har ingen mjuklift. Då är det runt nollan eller några plusgrader här, och bebisen är lugn och sover hela tiden.

(Termometern ligger i åkpåsen tillsammans med John.)

Ah, min mjuklift har vadderat lock. Jag ska nog testa ha det hoprullat och amvända liggdelens ofodrade lock istället :-).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka