Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppsvälld, någon?
Det här fick jag syn på när jag hasade ner strumpan på jobbet i morse – ett jävla KRONDIKE hade skapats av strumpresåren, som knappt sitter åt eftersom jag snodde makens jättestrumpor. Vad fan?

elefant-630x490.jpg

Uppsvälld, någon?
Det här fick jag syn på när jag hasade ner strumpan på jobbet i morse – ett jävla KRONDIKE hade skapats av strumpresåren, som knappt sitter åt eftersom jag snodde makens jättestrumpor. Vad fan?

elefant-630x490.jpg
Stödstrumpor är guld värt! ;) (de på apotektet tycker jag dock är hemska, de bara kliar på mig. Har köpt ett gäng här som är underbara! :love: )

December
8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes 16/11 - TyraLee, 2930gr, 47 cm, kl 19:20.
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011) / Melina föddes 21/12 kl 07.15, 3650g och 50 cm.
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009) / Föddes 29/12 kl 8:38, flicka, 3930g, 50cm

Januari
2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar / Föddes 3/12 - Oliver och Casper 2000 gr/st och 44 cm långa
9/1 - Sorbe, 26 år, första barnet, pojke
26/1- Pinnsky, 26 år, första barnet pojke
25/1 - nagelbitarn,28 år, första barnet
29/1 - Appleflower, andra barnet

Februari
6/2 - westernsuzie, 30 år, andrabarnet (2013)
8/2 - skiesabove, 27 år, första barnet
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet en tjej
19/2 - Blåbär, 28, första barnet
21/2 - Thalia, 33 år, andra barnet

När jag var gravid så tjatade alla om hur fort tiden går med små barn och det gör den verkligen!
TyraLee har nu gått upp ett kilo, börjat använda strl 2 på blöjor, börjat växa ur strl 50, vände sig från mage till rygg vid 4 veckors ålder, fixerar blicken, skrattar, ler och gör en massa ljud i olika tonlägen.
Svårt att begripa att hon kommer att kunna ha strl 68 så småningom - ska hon bli så stor? :D

Hur går det för er andra, ni kämpar på med era magar? ;)

Jag försöker få koll på hur mycket kläder som behövs.

Hur mycket kläder hade ni köpt i förväg i storlek 50, 56 och 62?

Jag tycker att jag har köpt massor av bebiskläder - men det har jag ju inte alls när jag tänker efter. I minsta storleken är det lugnt (fick 7 bodys av syrran i julklapp), men sen har jag kanske 3-4 bodys och byxor i storlek 56, ungefär samma i 62.

Det kan ju inte räcka långt, eller?

Jag tycker att jag har köpt massor av bebiskläder - men det har jag ju inte alls när jag tänker efter. I minsta storleken är det lugnt (fick 7 bodys av syrran i julklapp), men sen har jag kanske 3-4 bodys och byxor i storlek 56, ungefär samma i 62.

Beror helt på vilken sorts bebis du får ;)

I början kunde min kille ha samma kläder hur många gånger som helst. Efter någon vecka började han kräkas och då gick det åt 3-4 ombyten/dag.

Men tror säkert du klarar dig bra på det du har och det går alltid att handla mer även när bebisen är ute :)

Vi har en liten spygurka här hemma. Vi byter överdel 5-6 gånger om dagen då överdelen är så blöt att hon riskerar att bli kall. Vi har för lite kläder så just nu är det inte så nogräknat på storlekarna. Vi använder 50-62. Vissa bodys är som klänningar och hänger över knäna med uppvikta ärmar. Ibland får vi på någon i rätt storlek (50) och då blir det lite "åh den här var ju fin!".

Planen är att ta oss iväg och fylla på när jag mår bättre. Byxor har vi på 13 dagar använt 3 par.

Mvh Miks

@Blueberry
I strl 50 har jag två bodys och 4 par byxor.
I strl 56 har jag 7 bodys och 5 par byxor samt 4 pyjamaser.
I strl 62 har jag 9 bodys och 8 par byxor, 4 pyjamaser och en sparkdräkt samt två koftor.

Trots att jag redan har barn sedan tidigare så tycker jag det är svårt att veta hur mycket som behövs. Finns inte riktigt något facit på den fronten :)

Runt 10-15 bodys vill jag ha i varje storlek, minst. För att inte tvätta ihjäl sig :p
Byxor har vi ca 5 st som används just nu, går inte alls åt i samma mängd.

Min lilla "dräller" bröstmjölk rätt så duktigt, så får byta body rätt ofta. Handduken som används vid amningen blir ofta väldigt blöt.. ;)

Men köp inte för mycket kläder! Vi har hittills fått två blåa Ikea påsar med kläder av vänner, bekanta och familj.

Jag tog med mig maken ut på stan, så nu har vi samlat på oss lite fler bodys. :)

Mamma syr sovpåsar, eller snarare pyjamaspåsar, till oss, men vi köpte tre pyjamaser med dragkedja från Kappahl också.

Vi har däremot inga ytterplagg. En variant av åkpåse, typ som en teddyfodrad overall men med påse i ställe för ben. Och så några mössor såklart :)

Jag tog med mig maken ut på stan, så nu har vi samlat på oss lite fler bodys. :)

Mamma syr sovpåsar, eller snarare pyjamaspåsar, till oss, men vi köpte tre pyjamaser med dragkedja från Kappahl också.

Vi har däremot inga ytterplagg. En variant av åkpåse, typ som en teddyfodrad overall men med påse i ställe för ben. Och så några mössor såklart :)
Pyjamas med dragkedja är suveränt att ha som vanligt "hemmaplagg". Går snabbt att klä på och av om man behöver göra byten. Bodies är lite bökigare att få in de små armarna och huvudet i tycker jag.

Pyjamas med dragkedja är suveränt att ha som vanligt "hemmaplagg". Går snabbt att klä på och av om man behöver göra byten. Bodies är lite bökigare att få in de små armarna och huvudet i tycker jag.

Vi har satsat mycket på omlottbodys, de känns mycket smidigare än de som dras över huvudet.

Å andra sidan är jag van att klä på hundarna, så jag är rätt van vid bökiga påklädningar :D

Jag älskar de som har knappar istället :) då kan man öppna nerifrån om man ska byta blöja. Köper tvåpack på Kappahl.

Jag har aldrig haft problem eller tyckt att det är bökigt med bodys. Kommer ihåg att många sa till mig att jag skulle tycka det var otäckt att dra en body över huvudet på bebisen men det upplevde aldrig jag.
Jag avskydde omlottbodies däremot, de tyckte jag var bökiga :p

Vi gör åt en hel del bodys och pyjamaser (vi har med dragkedja som går att öppna åt bägge håll från både Kappahl och Lindex). Bodys har vi både omlott och såna man drar över huvudet. Jag föredrar helt klart omlott första två veckorna iaf. Vår lilla tjej kräks inte jättemkt men spiller en del mjölk när hon ammar och i början blev kläderna smutsiga av kladd från naveln. Byxor och strumpor går således inte åt så värst mkt.

Vad gäller ytterplagg använder vi mest en tunn fleeceoverall och lägger filtar över babyskyddet och skall hon åka vagn har vi åkpåse och overall. Vi har tjockare overaller också men de är lite bökiga när man ska sätta fast henne i babyskyddet.

Vi har en liten spygurka här hemma. Vi byter överdel 5-6 gånger om dagen då överdelen är så blöt att hon riskerar att bli kall. Vi har för lite kläder så just nu är det inte så nogräknat på storlekarna. Vi använder 50-62. Vissa bodys är som klänningar och hänger över knäna med uppvikta ärmar. Ibland får vi på någon i rätt storlek (50) och då blir det lite "åh den här var ju fin!".

Planen är att ta oss iväg och fylla på när jag mår bättre. Byxor har vi på 13 dagar använt 3 par.

Mvh Miks
Det hjälper inte att ha på en tyghaklapp?

Dregglisar eller något sådant tror jag de kallas för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka